Galeria Plan B din Cluj, într-un top 15 al celor mai importante galerii de artă din orașe mai puțin cunoscute

Instalație Teodor Graur și Cristian Rusu/Foto: Roland Vaczi/Plan B Cluj

Artsy, una dintre cele mai cunoscute platforme online de promovare a artei, a cărei bază de date cuprinde sute de mii de imagini și zeci de mii de artiști, prezintă într-un articol recent, semnat de Alexxa Gotthardt, mai multe galerii de artă din întreaga lume, printre care și galeria Plan B din Cluj, care s-au impus pe scena artistică în locuri mai puțin cunoscute.

„Cea mai mare parte a infrastructurii în lumea artei, de la galerii, la muzee, la fonduri publice, critici și mass media, este concentrată în câteva centre urbane majore precum New York, Londra, Berlin și Hong Kong. Acest lucru nu i-a descurajat însă pe mulți curatori să își deschidă galerii, dincolo de confortul oferit de marile hub-uri reprezentative pentru lumea artei, chiar cu prețul asumării riscurilor financiare pe parcurs. Pentru mulți dintre aceștia, orașele necunoscute în care au făcut acest pas au acționat ca imbold. Scopul lor: să promoveze artiștii locali în mijlocul colecționarilor și curatorilor internaționali și, totodată, să atragă comunitatea internațională în orașele lor”, se precizează în articolul „These 15 Galleries Are Putting New Cities on the Art World’s Map” publicat miercuri, 8 februarie, pe artsy.net.

În continuare, articolul prezintă prin scurte descrieri 15 galerii din orașe precum Accra (Ghana), Modica (Sicilia), Bangalore (India), Milwaukee (Wisconsin), Lisabona (Portugalia), Bogotá (Colombia), Cluj (România), Tallinn (Estonia), Bangkok (Thailanda), Detroit (Michigan), Guatemala City (Guatemala), Atena (Grecia), San Juan (Puerto Rico), Prishtina (Kosovo), Havana (Cuba).

Mihai Pop/Foto: Cătălin Georgescu/Plan B Cluj

În ceea ce privește Galeria Plan B din Cluj, situată la Fabrica de Pensule, Str. Henri Barbusse, nr.59-61,fondată de Mihai Pop, Adrian Ghenie și Mihaela Lutea, autoarea articolului precizează:

«În 2005, la puțin timp după ce Mihai Pop și Adrian Ghenie au absolvit școala de artă au devenit conștienți de faptul că scena artistică Românească avea nevoie de un „Plan B”. Fondurile publice pentru susținerea galeriilor de artă erau insuficiente, așa că s-au hotărât să ia problema în propriile lor mâini. „Erau puține alternative în România în anul 2005 și funcționam după paradigma ‘haide să o facem și pe asta’, explică Mihai Pop referitor la momentul care ia determinat să deschidă galeria. „Dacă ne-am fi orientat după un studiu de piață, nu am fi deschis nimic la acea vreme în Cluj. Totuși, am văzut potențialul scenei artistice”. După deschiderea galeriei, au realizat că instinctele lor au fost corecte.

Galeria a devenit rapid un punct central pentru scena contemporană de artă, coagulând artiști, curatori și profesori, reprezentanți ai mediului universitar clujean. Dar acest lucru nu era suficient pentru a întreține financiar comunitatea creativă care tocmai se crease. „Orașul Cluj nu oferă premisele pentru o carieră internațională din cauza resurselor limitate și a unei mentalități destul de conservatoare”, spune Mihai Pop. Astfel, au început să-i recomande pe artiștii galeriei și în afara României

Un moment hotărâtor, își amintește Mihai Pop, a venit în 2007 după ce Plan B a debutat cu programul galeriei în cadrul New York’s Armory Show, urmând ca New York Times să prezinte galeria într-un reportaj privind expoziția newyorkeză. „Datorită acestei apariții a trebuit să facem față pe neașteptate unei cereri mari pentru acele lucrări”, precizează Mihai Pop. Plan B a deschis, de asemenea, o a doua galerie în Berlin, în anul 2008, pentru a promova mult mai mult artiștii români. „Clujul continuă să fie sediul nostru”, explică Mihai Pop, „însă acel du-te-vino dintre cele două spații a asigurat resursele vitale pentru galerie”»


Publicitate

Postaţi un comentariu