„Funeraliile lui Duchamp I”, de Adrian Ghenie, în licitație la Sotheby’s Londra. Preț de pornire: 2,5-3,5 milioane de lire

Adrian Ghenie DUCHAMP'S FUNERAL I

O lucrare reprezentativă în evoluția artistică a artistului Adrian Ghenie, așa cum o numește Casa de Licitații Sotheby’s, datând din 2009, va fi licitată la începutul lunii martie în cadrul Sotheby’s Contemporary Art Evening Auction din Londra. Intitulată Duchamp’s Funeral I (Funeraliile lui Duchamp), lucrarea pare să declare o renaștere a picturii în ulei în epoca modernă. Dacă Marcel Duchamp anunța moartea picturii în ulei, Adrian Ghenie ilustrează în mod provocator moartea lui Duchamp printr-o pictură în ulei.

Lucrarea artistului Adrian Ghenie va fi licitată în data de 5 martie și este estimată la prețul de 2.5-3.5 milioane de lire sterline.

Licitația de artă contemporană de la Sotheby’s va prezenta o selecție remarcabilă de lucrări de artă care acoperă perioada postbelică, până în prezent. Printre lucrările din licitație se numără: un portret semnat de Lucian Freud; un nud realizat de Jenny Saville; o lucrare de Gerhard Richter; o lucrare monumentală de Marlene Dumas; patru picturi care acoperă trei decenii de producție artistică a lui Jean Dubuffet; o capodoperă electrizantă de Jean-Michel Basquiat; și o pictură de Roy Lichtenstein.

„Duchamp’s Funeral I (2009) de Adrian Ghenie este un tablou extraordinar care confirmă unul dintre cele mai importante angajamente tematice ale artistului: influența vastă a lui Marcel Duchamp și a dadaismului asupra canonului istoriei artei”, se precizează în textul de prezentare a lucrării, pe site-ul Sotheby’s.

Lucrarea prezentă este capodopera neclintită a ciclului lui Ghenie dedicat lui Duchamp și poate fi considerată, probabil, una dintre cele mai profunde lucrări ale artistului până în prezent. În alte lucrări din acest ciclu, Duchamp există ca un fel de prezență absentă, în care greutatea influenței sale se simte, dar nu se vede niciodată palpabil. Într-adevăr, în timp ce Duchamp a anunțat moartea picturii, în lucrarea lui Ghenie pictează provocator moartea lui Duchamp: lucrarea sa pare să declare o renaștere a genului picturii în ulei în epoca modernă. Adrian Ghenie este unul dintre cei mai influenți pictori ai zilelor noastre, iar lucrările sale vor fi expuse anul acesta în două expoziții importante, se mai precizează pe site-ul casei de licitații.

Adrian Ghenie rezumă succint importanța mișcării Dada în lucrarea Funeraliile lui Duchamp I:

„Starea picturii în ziua de astăzi m-a determinat să aleg acest subiect. Dezbaterea continuă despre moartea picturii poate fi stimulativă din punct de vedere intelectual, dar cred că este și anacronică. Există suficiente dovezi pentru a concluziona că pictura nu este moartă. Și totuși, am vrut să revin în contextul istoric în care această problemă a fost mai întâi articulată. Privesc momentele cheie și personalitățile avangardei cum este Duchamp de la mare distanță și dintr-o perspectivă inversă. Deși recunosc efectele de eliberare generate de izbucnirea mișcărilor avangardiste (fiind și eu beneficiarul lor), nu pot să nu remarc proporția în care unele dintre ideile lor s-au impus cu o asemenea forță încât să devină canonice. Pur și simplu vreau să pun la îndoială această stare de lucruri fără a face acuzații. Dar simt că am dreptul să văd idoli precum Duchamp sau Dada într-o lumină diferită” (Adrian Ghenie în conversație cu Magda Radu în: Flash Art, nr. 269, noiembrie-decembrie 2009, online).

Mai multe despre lucrarea Duchamp’s Funeral I de Adrian Ghenie puteți citi pe site-ul oficial al Casei de Lictiații Sotheby’s.

Adrian Ghenie este considerat cel mai bine vândut pictor român contemporan, s-a născut la Baia Mare în 1977, iar în prezent trăiește și lucrează la Berlin. A absolvit, în 2001, Universitatea de Artă și Design din Cluj, iar în 2005, alături de Mihai Pop, a fondat la Cluj Galeria Plan B, un spațiu dedicat expunerii și cercetării artei contemporane. Din 2008, Plan B și-a deschis un sediu la Berlin.  

Postaţi un comentariu