Frank Demaegd, fondatorul Galeriei Zeno X din Belgia: Cred în talentul lui Mircea Suciu şi vom atinge un nivel foarte înalt cu el

Foto: Cristina Beligăr

Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca a oferit în cursul zilei de vineri titlul de Doctor Honoris Causa lui Frank Demaegd, fondatorul Galeriei Zeno X din Antwerpen (Belgia). Invitatul a susţinut şi o scurtă conferinţă în care a prezentat istoricul galeriei pe care o conduce, explicând totodată rolul pe care ar trebui să îl aibă un galerist pe piaţa de artă.  „În calitate de tânăr galerist, în anii ’80, eram interesat de artă şi nu aveam cunoştinţe despre piaţa de artă. Computerul, internetul, telefonul mobil sau faxul nu existau atunci şi tot ce am învăţat a fost prin experienţe”, a precizat Frank Demaegd în Sala mare a Casei Matei Corvin din Cluj-Napoca. A conduce o galerie de artă, a spus acesta, necesită creativitate şi un bun management. Frank Demaegd a anunţat că în luna ianuarie a anului viitor galeria sa din Belgia va găzdui primul eveniment expoziţional dedicat exclusiv tânărului artist clujean Mircea Suciu.

De profesie arhitect, Frank Demaegd şi-a concretizat pasiunea pentru artă fondând în anul 1981 Galeria Zeno X, una dintre cele mai reprezentative şi active galerii din Belgia şi din Europa, cu o participare importantă la târguri de artă precum Art Cologne, Art Basel, Art Miami, Frieze Londra, FIAC Paris, etc. Douăzeci şi unu de ani mai târziu o a doua galerie, Zeno X Storage, având acelaşi specific şi fiind dedicată artei contemporane europene, a fost deschisă în Borgerhout, tocmai pentru a răspunde interesului publicului faţă de creaţia artiştilor flamanzi şi europeni. În prezent Galeria Zeno X reprezintă importanţi artişti contemporani printre care Michaël Borremans, Luc Tuymans, Marlene Dumas, Mark Manders, Stan Douglas, etc. Acestor nume de artişti recunoscuţi în plan internaţional se adaugă şi cel al pictorului clujean Mircea Suciu, absolvent al Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca.

Mircea Suciu,   Ghost,   2014

Mircea Suciu, Ghost, 2014

„Prezenţa lui Mircea Suciu în galeria lui Frank Demaegd are o importanţă foarte mare deoarece, până acum, cu excepţia lui Adrian Ghenie şi a lui Victor Man care au ajuns la nivelul de a fi reprezentaţi de galerii de mare reputaţie internaţională, Mircea este primul promovat într-un context special dedicat picturii. Frank Demaegd este responsabil pentru revenirea acestui nou trend de pictură figurativă, deoarece începând cu sfârşitul anilor ’80 a promovat încontinuu artişti imporanţi precum Luc Tuymans sau Marlene Dumas care acum sunt personalităţi de primă mărime. Faptul că domnia sa a acordat atenţie artiştilor români este un lucru extraordinar şi un compliment pentru Şcoala de Pictură de la Cluj. Nu mă mir de faptul că Mircea Suciu a fost ales deoarece el are atât calităţile artistice, cât şi pe cele morale care să corespundă cu exigenţele aceste galerii. Lui Frank Demaegd i-a trebuit un an ca să decidă asupra selecţiei ceea ce demonstrează că nu ia decizii fără ca acestea să fie justificate în toate planurile”, a declarat pentru Transilvania Reporter Maria Rus Bojan, critic de artă şi expert în artă contemporană est-europeană.

La invitaţia Universităţii de Artă şi Design, doamna Maria Rus Bojan a rostit discursul Laudatio în cadrul ceremoniei de acordare a titlului de Doctor Honoris Causa. “În anul de graţie 2014 noile tendinţe şi noile tipuri de producţie artistică nu mai pot fi observate în expoziţii de muzeu, ci în expoziţiile galeriilor şi în prezentările la marile târguri de artă. În ierarhia galeriilor la nivel mondial, sunt puţine care au rezistat probei timpului.  Frank Demaegd a reuşit însă nu numai să reziste o perioadă îndelungată, ci să transforme galeria Zeno X înr-o platformă de lansare a celor mai importanţi artişti la nivel mondial. […] Frank Demaegd a sesizat mereu noul fără să devină dogmatic, asumând ideea că promovarea artei trebuie făcută într-un cadru deschis care să lărgească şi mai mult orizonturile de înţelegere. Singura regulă urmată cu sfinţenie a fost aceea de a investi moral în artiştii săi. Din perspectiva sa, o relaţie cu un artist care se bazează exclusiv pe raţiuni comerciale este foarte vulnenrabilă întrucât arta nu se poate vinde ca orice produs”, a precizat Maria Rus Bojan în discursul Laudatio.

De la dreapta la stânga: Mircea Suciu,   Maria Rus Bojan,   Frank Demaegd şi Florin Ştefan

De la dreapta la stânga: Mircea Suciu, Maria Rus Bojan, Frank Demaegd şi Florin Ştefan

Frank Demaegd a răspuns câtorva întrebări adresate de Transilvania Reporter la sfârşitul ceremoniei de acordare a titlului de Doctor Honoris Causa:

Reporter: Care este profilul unui bun galerist?

Frank Demaegd: Consider că un bun galerist trebuie să aleagă artistul în funcţie de încrederea lui în acel artist, ceea ce înseamnă că trebuie să existe o bună colaborare între cei doi. Un galerist bun trebuie să îl ajute pe artist şi să îl critice în acelaşi timp atunci când crede că nu este suficient de bun. Pe termen lung este o relaţie din care câştigă ambele părţi. Este important să existe încredere între cele două părţi astfel încât dacă un galerist îi spune artistului că lucrarea nu este suficient de bună, atunci nu trebuie să o scoată spre vânzare.

R: Sunteţi recunoscut pe piaţa de artă ca fiind un galerist foarte selectiv. Cum aţi ajuns să selectaţi în Galeria Zeno X lucrările lui Mircea Suciu?

F.D.: Sunt foarte selectiv deoarece selecţia pe care o facem, noi galeriştii, conferă identitate unei galerii. L-am ales pe Mircea Suciu în primul rând pentru că iubesc pictura. Avem în galerie artişti importanţi precum Luc Tuymans sau Marlene Dumas şi cu ei am stabilit un anumit nivel. Când facem o selecţie din lucrările altor artişti, trebuie să se ridice la nivelul pe care deja l-am stabilit. În talentul lui Mircea Suciu cred foarte mult şi sunt sigur că vom atinge un nivel foarte înalt cu el. De obicei fac selecţia şi după propria intuiţie şi ţin cont de concept şi de imagine. Nu îmi place arta conceptuală fără imagine. Întotdeauna sunt atent la artiştii a căror lucrări sunt diferite de cele ale altora. Pentru mine mai mult decât să vând, mă interesează pe cine vând. Mă mai interesează să existe o relaţie pe termen lung între mine şi artist.

R.: Ce părere aveţi despre piaţa mondială de artă?Care sunt ţările care dau tonul în acest domeniu?

F.D.: În acest moment este destul de dificil să mă pronunţ. Când mi-am deschis eu galeria, ştiam că New York şi Köln erau principalele centre de artă. Astăzi nu mai există un singur centru. Londra a devenit din ce în ce mai importantă datorită situaţiei financiare şi a populaţiei arabe şi a oamenilor de afaceri ruşi care nu mai merg la New York şi preferă Londra. Piaţa de artă este foarte dezvoltată şi în China şi are o situaţie asemenătoare precum Japonia acum câţiva ani. Sunt foarte mulţi colecţionari bogaţi de artă, dar întrebarea este care este principalul lor scop?Este vorba doar de  speculaţie şi de dorinţa de a face bani sau îşi doresc să creeze un fundament pentru o nouă cultură şi o dezvoltare a ţării?

R.: Cât de dificil este astăzi pentru un artist să fie original?

F.D.: Sincer vă spun originalitatea este singurul lucru în care cred.  Lucrez cu doi artişti asiatici şi dacă vedeţi lucrările lui Yun-Fei Ji că veţi da seama despre ce vorbesc. El este un artist chinez pe care l-am descoperit când era în New York. Motivul pentru care îmi place este pentru că este printre puţinii artişti chinezi care a ales să îşi folosească autenticitatea culturii sale în artă.

Yun-Fei Ji Marshal Peng Dehuai and his hungry ghosts

Yun-Fei Ji
Marshal Peng Dehuai and his hungry ghosts


Publicitate

Postaţi un comentariu