Exerciții de regenerare urbană prin arta graffiti-ului: „Welcome to Mănăștur”
Un nou pas pentru regenerarea prin artă a Clujului a fost făcut în acest week-end în cel mai mare cartier clujean, după ce unul dintre pereții neîngrijiți din zona locului de joacă situat în apropierea cinematografului Dacia s-a transformat, în doar câteva ore, într-un real punct de atracție pentru trecători, dar mai ales pentru locuitorii din zonă. „Welcome to Mănăștur-Bine ați venit în Mănăștur” este mesajul care va guverna de acum înainte cartierul Mănăștur, chiar în inima lui.
Lucrarea a fost realizată în urma Atelierului de graffiti susținut de artiștii stradali Kero Zen și Raw Cocu, la propunerea organizatorilor Zilelor Mănășturului care au venit cu ideea de a da semnificație unui loc lipsit de viață și culoare și de a-i implica în această acțiune pe tinerii din cartier. Atelierul coordonat de cei doi artiști s-a desfășurat pe parcursul zilei de sâmbătă, 27 mai și s-a adresat adolescenților dornici să se exprime și să învețe mai multe despre tehnica graffiti-ului. De la modul în care trebuie să se raporteze la energia locului unde vor să deseneze, la felul în care trebuie să orienteze tubul de vopsea pentru a obține o linie mai slab sau mai puternic definită, tinerii au învățat elementele de bază inițierii în arta graffiti-ului.
„Un desen pe un perete e ca un tablou căruia trebuie să-i găsești locul potrivit. Dacă are sens într-un anumit loc, nu înseamnă că va avea același sens în alt loc”, a explicat Kero luând exemplul picturii murale din Piaţa Sf. Gheorghe din București pe care în 2015 a realizat-o împreună cu alți artiști stradali și care a fost ștearsă în urma presiunii bisericii. Pictura era o interpretare modernă a scenei în care Sf. Gheorghe ucide cu suliţa un balaur.
„Dacă făceam acel desen undeva în afara Bucureștiului și nu în Piața Sf. Gheorghe, desenul nu avea impactul pe care l-a avut. Am interpretat lucrurile în viziunea noastră, am încercat să exprimăm ce ne place și ce ne deranjează la acea scenă biblică celebră. Am făcut ce am simțit, ne-am bazat pe intuiție și, cel mai important, nu ne-am autocenzurat. În fiecare zi ne gândim la ce cred ceilalți despre noi, dar este important să facem ce simțim. Bineînțeles, atâta timp cât nu îi deranjăm pe ceilalți. Este o limită invizibilă. În cazul desenului cu Sf. Gheorghe, eu nu cred că ne-am bătut joc de acea scenă. Am făcut o interpretare considerată de unii foarte bună și artistică. Nu poți să mergi la școală de exemplu îmbrăcat în ceva foarte transparent, chiar tu simți nevoia de exprimare liberă. Nu este totul simplu și brutal. Trebuie să existe bun simț și totul trebuie să fie nuanțat. Noi asta încercăm să facem prin desenele noastre”, a precizat Kero.
Înainte de a fi lăsați să se „dezlănțuie” pe zidul din vecinătatea cinematografului Dacia, participanții la atelier au schițat pe hârtie câteva idei pentru ca mai târziu să le dezvolte creativ, cu tubul de vopsea în mână.
„Desenul nu trebuie să intre foarte mult în detaliu. Contează forma, proporțiile și ideea generală. Nu trebuie un desen foarte elaborat. Nu avem o tematică, fiecare este liber să își imagineze ce vrea, poate să exprime ce îl deranjează, sau ce nu îi place”, a spus Kero.
La propunerea unuia dintre tinerii participanți la atelier s-a convenit ca mesajul pe care să îl transmită lucrarea colectivă să fie unul de bun venit în cartier. Ca urmare, „Welcome to Mănăștur” a fost alegerea cea mai potrivită. După aplicarea primei texturi de vopsea, acțiune întreprinsă de cei mai mici dintre participanți, a urmat desenarea propriu-zisă a literelor care au compus mesajul și apoi realizarea detaliilor. Ultima etapă, asumată de Kero, a constat în accentuarea conturului literelor și aplicarea unor efecte, care au dat o scânteie în plus de viață desenului.
„Copiii mei și-au vopsit camera cu lavabilă și acum cred că și-au adus aminte cum a fost. Important este că au avut răbdare până la sfârșit. La 8-9 ani nu poți să te aștepți să stea cuminți să asculte partea teoretică, dar dacă a venit vorba de „chestii bărbătești”, de dat cu pensula, au fost primii. Este ideal pentru ei dacă se pot murdări” a declarat Anca, mama lui Tudor, unul dintre copiii care au contribuit la realizarea desenului.
„Foarte important în cazul graffiti-ului este să ai privirea de ansamblu asupra a ceea ce desenezi. Atunci îți dai seama dacă linia este armonioasă și dacă ai dus-o natural”, a explicat Kero.
După mai bine de șapte ore de muncă, salutul de bun venit a primit câte puțin din personalitatea fiecărui participant și, fie că din litere au rezultat unicorni sau că au fost decorate în stilul flower power, că au primit inimioare sau că au devenit cuib pentru pinguini zburători, mesajul a fost transmis cum nu se putea mai bine.
„Este un stil ecletic tot acest desen. Este foarte sincer și l-am putea descrie ca o nebunie super cromatică. Fondul negru este cel care controlează haosul până la urmă. Stilul acesta trash este folosit în ultimul timp de mulți grafferi cu experiență în Europa și în lume. Chiar a fost o plăcere să revin la graffiti. Bineînțeles, acum îl percep cu o viziunea mult mai matură”, a precizat Kero, unul dintre artiștii stradali importanți din România, reprezentanți ai mișcării de Street Art și Graffiti.
„Îți aduce foarte mare mulțumire să lucrezi în comun cu atâția tineri, să schimbi idei, să vezi atâtea perspective. Au existat mulți copii talentați care s-au implicat la modul foarte serios în tot procesul și rezultatul cred că spune cel mai mult ce a însemnat toată această acțiune pentru fiecare dintre noi. Am fost foarte surprinși când am văzut că mulți copii care veniseră de fapt să se joace în părculeț, au ajuns să dea și ei cu trafaletul sau cu pensula venind cumva în ajutorul nostru”, a precizat Raw Cocu.
[stextbox id=”custom”]Atelierul de graffiti a făcut parte din activitățile desfășurate în perioada 26-28 mai în cadrul Zilelor Mănășturului, eveniment organizat de Asociația Colectiv A, alături de grupuri de lucru din cartier formate din liceeni, părinți, actori comunitari și culturali sau cetățeni. Scopul activităților a fost de a atrage atenția asupra zonei verzi de La Terenuri, dar și a asupra Cinematografului Dacia.[/stextbox]