Echipa filmului „colectiv”, pe scena de la Cluj: „Nu întoarceți privirea, aveți încredere în jurnaliști, nu mai căutați scuze să acționați”

Foto: Dan Bodea

Echipa filmului „colectiv” a fost aplaudată minute în șir marți seara, după prima proiecție în avanpremieră la Cinema „Florin Piersic” din Cluj-Napoca. Spectatorii au rămas în tăcerea neagră inclusiv pe durata genericului de final, dovedindu-și inclusiv prin asta un mare respect pentru toți cei care au participat, într-un fel sau altul, la realizarea filmului.

„colectiv” spune povestea primului an de după incendiul din 2015 din clubul cu același nume și urmărește modul în care jurnaliști, autorități și societatea civilă caută și încearcă să expună adevărul într-un sistem corupt. Spectatorii sunt introduși în locurile cheie de după evenimentul tragic din clubul Colectiv: redacții de ziare, cabinete de miniștri, coridoare de instituții, săli de ședințe, conferințe de presă. Filmul urmărește jurnaliști, avertizori de integritate (whistleblowers), pacienți și familiile lor, dar și oficiali din guvern și reprezentanți ai statului, dezvăluind fără compromisuri o întreagă rețea a corupției, minciunii și manipulării.

Au fost prezenți pe scena de la Cluj atât creatorii filmului, printre care Alexander Nanau și Antoaneta Opriș, cât și creatorii anchetei jurnalistice, echipa Gazetei Sporturilor reprezentată de Cătălin Tolontan, Mirela Neag și Răzvan Luțac, creatorul de politici publice Vlad Voiculescu, fost ministru al Sănătății, precum și Tedy (Mariana Oprea) și Mihai Grecea, supraviețuitori ai tragediei din octombrie 2015.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

 „Revin la Cluj ca ziarist după 20 de ani când alături de doi colegi, care se află acum în sală, puneam bazele săptămânalului Clujeanul. Vă spun acum ceea ce spuneam și atunci. Credeți în presa locală, în buna ei credință. Credeți în presă.

Deși suntem toți pe aceeași scenă, nu suntem în aceeași tabără. Am avut critici și vom avea critici în continuare la adresa lui Vlad Voiculescu. Să nu uităm, 80% din acest film nu este pe vremea PSD-ului și a PNL-ului, este pe vremea guvernului tehnocrat. Pentru noi, toți sunt la fel pentru că nu vă avem în vedere decât pe voi, publicul. Iar la voi ne referim exact la fel cum vedeți în film. Sunteți pentru noi cititori, sunteți oameni și ceea ce vă rog este să vă gândiți la fel la jurnaliști. Vă mulțumesc” a transmis Cătălin Tolontan care a condus, printre altele, una dintre cele mai răsunătoare anchete jurnalistice ale Gazetei Sporturilor, cazul Hexi Pharma.

Alexander Nanau a urmărit, practic, investigația echipei Tolontan, Mirela Neag și Răzvan Luțac, prezentând în film și dialoguri cu diverse surse, care au acceptat să apară, sau momentele grele din investigație, când nu știau rezultatul analizei privind dezinfectanții Hexi Pharma.

La rândul său, Vlad Voiculescu, ministru al Sănătății în perioada mai 2016-ianuarie 2017, a vorbit pe scena de la Cluj despre nevoia de a lua atitudine într-o țară în care minciuna în formă continuată poate duce la tragedii de forma celei care s-a întâmplat în clubul Colectiv.

„Cred că fiecare face alegeri în fiecare zi și ceea ce construim împreună este rezultatul acestor alegeri pe care le facem. Faptul că am ajuns la ceea ce s-a întâmplat la Colectiv e tot rezultatul alegerilor noastre. Ce s-a întâmplat după Colectiv, acea minciună în formă continuată, toată corupția, toată neimplicarea în viața cetății, sunt de asemenea rezultatul alegerilor mici făcute de fiecare dintre noi în fiecare zi. Cred că pentru generația noastră, a celor care trăim aceste timpuri, există din ce în ce mai puțin scuze. Există foarte puține scuze să nu-ți faci treaba cum trebuie, există foarte puține scuze să accepți compromisuri mici și mai ales compromisuri mari și cred că există foarte puține scuze pentru a nu face ceea ce ține de tine. O știu bine cei de la Colectiv, care au pătimit acolo și toți cei care au încercat să schimbe ceva în țara asta. Este greu pentru că de multe ori nu ne strângem destui. Dar când ne strângem destui sunt puține lucruri care nu se pot face”, a precizat Vlad Voiculescu.

„Nu uitați să luptați indiferent ce vi se întâmplă, nu întoarceți privirea și mult curaj”, a transmis Tedy (Mariana Oprea), pentru care viața a primit un nou sens după tragedie.

„Cred că un film nu poate schimba un sistem și o lume, dar cred că poate schimba ceva în noi, cei care îl vedem. Și cred că schimbarea lumii în care trăim poate să înceapă schimbându-ne pe noi și asumându-ne lucrurile pentru care optăm pentru a ne schimba viețile”, a spus la rândul său Mihai Grecea, supraviețuitor al tragediei și colaborator artistic al filmului.

Echipa filmului a îndemnat publicul să ducă povestea mai departe și să vorbească tuturor despre rănile care se pot chema Colectiv, Caracal sau altfel.

Pentru echipa de jurnaliști de la Gazeta Sporturilor, momentul Colectiv a însemnat un permanent proces de învățare.

 „Și mai credem că a fost un moment de început al unui proces de evoluție a societății românești. Nu pe termen imediat, ci pe termen mediu. Credem că întreaga societate românească a început să învețe un pic mai multă democrație. S-a văzut după momentul Colectiv că lumea a început să vorbească. Și credem că aceasta a fost practic schimbarea. Lumea a prins curaj și avem exemplul doamnelor Nicoleta Ciobanu, de la departamentul Achiziții și Contabilitate a Spitalului Malaxa și a Cameliei Roiu medic la Spitalul Clinic de Urgenţă Chirurgie Plastică, care au vorbit în acel moment pentru presă și pentru noi toți, de fapt. Aceasta este schimbarea și procesul trebuie continuat”, au precizat jurnaliștii Mirela Neag și Răzvan Luțac.

Alegerea de a lăsa finalul filmului oarecum deschis a fost explicată, de asemenea, de regizorul Alexander Nanau acesta spunând că ceea ce se întâmplă mai departe în România depinde de fiecare dintre noi, generația tânără având în acest sens șansa de a corecta un mod de funcționare complet greșit a sistemului. Ca urmare, sfârșitul alternativ este în mâinile spectatorilor.

Foto: Dan Bodea

De ce nu apar în film Piedone și Raed Arafat

Spectatorii au sesizat și lipsa din film a unor „actori” importanți ai momentului Colectiv, precum fostul primar al Primăriei Sectorului 4, Cristian Popescu Piedone sau a șefului Inspectoratului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat.

„În acest film, personajele nu sunt niște nume. Ele nu își joacă rolul vieții lor, ci rolul a foarte mulți oameni care li se aseamănă. Jurnaliștii Gazetei Sporturilor sunt un grup de jurnaliști independenți care își fac meseria bine. Tedy este Tedy, dar ea reunește supraviețuitorii din Colectiv, părinții lui Alex Hogea sunt părinții lui Alex Hogea, dar sunt toți părinții care au pierdut copii în Colectiv. Pe noi ne-au interesat chipurile acestor oameni. Chipul răului contează?Contează numele lui ? Contează fața lui ? Da, poate e mai ușor să îl vezi și să știi că pe el îl urăști. Dar, de fapt, răul e ceva mai mult decât un om, așa cum binele e mai mult decât un om. De aceea am ales ca răul să aibă doar voce, răsunet și urmare”, a clarificat Antoaneta Opriș.

La rândul său, regizorul Alexander Nanau a precizat că acești reprezentanți ai „răului” sunt niște oameni care vor fi înlocuiți în curând de alți oameni. Important este ca societatea să recunoască mecanismele prin care ei funcționează. Și să ia atitudine.

„Dacă personalizăm o poveste prea mult, pierdem din vedere esențialul, respectiv că ce fac ei se va repeta prin alți oameni”,  a spus realizatorul filmului „colectiv”.

Alexander Nanau și Cătălin Tolontan au vorbit în continuare și despre perioada pe care echipele de filmare, respectiv de jurnaliști, au petrecut-o împreună pe durata investigației. Când echipa de filmare a câștigat încrederea echipei de la Gazeta Sporturilor, jurnaliștii lucrau deja de luni de zile la acea investigație. Nu este o investigație concretizată peste noapte.

„Între momentul în care am primit primele documente de la Hexi Pharma din interiorul fabricii și momentul în care am publicat a durat patru luni de zile. Așa cum Mirela spune în film că lumea ne va crede nebuni, așa și eu am crezut-o nebună când mi-a spus că documentele acelea sunt reale. A fost nevoie să ne împărțim în două echipe, Mirela și Răzvan într-o parte pentru a verifica documentele și sursele și eu în cealaltă parte să verific cum e posibil ca statul român să nu verifice niciodată, nici în spitale, nici la Ministerul Sănătății, nici la DSP-Direcția de Sănătate Publică, nicăieri, acele substanțe. În toată această perioadă a fost o luptă între noi și echipa lui Alex, a Antonetei, a lui Mihai Grecea pentru că nu am avut încredere în ei de la început. Inițial nu le-am permis să filmeze tot.  Apoi au început să filmeze tot timpul folosind o cameră, sau maxim două camere mici și astfel se pierdeau în decor. Au fost momente când îi dădeam afară la ora 13 și la ora 16 reapăreau în redacție”, a povestit Cătălin Tolontan.

Foto: Dan Bodea

O ultimă întrebare din public s-a referit la pârghiile pe care le au tinerele cadre medicale din spitale pentru a încerca să îndrepte lucrurile atunci când sesizează nereguli.

„Tinerii medici își pot face meseria și apoi dacă iubesc adevărul pot căuta oameni care gândesc asemenea lor. Singuri nu putem face multe lucruri. Mulți oameni cu bună credință sunt aduși la exasperare de sistem. Dar singura metodă de a supraviețui în România este să îți găsești oameni care gândesc asemenea, să vorbești cu ei și să îi cauți în orice nivel al societății. Foarte mulți dintre medicii care au avut pacienți răniți la Colectiv nu văzuseră niciodată răniți arși. Și au tăcut, și-au făcut cum au știut meseria, dar nu au protestat. Asta nu a fost un lucru bun și ca urmare au murit oameni. La nivel etic au trădat. Au avut curaj să spună ulterior problemele. Un tânăr medic ar trebui să aibă curajul să vorbească atunci când este pus în situația de a nu-și respecta etica profesională”, au concluzionat Vlad Voiculescu și Mihai Grecea.

Premiera mondială a filmului „colectiv” a avut loc în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Veneția, fiind primul film documentar românesc selectat în cadrul prestigiosului festival, iar premiera nord-americană la Toronto International Film Festival. Pelicula a fost selectată și în cadrul altor competiții europene, printre care Festivalul de Film din Zurich, unde a obținut premiul pentru cel mai bun film documentar. Cel mai recent, „colectiv” a făcut parte din selecția oficială a Festivalului de Film Sundance 2020, unul dintre cele mai importante festivaluri de film independent din lume, care se desfășoară în Statele Unite.

Filmul „colectiv” va rula în peste 60 de cinematografe din România începând cu data de 28 februarie. La Cluj Napoca,  „colectiv” se va vedea la Cinema Victoria, Cinema Arta și Cinema Florin Piersic din 28 februarie. Până atunci, echipa își va continua turneul de avanpremiere în mai multe orașe, printre care Sibiu, Timișoara, Brașov, Craiova și București.

Distribuția în cinematografe este realizată de către Bad Unicorn.

[stextbox id=’custom’]Alexander Nanau, regizor și producător germano-român, a studiat regia la Academia Germană de Film și Televiziune din Berlin (DFFB) și este deținătorul a două burse la Institutul Sundance, respectiv Academia de Artă (Akademie der Künste) din Berlin. În 2007 a înființat în România casa de producție Alexander Nanau Production. Filmul său documentar, „Lumea văzută de Ion B.”, a câștigat, în 2010, premiul Emmy Internaţional la categoria „Arts Programming”, iar „Toto și surorile lui”, următorul documentar al lui Nanau, a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film în 2015. Cel din urmă a avut o distribuție internațională numeroasă și a avut succes în rândul festivalurilor din întreaga lume. Nanau a fost director de imagine pentru documentarul francez-german „Nothingwood”, filmat în Afganistan, care a avut premiera la Cannes în 2017, în selecția Quinzaine des Réalisateurs.[/stextbox]

Distribuie:

Postaţi un comentariu