Baritonul Sebastian Cătană, început de carieră la Metropolitan Opera din New York, debut în România pe scena de la Cluj

TOSCA (rolul Scarpia) - Teatro Massimo Palermo (2017)

În 2001 a debutat pe scena de la Carnegie Hall, alături de orchestra Operei din New York și în 2003 pe scena de la Metropolitan Opera, două dintre cele mai importante scene de operă din lume. Mai târziu a venit și debutul pe scena europeană, iar luna aceasta a pășit pentru prima dată pe scena lirică din orașul natal în rolul principal Nabucco, închinând acest spectacol părinților săi, soprana Emilia Cătană și baritonul Vasile Cătană, reputați prim-soliști ai Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, înainte de 1989.

La 17 ani a plecat din țară și cariera și-a început-o acum 15 ani, în SUA. Cântă mult în Europa, a cântat mult și în SUA, dar în România nu a cântat niciodată. L-a cunoscut pe directorul Operei Naționale din Cluj, Florin Estefan, în urmă cu doi ani, la Roma, unde cânta Nabucco și acolo s-au pus bazele unui spectacol în memoria părinților săi, spectacol care l-au adus pe Sebastian Cătană în Cluj, la început de decembrie.

Întâlnirea cu baritonul Sebastian Cătană am avut-o într-una din cabinele în care mama lui, soprana Emilia Cătană, obișnuia să se pregătească înaintea spectacolelor pe care le susținea la Opera Națională din Cluj. Între două repetiții, Sebastian Cătană ne-a povestit ce înseamnă debutul său în România, pe scena clujeană și cum a ajuns să cânte încă de la începutul carierei pe una dintre cele mai importante scene de operă din lume.

Foto: Dan Bodea

„Am avut o copilărie extraordinară pentru că părinții mei au cântat în această instituție mai bine de 25 de ani. Ei și-au început carierele în anii ’60, eu m-am născut la începutul anilor ’70, și până când tatăl meu a murit în 1989, eram aici și de trei ori pe săptămână. Cunoșteam opera aceasta foarte bine. Aveam acces și în culise și pentru mine era ca o magie totul. Îmi vedeam părinții din lojă sau din primele rânduri. Am fost în multe teatre din lume, dar pot să spun că sala de la Cluj este unică”, mărturisește solistul.

Deși visa încă din copilărie să devină cântăreț de operă, mama lui nu l-a încurajat niciodată să îi urmeze cariera. Ca urmare, până la 24 de ani, după Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj, a urmat studii care nu aveau vreo legătură cu mediul artistic.

„După vârsta de 15 ani am început să-mi descopăr vocea, dar era doar o pasiune în timpul meu liber. Am studiat ingineria chimică în SUA și până la 24 de ani cu asta m-am ocupat. La 24 de ani mi-am spus că este timpul să mă decid ce vreau să fac cu viața mea. Înainte să plec din România, după moartea tatălui meu, am mers la o profesoară de canto, de fapt profesoara mamei mele, alături de care am studiat în secret, câteva luni, în fiecare zi, pentru că mama mea nu ar fi fost de acord niciodată să mă lase să urmez o carieră artistică. Așa că, în America, unde am plecat în 1990 alături de mama mea, am studiat ingineria chimică și am lucrat o scurtă perioadă pe anumite proiecte de cercetare”, povestește Sebastian Cătană.

În America a studiat la University of Michigan, apoi în Pittsburgh, Pennsylvania unde a intrat și într-un program de studii muzicale. Cu timpul, mama lui i-a devenit profesoară de tehnică vocală și astfel viața lui a început să se contureze tot mai mult în jurul muzicii de operă.

În România a revenit în fiecare an până în 1996, când încă trăia bunica lui apoi, timp de 17 ani nu s-a mai întors în țară. „În cei 17 ani mi-am clădit carieră. Au fost ani de galeră, cum se spune, până în 2014 când am venit la Cluj o scurtă perioadă”, spune Sebastian Cătană. În cei 17 ani artistul s-a ocupat nu doar de formarea lui, dar a încercat să se detașeze și de regimul comunist și ce însemna România în acel moment.

RIGOLETTO (rolul Rigoletto) – Royal Danish Opera (2017)

„Tatăl meu a murit în ianuarie 1989 și, în acea vreme, pentru că era în apropiere de ziua Elenei Ceaușescu, nu aveai voie să dai anunț la ziar. Au fost momente foarte triste. Dar el și mama mea au fost o inspirație pentru mine. Mama mea a fost acceptată prima la Conservator, dar când s-a aflat că tatăl ei era refugiat politic în SUA, un timp nici nu a fost lăsată să urmeze Conservatorul. Să nu fi membru în Partidul Comunist atrăgea atenția, dar părinții mei au știut să spună Nu. A fost o generație care a trecut prin multe și care a suferit mult în timpul regimului comunist. Dar sunt foarte mândru pentru ceea ce au realizat chiar și în acele condiții și de aceea consider că nu trebuie uitată contribuția lor la viața artistică din Clujul acelor timpuri”, declară Sebastian Cătană, mărturisind că mama lui nu și-a mai continuat cariera artistică în SUA, însă a devenit profesoară.

Baritonul clujean Sebastian Cătană și-a construit, în ultimii ani, o carieră impresionantă în domeniul artei lirice, în special prin abordarea rolurilor verdiene, pentru interpretarea cărora este, și în prezent, extrem de solicitat. Artistul a beneficiat de programele de studiu organizate de către Seattle Opera și Baltimore Opera, debutând apoi pe scena de la Carnegie Hall în rolul Thoré din opera Les Huguenots de Meyerbeer, alături de orchestra Operei din New York. La Metropolitan Opera a debutat în 2003 în rolul Schunard (La bohème, G. Puccini), sub bagheta dirijorului Daniel Oren, iar în timpul stagiunii 2006-2007 a interpretat mai multe roluri, printre care cel al lui Valentin din opera Faust a lui Charles Gounod. Debutul baritonului pe teritoriul european a avut loc pe scena de la Teatro Comunale di Bologna, în rolul Paolo din opera verdiană Simon Boccanegra.

„Am debutat într-un rol mic, în 2001, pe scena de la Carnegie Hall, apoi am participat la mai multe programe pentru tineri cântăreți, la Seattle Opera și Baltimore Opera, un fel de ucenicie plătită. Primeai 1.000-1.500 de dolari pe lună, cântai dar și studiai foarte mult. A fost foarte utilă pentru mine această experiență. La Baltimore a venit o doamnă de la departamentul artistic de la Metropolitan Opera din New York și după ce ne-a ascultat pe toți, m-a invitat să dau o audiție. Am ajuns la New York în 2002 și am dat audiție pentru Metropolitan Opera. Totul s-a întâmplat într-un timp foarte scurt. Mi s-a oferit un fel de contract săptămânal, pe câteva stagiuni, am făcut multe roluri secundare, dar debutul la Metropolitan Opera l-am avut în 2003 în rolul Schunard (La bohème, G. Puccini), sub bagheta, dirijorului Daniel Oren. Am rămas acolo până în 2007. În 2009 am revenit pentru câteva luni, pentru un contract scurt. Acea perioadă a fost o pregătire a mea pentru a aborda rolurile mari. A fost ceva special”, explică Sebastian Cătană.

În 2006, baritonul Sebastian Cătană a făcut un tur de audiții în Europa și în 2007, a avut primul rol la Teatro Comunale di Bologna, respectiv rolul Paolo din opera verdiană Simon Boccanegra. De acolo a început să cânte și pe alte scene din Europa, iar astăzi 70% din munca lui se desfășoară în marile teatre lirice europene.

Pe Verdi l-a descoperit la Opera din Cluj. Tatăl lui a fost unul din marii baritoni verdieni ai României în ani ‘60-’80 și premierele pe care le făcea în Cluj erau unice în țară.

„În copilărie îmi aduc aminte de niște spectacole extraordinare. Țin minte că l-am văzut în sala de la Cluj pe Nicolae Herlea, cântând «Rigoletto», eu aveam opt-nouă ani. Și tatăl meu m-a pus în loja de sus, cea cu reflectoare. Am văzut apoi un Rigoletto făcut de tatăl meu în 1987, cred că ultimul său spectacol înainte să moară. Am văzut și un Falstaff aici, mama mea a cântat atunci cu Cristian Mandeal. Simți că te ridică în ceruri muzica lui Verdi. Îți dă o înălțare extraordinară și tot timpul, ca interpret, îl descoperi. Nabucco l-am cântat de aproape 60 de ori și încă nu l-am descoperit cu adevărat. Marele bariton italian Leo Nucci spunea că el a cântat Rigoletto de 700 de ori și în continuare găsește alte semnificații în acest rol”, precizează baritonul Sebastian Cătană.

RIGOLETTO (rolul Rigoletto) – Teatro Verdi Trieste (2016)

În ceea ce îl privește, unul dintre cele mai impresionante spectacole de operă la care a luat parte a fost Aida, pe Arena di Verona, unde a simțit ce înseamnă să cânți în fața a 15.000 de spectatori. A cântat și pe scena Operei din Paris și în alte teatre lirice italiene și este doar o chestiune de timp până când vocea sa va putea fi auzită de pe scena celebrului Teatro alla Scala din Milano.

„Când ești tânăr ai mereu ambiții și pentru mulți dintre noi ambiția este de a ajunge cât mai sus din punct de vedere profesional. Ca artist am constatat că dacă te concentrezi asupra artei și asupra a ce poți tu deveni, atunci mai mult ca sigur vei fi observat. Când ajungi să fii blazat și plictisit, este momentul să te lași pentru că nu faci decât să contribui la moartea artei. Mie îmi place să cred că cele mai mari satisfacții de multe ori le găsești nu doar în fața publicului, ci și în sala de repetiții. Maria Callas spunea: «Tratează repetiția ca pe un spectacol și tratează spectacolul ca pe o repetiție». Asta încerc și eu să fac de fiecare dată”, spune Sebastian Cătană.

Spectacolul eveniment „Nabucco”, de Giuseppe Verdi, în memoria sopranei Emilia Cătană și baritonului Vasile Cătană,  a avut loc pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, luni, 11 decembrie. Distribuția a fost onorată de invitați precum soprana Dragana Radaković, basul Marius Boloș. Le-au fost alături soliștii Operei Naționale Române din Cluj: Cristian Mogoșan, Liza Kadelnik, Cristian Hodrea, Eusebiu Huțan, Larisa Ștefan, acompaniați de Orchestra, Corul și Ansamblul de balet al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, aflați sub bagheta dirijorului David Crescenzi.  Regia spectacolului a fost  semnată de Ina Hudea, iar scenografia de Liliana Moraru.

[stextbox id=’custom’]

Apariții pe scenă: Teatro dell’Opera di Roma, Deutsche Oper Berlin, Arena di Verona, Opera Philadelphia, Israeli Opera, Staatstheater Stuttgart, Opéra national de Paris, Teatro Massimo din Palermo, Oper Leipzig, Théâtre du Capitole Tolouse, Teatro Verdi Trieste, Teatro Municipal de Santiago, Opéra de Lyon, Teatro Regio di Torino, Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf, Pittsburgh Opera, Opéra de Lausanne, Teatro Filarmonico Verona, unde a dat glas unor roluri titulare și de mare complexitate, precum Nabucco (Nabucco, G. Verdi), Scarpia (Tosca, G. Puccini), Contele de Luna (Il trovatore, G. Verdi), Francesco Foscari (I due Foscari, G. Verdi), Miller (Luisa Miller, G. Verdi), Rigoletto (Rigoletto, G. Verdi), Germont (La traviata, G. Verdi), Alfio (Cavalleria rusticana, P. Mascagni), Ford (Falstaff, G. Verdi).

Sebastian Cătană a participat, de asemenea, la festivaluri de operă (Savolinna Opera Festival, Sferisterio Opera Festival de la Macerata – unde, în 2008, a interpretat rolul Diomede din opera Cleopatra a lui Lauro Rossi, Festivalul Verdi de la Parma, Klangvokal Musikfestival Dortmund) și a cântat alături de soliști și dirijori de renume mondial (Angela Gheorghiu – în cadrul unui turneu pe teritoriul Japoniei, Zubin Mehta, Friedrich Ahider ș.a.).

Printre premiile cu care abilitățile artistice ale baritonului Sebastian Cătană au fost răsplătite de-a lungul timpului se numără Premiul I la Connecticut Opera Competition (2000), Premiul I la New Jersey State Opera International Voice Competition (2004), Premiul I la Opera Index Competition (2003), Premiul I la Licia Albanese-Puccini Foundation Vocal Competition (2006), ș.a. De asemenea, în anul 2004 a fost unul dintre cei zece finaliști ai concursului International Italian Opera Competition, organizat de către Sächsischen Staatsoper Semperoper din Dresda.

Angajamentele recente și viitoare ale baritonului Sebastian Cătană presupun apariții în producții ca La donna serpente (A. Casella) – în rolul Demogorgon, la Teatro Regio Torino –, Aida (G. Verdi) – ca Amonasro, la Arena di Verona –, Rigoletto – în rolul titular la Royal Danish Opera House și în cadrul Festivalului de Operă de la Belfast –, La traviata, ca Germont (Tetro dell’Opera di Roma) –, La Gioconda (A. Ponchielli) – la Teatro Municipale di Piacenza ș.a.

[/stextbox]

Distribuie:

Postaţi un comentariu