Baletul Don Quijote, în variantă clasică, revine pe scena Operei din Cluj după 37 de ani
La 37 de ani de la prima sa reprezentație pe scena Operei Naționale din Cluj, spectacolul de balet „Don Quijote” revine în fața publicului într-o reprezentare clasică, dar temperamentală. Spectacolul este prezentat în două acte și patru tablouri, redând povestea de aventură și dragoste a bravului Don Quijote din cunoscutul roman al lui Miguel de Cervantes.
La conferința de presă prilejuită de premiera spectacolului, coregrafa Felicia Șerbănescu, director al Baletului Operei Naționale Române din Cluj, a explicat alegerea de a monta un Don Quijote în variantă clasică. „Coregrafia este așa de frumos montată, încât era păcat să o schimbăm și de aceea partiturile solistice au rămas cum erau încă de la început. Evident că baletul a progresat tehnic și încearcă să aducă în fața publicului la nivelul anului 2015 un balet mai bun din punct de vedere calitativ. Dacă aș fi avut o concepție contemporană, aș fi schimbat și coregrafia, dar am ales un spectacol clasic cu o coregrafie originală”, a declarat Felicia Șerbănescu, totodată responsabilă cu regia artistică a spectacolului.
La rândul lor, doi dintre protagoniștii baletului „Don Quijote” au explicat care sunt avantajele unei montări clasice, în detrimentul unei regii contemporane. „Baletul a evoluat de la începuturile sale. Mișcările teoretic sunt aceleași, dar practic încercăm să le îmbunătățim calitatea. Fiecare încercăm să ne personalizăm rolul. Ar fi fost mare păcat să schimbăm coregrafia pentru că este foarte mare riscul să dai fie în penibil, fie în parodie. Normal că am dori să aducem fiecare ceva al nostru în fiecare spectacol, dar nu ne putem bate joc de o asemenea lucrare”, a spus interpretul lui Basil, balerinul Dan Haja, completat de partenera lui de scenă, Andreea Jura.„Pentru mine acest rol este o provocare, ca de altfel fiecare rol pe care îl interpretez pentru prima dată. Kitri este vulcanică, explozivă și aș defini-o prin cuvântul pasiune. Pe de-o parte acest rol a fost ușor pentru că mă regăsesc în temperamentul personajului, dar și dificil pentru că a trebuit să abordez un dans clasic căruia i se adaugă acel stil care caracterizează dansul spaniol”, a precizat Andreea Jura, interpreta personajului Kitri. Artista a declarat, de asemenea, că este deschisă oricând să abordeze și un stil modern pe lângă cel clasic, dar că acest spectacol se preta montării pe care a ales-o coregrafa Felicia Șerbănescu.
Dirijorul Adrian Morar, care se află la prima sa producție Don Quijote, a mărturisit că deși tempo-ul acestor zile ar impune alt stil, altă orchestrație, altă sonoritate, ceea ce propunea Ludwig Minkus era inovator la vremea lui. „În România, baletul clasic este preferat, dar asta nu înseamnă că publicul nu își dorește balet contemporan. Pentru mine e mai ușor să dirijez balet contemporan decât balet clasic pentru că mă raportez la un story comun publicului, în loc să mă raportez la o arhivă. Acest balet, din punct de vedere muzical, comportă multe adaosuri din creația lui Ludwig Minkus, pe care nu le recunoști la o primă audiție, ceea ce face dificilă partitura”, a spus maestrul Adrian Morar.
Premiera spectacolului Don Quijote va avea loc duminică, 15 martie, de la ora 18.30, la Opera Națională din Cluj.
Din distribuția spectacolului fac parte, printre alții: Andreea Jura – Kitri/ Dulcineea, Dan Haja – Basil, Logodnicul Lui Kitri, Radu Sântimbrean – Don Quijote, Vlad Maier – Sancho Panza, Anamaria Boancă – Mercedes, Valentin Mihăilă – Espado.
Baletul „Don Quijote”, în forma universalizată de astăzi, face parte din prima perioadă de creație a lui Marius Petipa, atât versiunea mai scurtă, realizată pentru scena Teatrului Balșoi în 1869 de coregraf, pe muzica lui Minkus, cât și versiunea ulterioară din 1871 pentru Teatrul Marinski din Sankt Petersburg în cinci acte și 11 scene. Prima montare a baletului Don Quijote în România a avut loc la Timișoara în 1967, realizată de coregrafa Mercedes Pavelici. Alte montări au fost create la Iași în coregrafia semnată de Gheorghe Stanciu, la Timișoara o punere în scenă a lui Francisc Valkay și la Constanța în coregrafia lui Oleg Danovski. La Opera Națională București, baletul Don Quijote cunoaște prima variantă în 1970, în coregrafia lui Vasile Marcu, iar la Cluj în 1978, în coregrafia aceluiași maestru Vasile Marcu.