Artiștii Adrian Ghenie și Constantin Flondor, decorați de președintele Iohannis
Preşedintele Klaus Iohannis a semnat, joi decretele de decorare a artiştilor Constantin Flondor şi Adrian Ghenie, informează Administraţia Prezidenţială. Şeful statului le-a conferit celor doi pictori Ordinul Naţional „Pentru Merit” în grad de Cavaler. Ordinul Național Pentru Merit este al treilea ordin național în ierarhia decorațiilor, pe timp de pace, și al patrulea în ierarhia decorațiilor militare de război. Ordinul Național Pentru Merit cuprinde 5 grade; acestea sunt, în ordine crescătoare, următoarele: Cavaler, Ofițer; Comandor, Mare Ofițer, Mare Cruce.
Astfel, preşedintele Iohannis i-a conferit Ordinul de Cavaler lui Constantin Flondor în semn de „înaltă recunoaştere şi apreciere pentru importanta şi prestigioasa carieră pusă în slujba artelor plastice, pentru talentul şi dăruirea prin care a promovat şcoala românească de pictură”, iar lui Adrian Ghenie în semn de „apreciere pentru talentul artistic, pentru rolul important avut la promovarea şcolii româneşti de pictură în lume”.
Adrian Ghenie creează tablouri somptuoase, de mari dimensiuni, care examinează brutalitatea celor mai întunecate momente ale istoriei recente. Născut în Baia Mare în 1977, Ghenie a studiat la Universitatea de Artă și Design din Cluj Napoca înainte de a se stabili la Berlin în 2013. Cererea pentru picturile sale a crescut în ultimii ani. The Sunflowers in 1937 o reinterpretare a operei lui Van Gogh, a fost vândută în 2016 la casa de licitații Sotheby’s pentru 4,5 milioane de dolari, valoare de peste cinci ori mai mare decât cea estimată. Opera sa continuă să implice aceeași rigoare și seriozitate, iar colecționarii de top au susținut prețurile record pentru picturile sale.
În ultimii zece ani, Ghenie a devenit tot mai cunoscut la nivel internațional, lucrările sale fiind prezentate în expoziții majore și în cele mai vizitate muzee. Picturile sale sunt incluse în colecțiile Centrului Pompidou, Muzeul de Artă Contemporană din Los Angeles, Muzeele de Artă Modernă din New York și Antwerp și în multe alte instituții din întreaga lume. În 2016, Adrian Ghenie a reprezentat România la ediția 56 a Expoziției Internaționale de Artă-Bienala de la Veneția. În expoziția coordonată de Corina Șuteu și al cărei curator a fost Mihai Pop, au fost prezentate 19 lucrări realizate de artist în perioada 2008-2015 organizate în trei spații expoziționale, conform arhitecturii Pavilionului, fiecare cu o temă specifică: “ The Tempest -furtuna”, “galeria de portrete” (The Portrait Gallery – Autoportret sub chipul Charles Darwin) şi “ The Dissonances of History – disonanţele istoriei”.
La sfârșitul anului 2017, cele mai recente lucrări ale artistului Adrian Ghenie au putut fi văzute în două galerii berlineze, respectiv ca parte a unei expoziții care marca zece ani de la primul show expozițional al artistului pentru colecționarul de artă Juerg Judin, dar și ca parte a expoziției deschise la Galeria Plan B, al cărei cofondator a fost chiar Adrian Ghenie în urmă cu 12 ani.
De asemenea, în 2018, Adrian Ghenie a fost unul dintre artiștii invitați de curatorii Centrului Pompidou din Paris să participe cu o instalație la inaugurarea oficială a Sezonului România-Franța un demers comun de a actualiza printr-o serie de evenimente culturale imaginea și percepția celor două țări una față de cealaltă. Avându-l în calitate de curator pe Bernard Blistène, director al Muzeului Naţional de Artă Modernă-Centrul Pompidou, Camera lui Darwin imaginată de Adrian Ghenie s-a materializat la Pompidou într-o instalație ce pornește de la tabloul lui Rembrandt expus la Muzeul Luvru din Paris. Special pentru Sezonul Franța-România, tabloul „Filozof meditând”, din 1632, a fost adus la Centrul Pompidou ca parte a expoziției lui Adrian Ghenie. „Este un efort fantastic să aduci o lucrare de Rembrandt de la Luvru pentru a clarifica sursa unei instalații propuse de Adrian Ghenie. Nu cred că Adrian Ghenie ar fi putut să viseze la asta. Totuși, uite cum un muzeu își asumă o lucrare și onorează o poziție prin această asumare, aducând sursa. Dar nu numai pe Adrian Ghenie îl onorează gestul aceasta, ci și publicul este onorat. Îi dă o referință clară, îl educă, îi clarifică ceea ce vede”, a explicat artistul și cofondatorul Galeriei Plan B, Mihai Pop, pentru Revista Sinteza în legătură cu prezența lui Adrian Ghenie în cadrul Sezonului Franța-România. De asemenea, Muzeului Național de Artă Modernă i-a fost donat în 2014 un important tablou semnat de Adrian Ghenie (Pie Fight Interior 11, 2014), extrem de reprezentativ pentru stilul său expresionist și pentru tehnica sa sofisticată, caracterizată de colaje, suprapuneri și glisarea culorii, tablou care a putut fi văzut de asemenea în galeriile muzeului.
O lucrare reprezentativă în evoluția artistică a artistului Adrian Ghenie, așa cum o numește Casa de Licitații Sotheby’s, datând din 2009, va fi licitată la începutul lunii martie în cadrul Sotheby’s Contemporary Art Evening Auction din Londra. Intitulată Duchamp’s Funeral I (Funeraliile lui Duchamp), lucrarea pare să declare o renaștere a picturii în ulei în epoca modernă. Dacă Marcel Duchamp anunța moartea picturii în ulei, Adrian Ghenie ilustrează în mod provocator moartea lui Duchamp printr-o pictură în ulei.
Lucrarea artistului Adrian Ghenie va fi licitată în data de 5 martie și este estimată la prețul de 2.5-3.5 milioane de lire sterline.
Citiți și:
Constantin Flondor (1936), este co-fondatorul grupurilor “Prolog”, “Sigma” şi “111”, preocupate de experimente în domeniul artei şi cercetărilor vizuale interdisciplinare (integrau în artă atât arhitectura şi matematica, cât şi bionica şi cibernetica). Locuieşte şi lucrează în Timişoara. Talentul său este multidisciplinar, artistul abordând foarte multe limbaje precum instalaţie, performance, mail-art, film, desen, pictură sau literatură. Notabilă este şi contribuţia adusă la elaborarea programei Liceului de Artă din Timişoara, singurul liceu de influenţă Bauhaus din România.