Ironic și empatic. Jurnal de virus cu Dan Perjovschi, la White Cuib: „Poate e momentul să ne reinventăm practica artistică”

Dan Perjovschi | Jurnal de virus-White Cuib

În contextul stării de urgență actuale și a măsurilor luate de autorități de a limita pe cât posibil interacțiunea, galeria White Cuib din Cluj a venit cu o propunere către public și a mutat una dintre expozițiile sale, al cărei vernisaj era programat inițial în 9 aprilie, exclusiv în online. Astfel, începând din 23 martie, White Cuib a început să prezinte zilnic Jurnalul de Virus al artistului vizual Dan Perjovschi pe conturile de Facebook şi Instagram ale galeriei, precum şi pe site.

„Planurile legate de expoziţie s-au schimbat de câteva ori, în funcţie de cum s-a modificat situaţia în ţară, din cauza virusului, respectiv a pandemiei. O variantă ar fi fost să expunem jurnalul lui Perjovschi în geamul galeriei – câte un desen pe zi, în ideea să fie văzut de trecătorii care ar fi mers pe acolo, în drum spre magazin sau farmacie. Între timp, situația s-a agravat şi am decis ca momentan expoziţia să fie doar online, de văzut de acasă. Sperăm ca după pandemie, când nu va mai fi cazul să ne protejăm păstrând distanţa fizică unii faţă de alţii, să expunem desenele în galerie şi să facem vernisaj. În prezenţa lui Perjovschi, desigur. Până atunci, o să postăm online Jurnalul de Virus al lui Perjovschi. Zilnic. Desenele vor fi mereu de actualitate”, a precizat Alina Andrei, din partea galeriei White Cuib.

Expoziția din 9 aprilie „reCOVER“ – expoziţie cu toate cărţile în care au apărut desene de Dan Perjovschi, s-a transformat într-o primă etapă în Window Show (pentru a evita orice risc de contaminare a celor care în mod normal, în lipsa pandemiei de coronavirus, ar fi intrat în spaţiu). Astăzi, însă, desenele artistului pot fi văzute exclusiv în online.

„În drum spre farmacie”

„Am avut o idee genială de expoziţie. Din păcate, ca multe alte idei geniale trebuie amânată. Aşa a vrut Universul ăla foarte, foarte mare sau Virusul ăsta foarte, foarte mic. Eu sunt adaptabil. N-am culori, desenez cu creionu, n-am creion? Desenez cu degetu` muiat în gură… Mi-e gura uscată? Desenez în minte. E galeria închisă? Expun pe geam. Toata viaţa am învăţat din lipsuri şi din greşeli. Tot ce-am făcut ca artist a fost să mă strecor pe lângă şi pe sub limite. Am reuşit să transform dezavantajele în avantaj. Am studiat 12 ani pictura ca să desenez acum alb negru, am pictat o mie de naturi moarte ca acum să desenez despre viaţă. Eu sunt un editorialist vizual. Mă mişc zilnic din subiect în subiect, local, global, social, cultural, amical, politic. Acum e Virusul. Şi ne-a blocat pe toţi în case. Rafturile goale, graniţele închise şi negăsitul hârtiei de budă îmi sunt extreme de cunoscute. Am mai fost aici. Doar că acum avem libertate de expresie…“, precizează Dan Perjovschi în descrierea evenimentului online.

Raportându-se la situația actuală, care propriu-zis paralizează multe domenii de activitate, inclusiv sectorul cultural, Dan Perjovschi a expus pentru Transilvania Reporter punctul său de vedere. Aflat la Sibiu în această perioadă, artistul lucrează de acasă, iar proiectul început pentru White Cuib este deocamdată o alternativă de a-și practica talentul. În cheie ironică sau empatică, desenele lui sunt de fapt o cronică în timp real a unei povești pe care o trăim cu toții.

„Trăim noi realități la fiecare trei zile. Este ceva nemaiîntâlnit pentru toți. Pe de o parte, cred că putem vorbi despre o latură vizibilă și una filozofică a acestor timpuri. Nu vreau să compar, dar situația de acum îmi amintește de tragedia de la Colectiv, când te uitai la știri și așteptai să vezi dacă a mai murit cineva. Chiar dacă o singură persoană din 19 milioane moare din cauza infecției, pentru fiecare dintre noi, în parte, are un impact extraordinar. Dar există și realitatea mult mai profundă, aceea pe care o trăim fiecare în interior. E greu de filozofat. Evident, ceva se va schimba. Lumea nu e adaptată și nu avea un Plan B de pus în aplicare. În viața de zi cu zi, până acum, totul era întins ca elasticul, la maxim”, a precizat Dan Perjovschi.

În ceea ce privește sectorul cultural, situația este foarte îngrijorătoare, a mai spus artistul.

„Multă lume vorbește despre performeri, despre dans, teatru dar uită de artiștii vizuali. Galeriile sunt toate închise și nu au de ales decât să expună în online. Subvenții pentru ei nu există și atunci, din ce vor trăi oamenii aceștia. Mulți trăiau din proiecte. Dar până și sponsorii au migrat la medicamente și la măști, făcând și ei un efort mare în altă parte. Este o situație extrem de dificilă pentru cine era independent. Foarte puțin se vorbește despre această lume. La Berlin am văzut că artiștii vizuali sunt ajutați de Stat în perioada următoare. Desigur, dacă ești artist de succes nu ai nevoie de ajutor pentru o perioadă. Dar ce faci cu cei care nu au succes imediat, care nu-s comerciali, care nu au priză la public. Ce se întâmplă cu cei care nu sunt olimpici, cu marea majoritate?”, a se întreabă Dan Perjovschi.

Obișnuit să lucreze de acasă, artistul trimitea desene pentru diverse site-uri sau platforme online și înainte de impunerea stării de urgență.

„Teoretic, am o situație confortabilă. Am unde sta și am ce mânca. Dar ideea că ești fixat acasă, că trebuie să stai în casă, e extrem de iritantă. Acum îți dai seama câte lucruri mici și neimportante făceai. Și îți lipsesc. Erau parte din metabolismul tău. Nu neapărat că iubeam eu să merg în centru, la cafenea, dar aveam acel confort de a ști că pot să fac asta. În plus, eram obișnuit să plec o data pe săptămână undeva, cu proiecte în toată lumea. Acum, am fost obligat să îmi amân proiectele până în august deocamdată”, a mai declarat artistul vizual Dan Perjovschi.

Dan Perjovschi | Jurnal de virus-White Cuib

Începând din 23 martie, White Cuib prezintă prin platformele sale mai multe desene ale artistului pe care acesta le trimite pe măsură ce le realizează.

„Citesc tot, mă uit la televizor și desenez cumva în timp real. Dar urmăresc și lucruri filozofice care țin de descrierea civilizației umane, de ceea ce se va întâmpla după. Avem acum aer curat, dar nu mai putem să circulăm. E o ironie enormă. Pe de altă parte, asta arată, cu tot cinismul aferent, că dacă facem un efort planetar, putem avea rezultate planetare, al nivel de climă, de exemplu. Încerc să fiu și ironic și empatic. Sau mai bine zis umanist. E foarte ușor să critici. Românii, italienii, latinii în general nu sunt deloc ordonați. Am înțeles că se închiriază câini, să poți să ieși cu ei la plimbare. Nu m-aș mira să apară șpăgăraia mică și să întrebăm cât costă să se facă jandarmul că nu ne vede. E o structură a societății care e testată până la ultimul tip de relație. Acum vedem mai multe Românii. Populația nu e pregătită, spitalele nu au protocoale, se iau măsuri după ce oamenii se infectează. Noi degeaba ne-am temut de Big Brother în România. Nu există bănci de date. Stânga nu știe ce face dreapta. Cine știe cu exactitate câți oameni au venit în ultimele zile în România și din ce țări”.

Proiectul pe care Dan Perjovschi îl prezintă la White Cub nu are o durată prestabilită, dar poate fi un model pentru alte galerii de artă ca mod de a-și ține publicul aproape în aceste zile și de a exista practic, măcar vizual, în conștiința comunității.

„Cred că lumea va găsi, cu timpul, alternative. Multe companii și business-uri vor avea altfel de organizare și distribuție. Se dau bani pentru companiile care își schimbă linia de producție pentru a face măști etc. Și cred că în viitor foarte multe companii mici și medii vor trebui să fie flexibile. Eu am început să desenez pe zid, ca practică artistică, pentru că pe atunci nu aveam finanțare și nu am avut altă alternativă decât să iau cariocile să desenez pe jos și așa am ajuns să desenez pe arhitecturi. Când nu aveam bani să transport mari obiecte, mergeam eu cu carioca și deseneam. Cumva am răspuns limitelor printr-un fel de negociere a lor. În luna mai, anul acesta, ar fi trebuit să am un proiect în Bogotá și cum galeria este încă deschisă m-am gândit să desenez prin intermediar. Voi avea un om și va fi ca operația de la distanță. E o soluție pe moment.

Virtualitatea merge dacă e gratis. Va fi foarte greu să supraviețuiești din online ca artist. Și eu explorez în aceste zile. Nu am Instagram și sunt mai deștept decât telefonul meu. Dar va trebui să mă adaptez în felul acesta forțat și să sar alături de toată lumea într-o etapă care nu era deloc prevăzut să se întâmple acum. Filozofic vorbind, se spune că această pandemie va rupe globalizarea, dar eu cred că o va accelera. Nu cred că zidurile ridicate acum vor putea fi funcționale”, consideră Dan Perjovschi.

Dan Perjovschi | Jurnal de virus-White Cuib

Probabil vor apărea forme noi de artă, posibilități noi pentru artiști, preconizează Dan Perjovschi.

„Oricum se făceau în România tot felul de experimente în sectorul cultural, inclusiv prin apariția spațiilor temporare, așa numitele popup-uri. Acum cred că se vor accelera aceste popup-uri de extremă temporaritate și de foarte mare mobilitate. Cred că și statul va trebui să se recalibreze, să își refacă dieta, cultural vorbind. Mulți am ajuns să depindem de mari festivaluri, poate nu e bine, poate erau prea gigantice și dacă ele cad, cad și alții cu ele. Eu zic că statul acesta acasă îți lasă foarte mult timp pentru gândit și recalibrat”, a concluzionat artistul Dan Perjovschi.

[stextbox id=’black’]

Dan Perjovschi (n. 1961, Sibiu, România) este un desenator, ilustrator, scriitor, jurnalist și autor de performance. Lucrările sale de artă reprezintă o combinație între desene, desene animate, artă brută și graffiti și se află temporar pe pereții muzeelor sau altor spații contemporane din lume.

Locuiește și lucrează în București și Sibiu. A avut expoziții personale în muzee precum Tate Modern Londra, MoMA New York, Vanabbemuseum Eindhoven, Macro Roma, Moderna Museet Stockholm, Reykyavik Art Museum sau Kiasma Helsinki. Printre alte evenimente la care a luat parte, a participat în cadrul bienalelor de artă de la Jakarta (2015), Sao Paulo (2014), Sydney (2008), Veneția (2007), Istanbul (2005). A primit premiul George Maciunas în 2004 și premiul Rosa Schapire – Kunsthalle Hamburg în 2016. La sfârșitul anului 2019 a fost unul dintre artiștii invitația în expoziția „Rethinking The Image of The World: Projects and Sketches”, în cadrul Complexului Muzeal MILL, din orașul belgian La Louviére. Evenimentul a făcut parte din Festivalul de Arte EUROPALIA Romania, manifestarea culturală de cea mai mare amploare din Belgia, fiind organizat sub patronajul Familiei Regale a Belgiei, o dată la doi ani.

[/stextbox]

Distribuie:

Postaţi un comentariu