Turismul în Cluj: Proiecte puţine, promovare aproape zero
Două proiecte pe fonduri europene prin care s-au realizat două site-uri de promovare a obiectivelor turistice, câte un centru de informare, unul municipal şi altul judeţean, şi câteva mii de materiale publicitare. Cam aşa arată „eforturile” depuse de autorităţile locale şi judeţene clujene pentru a pune Clujul şi Cluj-Napoca pe harta turistică a ţării şi a lumii.
Primăria Cluj-Napoca a derulat un singur proiect în acest sens, „La Pas prin oraşul comoară”, prin care s-au cheltuit peste 400.000 de lei. Anterior, în 2008 din bugetul local a fost amenajat ca serviciu al Primăriei un centru de informare turistică, care a costat 200.000 de lei. Din fericire, amplasat vizibil, în centru, pe Bulevardul Eroilor, astfel ca turiştii să îl găsească ușor şi repede. Aici lucrează șapte persoane, iar programul, se mândresc angajaţii este „cel mai extins” din toată ţară. Adică centrul aşteaptă vizitatorii în fiecare zi de la 8.30 la 20.00, iar sâmbăta şi duminica de la 10.00 la 18.00. „Solicitările sunt foarte diverse de la cei care ne vizitează, de la materiale de promovare turistică, la harta municipiului, transport spre diferite alte locaţii, unităţi de cazare, restaurante cu specific tradiţional, local, închirieri auto. Nu putem vorbi de număr de turişti, ci de număr de solicitări în cazul centrului nostru, pentru că este clar că nu toţi turiştii din Cluj trec pe la noi. Număr de solicitări din 2008 până în această lună am avut 40.000. Până în momentul de faţă, la jumătatea lui iulie, în 2014 sunt 3.600 de solicitări, iar în iunie au fost 805. Cert este că suntem în creştere în fiecare an cam cu 10%”, spun salariaţii de la centrul de informare.
Turiştii caută nu neapărat Clujul, ci Transilvania recunosc ei. „Avem şi solicitări mai speciale, gen un tur al castelelor din Transilvania, ceea ce nu există. Nu au nici agenţiile de turism prevăzut asemenea tururi. Ne cer şi materiale de promovare pentru toată Transilvania, dar noi nu avem decât cele locale. Materialele le facem în colaborare cu UBB, cu muzeele. Am participat şi la târguri la Berlin, Madrid, Milano, Lugano, în Franţa. Când ne prezentăm ca Inima Transilvaniei ridicăm brandul Clujului şi turiştii sunt interesaţi. Şi titlul de Capitală a Tineretului a adus interes”, mai explică angajaţii centrului.
La pas prin oraşul comoară
Proiectul, denumit poetic, a însemnat de fapt realizarea siteului visitcluj.ro, precum şi a câteva mii de materiale publicitare. Mai exact ghidul centrului istoric şi trasee turistice bilingve română-engleză, germană, maghiară, franceză şi italiană, broşuri despre muzee, edificii religioase, turnuri şi bastioane, pieţe istorice şi zone pietonale, pliante, cărţi poştale cu imagini ale Clujului de ieri şi de azi, CD-uri şi DVD-uri turistice, clipuri şi spoturi TV, bannere de promovare pe site-urile de profil, panouri publicitare în principalele orase ale ţării, dar şi semnalizarea unitară cu plăcuţe a obiectivelor turistice, inclusiv cu cod QR. Numai tipărirea materialelor a costat peste 200.000 de lei şi deşi proiectul s-a încheiat deja de aproape un an, doar jumătate dintre ele au fost distribuite. „Site-ul visitcluj e făcut pe fonduri europene şi nu e complet pentru că nu putem promova agenţi economici, aşa că facem aceasta pe visitclujnapoca.ro. În acest an am avut pe visitcluj 15.902 utilizatori. Colaborăm bine cu agenţii economici, pentru că e gratis, inclusiv la noi la centru pot pune gratis materiale. Cât priveşte pliantele şi broşurile, pe viitor vrem să facem şi o variantă în ebraică, poloneză şi spaniolă” mai spun inspectorii Centrului de Informare Turistică. Planurile de viitor includ şi o hartă 3D.
Site cu nume „imposibil” pentru turismul din judeţ
În noiembrie 2013 şi Consiliul Judeţean Cluj a lansat tot pe fonduri europene un centru naţional de promovare turistică, inclusiv un site. Investiţia s-a ridicat la 450.000 de lei, iar centrul funcţionează în incinta Muzeului Etmografic de pe strada Memorandumului şi cu angajaţii acestuia, de marţi până duminică între orele 9-17. Misiunea declarată a centrului este de a promova potenţialul turistic al judeţului Cluj şi al Regiunii de Nord-Vest, de a prezenta toate ofertele turistice şi atracţiile turistice locale, regionale şi naţionale, în scopul creşterii numărului de turişti. Cu toate acestea un mare minus este însăşi denumirea siteului realizat prin acest proiect, denumire care nu te duce deloc cu gândul la turism: http://www.cniptcluj.ro. Se adaugă din păcate lipsa de texte care să promoveze cu adevărat obiectivele care apar pe acest site. Lacurile, cheile, peşterile sau castelele menţionate sunt descrise deloc atractiv. Dar mai sunt pe site şi informaţii care nu sunt deloc actuale, iar informaţia există doar în limba română.
Proiectul Centrului Național de Informare și Promovarea Turistică Cluj a costat mai bine de 450.000 de lei, dintre care aproximativ 300.000 reprezintă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională.