„Noul val” în economia Clujului. O carmangerie de secol XXI. „Serviciile contează, nu numai produsele de calitate!”
S-au rebranduit, s-au reinventat şi nu numai că au trecut cu bine peste criză, dar chiar au crescut şi au cunoscut succesul. Vorbim despre mai multe firme clujene care reprezintă un fel de „nou val” şi în ceea ce priveşte succesul economic al oraşului. Branduri ca Panemar, Plantextract, Cosmetic Plant, Carmangeria Moldovan sunt doar câteva dintre exemplele care demonstrează că o muncă susţinută, dublată de inovaţie, atenţia de a oferi produse şi servicii de calitate, dar şi apelul la specialişti sunt o reţetă care îţi asigură nu numai supravieţuirea pe o piaţă cu o concurenţă acerbă, ci şi un loc în inima clienţilor care te răsplătesc cu fidelitatea lor. Ce au în comun toate aceste afaceri menţionate? Faptul că au refuzat să rămână anchilozate în trecut şi că au venit mereu cu ceva nou. Şi au demonstrat că nu numai produsul contează, ci şi spaţiul în care îl vinzi, cum îl vinzi şi ce alte servicii oferi clienţilor care îţi trec pragul. Chiar dacă asta înseamnă inclusiv promovare online şi apelul la mult utilizata reţea de socializare facebook. Oamenii de afaceri care au pariat pe acest gen de relansare, de reinventare recunosc că totul e un mare risc şi se face cu investiţii şi muncă serioasă, dar şi că rezultatele se văd, iar satisfacţia oferită de clienţii mulţumiţi este imensă. Numai în acest fel afacerile pot merge mai departe în secolul XXI, dacă pui nevoile clientului pe primul loc. Şi acest lucru trebuie să se regăsească în magazinele care trebuie să fie medii „prietenoase” cu cumpărătorii, în produsele care trebuie să fie de calitate, să aducă mereu ceva nou, să folosească descoperirile ştiinţifice de ultimă oră, dar în acelaşi timp să păstreze din tradiţie.
Au vrut să îşi aducă afacerea de familie cu produse din carne în secolul 21 şi au reuşit. Cu multă muncă şi îndrăzneală. Vorbim despre familia Moldovan din Sânnicoară, care după 20 de ani în prelucrarea tradiţională a cărnii, a decis că a sosit vremea să lanseze un nou concept de magazin de produse din carne. Succesul nu s-a lăsat aşteptat, astfel că, după ce au deschis în ultimele luni două asemenea magazine în Cluj-Napoca, al treilea se află deja în lucru şi îşi va deschide porţile la sfârşitul verii.
„A fost şi este încă o provocare pentru noi. Am dorit foarte mult această schimbare şi scopul era să recucerim clienţii şi să îi facem să se reîndrăgostească de produsele noastre, de conceptul nostru de magazin. Am dorit ca magazinele noastre să le amintească de vechile măcelării, unde primeai consultanţă, şi cumpărai ceea ce doreai tu, nu ceea ce dorea vânzătorul. Efectiv carnea să se taie pe butuc în faţa ta, să o pregătească. Ne-am orientat astfel cu mult mai mult spre partea de servicii oferite în magazin clienţilor. Nu am dorit doar să avem nişte produse în vitrină pe care să mergi şi să le ceri, ci ca vânzătorii noştri să dea clienţilor sugestii, să interacţioneze foarte mult cu ei. Nu mai există altundeva în România astfel de magazine deocamdată”, explică unul dintre patronii afacerii, Cosmin Moldovan. Acesta recunoaşte că în luarea acestei decizii radicale de înnoire a afacerii familiei un rol hotărâtor l-au jucat călătoriile sale prin lume. „Sigur că m-am inspirat din ceea ce am văzut în altă parte, pentru că am umblat foarte mult prin lume, atât în Europa, cât şi în Australia. Acolo pot spune că am văzut un concept de magazin care mi-a plăcut foarte mult şi unde primeşti consultanţă. Acolo pot spune că se formează adevăraţii măcelari, e o şcoală unde ucenii învaţă tainele acestei meserii. Avem deja două magazine de acest tip, unul în Piaţa Ion Meşter şi altul pe strada David Francisc, şi acum lucrăm la un nou magazin în Zorilor pe strada Pasteur, care sperăm să fie gata la sfârşitul lunii august. Uşor dorim ca toate magazinele noastre să le rebranduim”, mai spune acesta. Carmangeria Moldovan are 27 de magazine în judeţul Cluj.
Magazin dar şi bistro
În magazinele firmei se pot găsi tot felul de preparate din carne, de la salamuri, la cârnaţi, afumături, parizer, crenvuşti, şuncă, specialităţi, tocături, marinate sau cărnuri proaspăt tranşate. Iar plusul vine din faptul că se găsesc şi produse conexe, iar în magazin există şi partea de bistro pentru cei care doresc să servească masa în oraş. „ Am dorit să putem oferi produse conexe. De exemplu, ai cumpărat o carne de vită, poţi lua şi sarea grunjoasă cu condimente sau untul pentru preparat, vinul, pe care îl putem recomanda pentru produsul respectiv. Unul din produsele speciale pentru care avem o grijă deosebită este vita maturată. Aceasta a fost o adevărată provocare. Vita maturată nu e la îndemâna oricui de făcut, nu oricine îţi spune cum să o faci. Noi am testat aproape doi ani de zile până să obţinem produsele de acum, începând de la animalele pe care le creştem la ferma noastră, unde am făcut tot felul de încrucişări. Pot spune că lucrăm de 7-8 ani de zile la încrucişare, la ameliorarea rasei, să obţinem rase de carne ca să obţinem produse de calitate, din care putem obţine vită maturată sau antricot maturat sau muşchiuleţ maturat. Clientul poate comanda telefonic sau poate cumpăra direct în magazin. Unde, de altfel, poate fi gătită sau poate să primească sfaturi despre cum să o gătească acasă. O mare parte din produsele noastre sunt de la ferma noastră din comuna Mociu. Acolo am cumpărat fostul CAP, acum avem 270 de capete de animale. Ferma e în plină modernizare, tocmai avem în derulare un proiect pe fonduri pe măsura 121 în valoare de 1, 4 milioane de euro”, mai spune patronul carmangeriei.
Inovaţia e obligatorie dacă vrei să ai succes
Investiţiile în magazine sunt substanţiale şi se ridică la circa 140.000 de euro per magazin. „Merită, avem satisfacţia că e altceva, vedem clienţii că sunt mulţumiţi. Ca promovare apelăm şi la mijloacele moderne, cum e facebook-ul, dar în general nu suntem foarte agresivi în această promovare, pentru că dorim ca lucrurile să curgă natural. Eu vin dintr-o familie de măcelari, altceva mai bine nu ştiu să fac. Asta e meseria pe care am învăţat-o, lucrez în domeniu de peste 20 ani. Modernizarea afacerii şi a magazinelor e obligatorie. E reţeta menţinerii succesului. Tot timpul trebuie să mergi mai departe, să fii inovativ. Niciodată nu te poţi opri. Mai ales în această perioadă de criză, şi noi am dorit să ridicăm standardul şi să ajungem la alt nivel”, explică omul de afaceri. Chiar dacă are cereri de extindere în ţară şi chiar peste hotare, Cosmin Moldovan vrea ca afacerea sa să rămână una de familie. „Sigur că tentaţii sunt, am avut cereri de extindere chiar şi în străinătate. De exemplu, am avut o propunere să deschidem un magazin la Londra, dar am optat doar să îi oferim unui prieten de acolo consultanţă pentru magazinul său. Rămânem o afacere de familie pentru că altfel e foarte greu de controlat la distanţă”.
Pentru că afacerea este un succes, familia Moldovan s-a gândit că e cazul şi să dea înapoi ceva comunităţii, aşa că s-a implicat în mai multe proiecte. Unul dintre ele este susţinerea oraşului pentru titlul de Capitală Culturală Europeană. „Am decis să facem aceasta pornind de la experienţa acestui magazin. După ce am deschis am văzut că foarte mulţi tineri, turişti ne-au trecut pragul şi le-a plăcut. Sigur că ne-am gândit că dacă şi noi şi alte firme s-ar implica practic am investi în viitor. Facem această donaţie pentru ca oraşul să crească şi astfel să vină mai mulţi turişti care să ne treacă şi nouă pragul şi cărora să avem ce le oferi”, explică patronul carmangeriei. Care are şi un proiect de suflet pe care vrea cu orice preţ să îl realizeze. „Ca planuri de viitor pe termen lung am un proiect foarte drag mie. Nu e suficient că am investit într-un magazin, dacă nu investeşti şi în partea de personal. O mare dorinţă a mea este a face o şcoală profesională, de meserii în domeniul acesta al măcelăriei. Îmi doresc ca tinerii să aleagă şi această meserie, să înţeleagă că meseria de măcelar e frumoasă şi pot fi mândri dacă o fac. Nu vor fi doar cursuri superficiale ca să ai o diplomă, ci vreau să dăm o diplomă cu greutate, dublată de o pregătire adevărată”, susţine Cosmin Moldovan.
[stextbox id=”alert” caption=”Reţetă de succes”]„Tot timpul trebuie să te inspiri, să vezi care sunt tendinţele şi să ai curajul să încerci. Şi pentru mine a fost un risc mare pentru că am investit foarte mulţi bani. A trebuit să cer acordul familiei, care m-a susţinut. Lucrăm cu specialişti, avem un brand manager, un PR. E important, e necesar. E bine să îi laşi pe oameni să îşi facă meseria. Şi rezultatele se văd, e profitabil, eficient, am avut noroc de o echipă de care sunt foarte mulţumit. Sigur că acum când e o reuşită toată lumea se bucură”, Cosmin Moldovan, patron carmangerie.[/stextbox]
Foto : Dan Bodea
Am facut si eu cumparaturi din acest magazin .Este ceva deosebit ,poti sa cumperi produse din carne fpoarte bune , dar sa si sevesti pe loc o gustate (un gratar de porc , un cirnat prajit de ex ).Bravo patronilor , sint oameni de nadejde , de care Clujul are nevoie , ca de oameni de afaceri … hoti pe banii statului , ne-am satura t !
Da, e ceva deosebit ca au reusit sa se ridice la nivelul asteptarilor din zilele noastre in ce priveste serviciile.
Insa la capitolul personal, carmangeria Moldovan a ramas tot in epoca de piatra cand vine vorba despre drepturile – banesti sau nu – ale angajatilor sai, pe care le incalca grav.
Asteptam sa se modernizeze/maturizeze si in postura de angajator.
Am fost la Carmangeria Moldovan, si intradevar e impresionant si cum arata, si la produsele oferite, dar totusi ca de obicei sunt ‘Romanisme’ de care nu au putut scapa.
1. Daca vrei un anumit tip de carne de vita sa face numai pe loc, nu pot sa iei bucata acasa. Singura explicatie care o fost data cand am intrebat de ce a fost ca “asa e, e pe meniu.”
2. Pentru ca a fost deja taiata si pus-a in cuptor, am cerut ca bucata de antricot sa fie facut-a in sange, dar la 5 minute pe fiecare parte cum credeti ca a iesit?
3. Muschiu de vita se vinde intreg sau la jumate. Imi pare rau dar daca nu sunt restaurant, ce sa caut cu un muschi intreg (sau chiar cu jumate)? Raspunsul: “Cand vindeam pe bucata nu se vindeau colturile si eram in pierdere.”
Bine, da asta cum e problema clientului? De ce trebuie sa explic eu ca se poate folosi coltul la carne tocata? Adica, nu e afacerea mea, dar astea sunt apucaturi din vremea comunista care sunt foarte stupide. In plus, sunt sigur ca daca angajati i-ar da feedback-ul acesta patronului (gen, ‘azi 3/4/5 oameni au vrut sa cumpere muschi la bucata, sau antricotul la meniu a vrut sa-l ia acasa’), poate si-ar da seama ca exista alte oportunitati.
Intr-un fel mi-e mila de patron, pentru-ca din cauza conversatiei cu angajati in ziua aceia, nu am mai avut chef sa mai merg. In acelas timp, daca a investit cat a investit, ar face bine sa fie acolo cat de des, sa caute feedback de la clienti, si sa se orienteze dupa cererea pe piata.