„Noul val” în economia Clujului: europenii și indienii și-au găsit leacul la Rădaia
S-au rebranduit, s-au reinventat şi nu numai că au trecut cu bine peste criză, dar chiar au crescut şi au cunoscut succesul. Vorbim despre mai multe firme clujene care reprezintă un fel de „nou val” şi în ceea ce priveşte succesul economic al oraşului. Branduri ca Panemar, Plantextract, Cosmetic Plant, Carmangeria Moldovan sunt doar câteva dintre exemplele care demonstrează că o muncă susţinută, dublată de inovaţie, atenţia de a oferi produse şi servicii de calitate, dar şi apelul la specialişti sunt o reţetă care îţi asigură nu numai supravieţuirea pe o piaţă cu o concurenţă acerbă, ci şi un loc în inima clienţilor care te răsplătesc cu fidelitatea lor. Ce au în comun toate aceste afaceri menţionate? Faptul că au refuzat să rămână anchilozate în trecut şi că au venit mereu cu ceva nou. Şi au demonstrat că nu numai produsul contează, ci şi spaţiul în care îl vinzi, cum îl vinzi şi ce alte servicii oferi clienţilor care îţi trec pragul. Chiar dacă asta înseamnă inclusiv promovare online şi apelul la mult utilizata reţea de socializare facebook. Oamenii de afaceri care au pariat pe acest gen de relansare, de reinventare recunosc că totul e un mare risc şi se face cu investiţii şi muncă serioasă, dar şi că rezultatele se văd, iar satisfacţia oferită de clienţii mulţumiţi este imensă. Numai în acest fel afacerile pot merge mai departe în secolul XXI, dacă pui nevoile clientului pe primul loc. Şi acest lucru trebuie să se regăsească în magazinele care trebuie să fie medii „prietenoase” cu cumpărătorii, în produsele care trebuie să fie de calitate, să aducă mereu ceva nou, să folosească descoperirile ştiinţifice de ultimă oră, dar în acelaşi timp să păstreze din tradiţie.
Într-o oază de verdeață care aduce cu grădinile unui castel, departe de agitația Clujului, la 14 km de orașul grăbit și zgomotos, se află laboratoarele firmei Plantextrakt. După mai bine de 20 de ani într-un domeniu care continuă să aducă noutăți și să facă tot mai mulți prozeliți, firma clujeană se poate lauda cu titulatura de brand internațional care a reușit să se dezvolte armonios şi să răspundă noilor cerințe ale pieței.
Laboratoarele firmei româno-germane sunt amplasate în localitatea Rădaia. Activitatea companiei ar fi imposibil să fie un secret, date fiind miresmele de diferite soiuri de plante care învăluie întreg “domeniul” ce se întinde pe o suprafață de 38.000 de metri pătrați. Plantextrakt este singurul producător de profil din Europa care acoperă tot lanţul unui produs, de la cultura plantei la producţie, cercetare si dezvoltare, comercializare şi marketing.
„Firma are un profil unic în România în domeniul terapiilor naturale, în sensul că este singura care se ocupă de homeopatie și, pe partea de fitoterapie, merge pe conceptul de a prelucra planta în stare proaspătă. Nu le uscăm, ci le luăm direct din câmp, le aducem în firmăși le prelucrăm”, explică directorul științific al Plantextrakt, Carmen Ponoran.
Dorința de a o apuca pe propria cale în acest domeniu a venit atât cu avantaje cât și dezavataje pentru concernul româno-german. „Nu avem colaborări externe cu furnizori de plante pentru căținem foarte mult la calitatea materialului vegetal, astfel că plantele trebuie culese numai din zone verificate și certificate ecologic de către noi. Noi avem certificare ecologicăși pentru culegerea plantelor din flora spontană. Culegem planta doar acolo unde sunt plante de cultură, nu le luăm din sere. Trebuie să aduci planta când este momentul optim de colectare și să o prelucrezi imediat. Noi am trecut de la această idee la dezvoltarea unei fitoterapii cu astfel de plante prelucrate proaspăt și am constatat că au calități deosebite. Asta se vede și cu ochiul liber. Când compari o tinctură obținută dintr-o plantă uscată cu una dintr-o plantă proaspătă se văd foarte clar niște diferențe: culoarea, mirosul și gustul sunt mai intense și, desigur, efectele mai puternice”, spune Carmen Ponoran.
Înființatăîn toamna anului 1991, firma s-a bazat în perioada 1992-1995 în special pe exportul de tincturi-mamă, așa cum este numită materia primăîn homeopatie. Astfel, Plantextrakt a intrat rapid pe piețele farmaceutice din Germania, Franța, Austria, Italia și chiar destinații mai „exotice” precum Pakistan sau India.
„Plantextrakt s-a dezvoltat de la bun început pe producția materilor prime în homepoatie și suntem și la ora actuală printre primii furnizori de materie primăîn Europa. Am păstrat acest lucru, dezvoltând în paralel și alte linii de fabricație. S-au făcut multe preparate originale prin combinarea diverselor extracte. Ulterior ne-am dezvoltat și în domeniul gemoterapiei, o terapie care pornește de la partea tânără a plantei cum sunt mugurii, frunzele tinere, scoarța de pe ramurile tinere și toate părțile de plantă care au capacitatea de a se dezvolta și multiplica. Am avut multe colaborări pe India de-a lungul timpului și acum, recent, le-am reluat”, explică directorul științific al firmei din Rădaia.
Într-o Românie în care majoritatea firmelor se plâng de lipsa sau slaba calitate a materiei prime, Plantextrakt este în tabăra opusă. Dar nu pentru că statul i-ar fi sărit prea mult în ajutor, ci pentru că producția companiei depinde „doar” de mama natură.
„Marea majoritate a plantelor pe care le folosim provin din România pentru că avem aici o floră spontană foarte generoasăși chiar și aici în zona Clujului. Plantele exotice le cumpărăm de la furnizori autorizați în domeniu. Este însă un domeniu cu multe probleme. De exemplu, folosind solvenți pe bază de alcool trebuie să plătim acciză, ca și cum am produce băuturi spirtoase. Din păcate, ministerul nu o consideră neaccizabilă”, spune Ponoran.
Moda care salvează
Fie căînțeleg pe deplin beneficiile tratamentelor pe bază de plante, fie că se raliază unui trend, sunt din ce în ce mai mulți cei care dau medicamentele clasice pe cele realizate din extracte naturale. A fost şi contextul în care Plantextrakt s-a dezvoltat continuu, firma având în prezent peste 120 de angajați și o cifră de afaceri care se apropie de 5 milioane de euro anual.
„Trendul este clar pozitiv și asta vede toată lumea. Pacientul a mers către medic și a cerut astfel de tratamente și a obligat medicul să se specializeze pe acest domeniu. Noi ne bucurăm de aprecierea consumatorului. Suntem obișnuiți cu cerințe foarte stricte din partea partenerilor externi, pe care ulterior le-am extins în toată producția”, adaugă Carmen Ponoran.
Succesul miroase a levănţică
Inovația și succesul nu aveau cum să vină altfel decât prin multă muncăși prin intermediul celor mai înalte tehnologii. În laboratoarele ticsite de aparatură de ultimă generație și tineri specialiști, succesul are miros de levănțicăși echinaceea, însă drumul nu a fost pavat cu floricele. Până să ajungă un brand internațional, Plantextrakt s-a luptat cu o piațăîn care homeopatia era un termen greu de asimilat, problemă rezolvatăînsă prin investițiile în construirea unei mărci solide, care să inspire încredere.
„Noi așa vrem să credem, că suntem un brand pe această piață. Provocarea a fost să ne fie recunoscută calitatea, de a căpăta notorietate. Avem grijă ca ceea ce iese din fabrică să fie de cea mai bună calitate. Folosind doar plante proaspete aducem ceva inovativ, păstrând și oferind consumatorului ce are planta mai bun. Contează mult felul în care mesajul nostru merge spre pacient. Norocul nostru este faptul că avem colaborări cu mulți specialiști care discută mult cu pacienții, ceea ce în homeopatie, unde este nevoie să explici pacientului câte o oră-douăși să găsești soluția împreună cu el. Comunicarea trebuie să pornească de la noi și să continue în cabinete și chiar și în faramacii, pentru că astfel de tratamente nu se pot da în cinci minute, cu o simplă rețetă”, mai atrage atenția Carmen Ponoran.
Relația cu natura nu pare a fi doar o simplă poveste de succes la Plantextrakt ci și o realitate.
„Încercăm să creem produse noi pentru că ceea ce natura ne poate oferi este mult, infinit de fapt. Încercăm să aducem noutăți pe piațăîn funcție de ceea ce se studiazăîn domeniu și de ceea ce este la modă. De asemenea, studiem și plantele noastre autohtone și încercăm să vedem dacă acestea au fost suficient studiate. Sunt plante folosite frecvent în unele zone și cu ajutorul experienței din popor încercăm să le dovedim științific efectele pozitive, despre care oamenii vorbesc. Pentru noi, știința populară este un punct de plecare foarte util, pentru că e bine să te poți agăța de ceva atunci când pornești pe un drum și să nu bâjbâi prin necunoscut. Experiența în acest domeniu este foarte vastăși nu trebuie să o negăm, chiar dacă suntem în era în care totul e bun atâta timp cât este făcut exclusiv de om. Or natura nu este făcută de om, ci suntem parte a ei și, atâta timp cât mii de ani ne-a fost bine folosind aceste plante, trebuie să fie şi niște motive științifice”, spune Neli Olah, directorul departamentului de cercetare și dezvoltare din cadrul Plantextrakt.