Drink After Work. După succesul de la Cluj, conceptul vrea să cucerească şi alte oraşe
Joi seara. Ora 19.00. Vin, tocuri, jazz, o locaţie nouă. Te întâmpină un zâmbet larg şi o băutură de bun venit. „Bună seara! Ne bucurăm să vă avem alături de noi! Pe cine aţi dori să vă prezint?”, îţi spune gazda evenimentului. Vinul ales pe sprânceană îşi spune povestea în faţa comunităţii care îl preferă altor licori, jazz-ul crează o ambianţă aparte, iar mediul de business clujean se pregăteşte pentru o seară plăcută, liniştită sau interactivă, în funcţie de dispoziţia fiecărui participant. Nu este un party, o dezbatere sau o întâlnire de afaceri, nu e un concert, dar nicio degustare tipică de vin.
E Drink After Work, un concept atipic dezvoltat la Cluj în urmă cu opt ani, un concept menit să creeze legături puternice între membrii mediului de afaceri, într-un cadru relaxat, în care nimeni nu este obligat să interacţioneze, dacă nu îşi doreşte acest lucru. Cu toate acestea, cei mai mulţi fac acest lucru şi au doar de câştigat.
Zsolt Makkai, gazda evenimentului, un om specializat în turism de business şi conferinţe, un antreprenor care a condus ani la rând mai multe firme şi care a trecut încet, încet, spre zona de consultanţă, a gândit acest eveniment într-o perioadă în care uşile mediului de afaceri erau ferecate pentru cei din zona de consultanţă. Perioada crizei. Deşi la început nu s-a numit aşa, Drink After Work s-a născut la Cluj, în 2009.
Vinul, un „viciu” comun
„Eu m-am ocupat timp de zece ani de achiziții și fuziuni de firmă, lucram cu fonduri de investiții. La un moment dat, tot ceea ce era ținea de consultanță, tot ce era capitalist, a fost văzut foarte urât de întreaga planetă din cauza crizei din 2007-2008. Serviciile de calitate din zona de business au dispărut, hotelurile nu au mai avut atât de multe lucruri de oferit și mediul de afaceri şi-a închis porţile. Încercând să îmi dezvolt business-ul pe consultanță, am încercat să văd cum aș putea să îmi fac rost de clienți noi. Am văzut la Bucureşti o iniţiativă a celor din real-estate care se întâlneau o dată pe lună şi mi-am zis: Perfect! Aceasta era ideea!
Până la urmă mi-am dat seama că lumea de business nu și-a schimbat obiceiurile în sensul că unui manager bun, unui CEO, unui antreprenor, avocat sau doctor îi face plăcere ca după job să bea o băutură bună, să asculte un jazz şi să împărtăşească idei. Pe vremea aceea au dispărut party-urile de firmă, petrecerile de Crăciun sau alte tipuri de petreceri. Dar, de ce să ne fie jenă să spunem ce ne place? Și atunci am zis că eu, în postură de consultant, pot să fac ceea ce alții nu pot, aşa că am început să discut cu fiecare om de afaceri în parte şi să îi fac recomandări din comunitatea clujeană de business. Ştiam că cel mai bun marketing este cel direct, aşa că am încercat să aduc împreună mediul de afaceri”, povesteşte Zsolt.
Primii doi ani a organizat evenimentul din fonduri proprii. A început cu şapte oameni, cu cei mai buni prieteni săi din lumea de business. „Le-am propus să încercăm un vin. Am acţionat după principiul: avem un viciu comun, ne place vinul, nu avem cultură de vin, dar vrem să învățăm și atunci am început să ne întâlnim. Tot timpul am încercat să promovez ceva. Eu lucrez din 1998 în Horeca. Am fost specializat pe turism de conferință și business, iar oamenii știu că sunt foarte exigent. Eu când dau o recomandare, o iau foarte în serios. Am început cu o prietenă foarte bună să organizăm evenimentul și am rugat-o să își aducă și ea prietenii din zona de business”, povesteşte Zsolt.
Primul „sediu”, o cafenea micuță
Iniţial, locul de întâlnire a fost o cafenea „de trei pe patru metri”. Zsolt îşi aminteşte că pe vremea aceea localurile care organizau degustări de vin erau puţine, iar acestea erau adresate cu precădere specialiştilor, nicidecum publicului larg.
„Am fost de trei, patru ori la cafenea şi am ajuns să fim 20, 30 de oameni. Am gândit atunci un concept de party after work. Acesta a fost «furat» de diverse localuri, dar nu prea le-a mers. Mi-am dat seama de un lucru. Oamenii au o problemă: oricine ar fi şi oriunde ar merge, le este frică să se prezinte, nu ştiu cum să intre în vorbă cu ceilalţi, astfel încât acest lucru să fie unul natural. Mi-am spus că eu, dacă invit oamenii la acest eveniment, trebuie să fiu gazdă. Am vrut să fac altceva. Am stabilit că pentru acest eveniment cele mai importante două aspecte sunt: vizualul și acțiunea. Am început să folosesc hostess încă de atunci. A fost dificil pentru că lumea a înțeles altceva. Dar având tangenţe cu lumea fashion, un background de dans popular şi pregătind fete pentru podium, mi-am spus că fetele care te întâmpină la eveniment trebuie să aibă o ţinută impecabilă. Cu toate acestea, în Horeca, cea mai importantă investiţie este cea în zâmbet.
La Drink After Work te primeşte o hostess cu zâmbet frumos, care se bucură că ai venit. Înainte de a vedea cine a mai sosit, am încercat tot timpul să mă folosesc de acel wow efect. Vizualul este foarte important, dar și ceea ce faci în timp. Chiar dacă te-au primit hostessele, mai veneam și eu, ca gazdă, să te întâmpin și să te întreb pe cine vrei să îţi prezint, din ce domeniu te interesează să cunoşti lume nouă. Iar eu vă fac cunoștință. În al treilea an a început să funcționeze, în sensul că oamenii au început să încheie contracte”, povesteşte Zsolt.
Human to human
Fiind o oportunitate excelentă de promovare locală, organizatorul evenimentului a decis ca acesta să devină lunar. „Inclusiv mie îmi era foarte bine pentru că începusem să am clienți noi, să cunosc lumea. Încet, încet îmi dădeam seama că reușesc să adun oamenii și să fac un lucru care nu există pe piață, pentru că nu este nici degustare de vin clasică, nu este nici un party și atunci am început să mă gândesc ce este de fapt. Aşa că am numit conceptul Drink After Work.
În cadrul evenimentului nu vreau să simți că îţi vând ceva, nu vreau să simți că vreau să te influențez prin marketing sau PR, dar ce vreau este să te simți liber să faci ce vrei, să interacţionezi cu cine vrei. Dacă doreşti, poţi să spui cu ce te ocupi, dacă nu, nu te obligă nimeni. Înainte de toate, suntem oameni. Nu se mai merge pe ideea de business to business, ci pe cea de human to human. Pentru mine conta foarte mult ca omul să își recapete cheful de socializare”, explică Zsolt.
Noutate şi elemente surpriză
Fiecare ediţie Drink After Work este organizată într-o locaţie nouă sau care a trecut printr-un rebranding şi care are ocazia să îşi prezinte noua imagine, dar şi bucătăria, mediului de afaceri. Vinul prezentat se regăseşte în meniul restaurantului şi este întotdeauna o noutate pentru comunitatea formată în jurul DAW. Poate vă întrebaţi cum sunt alese locaţiile în care au loc evenimentele.
„Încercăm în primul rând să promovăm tot ce înseamnă valoare autohtonă la nivel local. Lucrăm cu anumiți furnizori, iar dacă aceștia îmi spun că localul respectiv nu își plătește la timp furnizorii, nu mergm acolo pentru că nu promovez ceva ce nu este fair play. Restaurantele cu care lucrăm au ocazia să își promoveze bucătăria, iar cramele cel mai bun vin. Mergem întotdeauna într-o locație nouă sau într-o locație care a schimbat ceva. Când aleg un restaurant, un hotel sau un alt tip de locaţie, merg înainte incognito în cercetare. Dacă sunt îndeplinite standardele de calitate garantate de stelele hotelului, de exemplu, vom organiza un eveniment acolo, dacă nu, nu. Nu recomand decât ceea ce mi se pare foarte bun”, spune organizatorul DAW.
După cel de-al doilea an, cei care îşi doresc să participe la eveniment, plătesc o taxă. Taxa este echivalentă cu vârsta organizatorului.
„În toţi aceşti ani am încercat de toate. Acum este singurul loc în care oamenii de business din Cluj se întâlnesc o dată pe lună, un loc în care poți să iei pulsul zonei de afaceri din Cluj. Vin la Drink After Work oameni din toate categoriile posibile: doctori, avocați, bancheri, notari, piloţi şi aşa mai departe. Facem degustări de vin, dar am degustat de-a lungul anilor şi cognac, prosecco, şampanie. Îmi doresc să facem şi o degustare de bere. Pentru mine acest evenimente nu sunt o obligaţie, ci din contră, mă provoacă. Învăț ceva de la fiecare persoană la Drink After Work, pentru că e o adevărată plăcere să asculți poveștile celor pasionați de ceea ce fac. Fiecare eveniment în sine este o nouă oportunitate, fiecare eveniment are conceptul lui. Acest lucru mă provoacă teribil! Oamenii revin în medie la al treilea drink. Sunt şi persoane care au venit de la început. Faptul că mereu descoperim oameni noi, locaţii noi, vinuri noi, e provocator şi interesant”, spune Zsolt.
Fiecare eveniment este organizat cu două, trei luni înainte. „Nu caut locații frumoase, caut locații funcționale. Am avut Drink After Work inclusiv într-un magazin. În Cluj se deschid şi se închid locaţii foarte repede. Dacă e să revin într-o locaţie, acest lucru se întâmplă după doi ani. Atât de dinamic e Clujul. Clujul reuşeşte să fie un oraş cosmopolit, să aprecieze cultura gastronomică, cultura vinului şi a băuturii în general. La noi se pune accent pe branding, pe calitate”, spune organizatorul DAW.
Business Party
Împreună cu Voicu Dumitru Sârb, Zsolt organizează o dată la două luni Business Party powered by Drink After Work, o petrecere ce se întâmplă vineri seara, dedicată oamenilor de afaceri.
Petrecerea din luna ianuarie a avut ca temă New Year’s Promises Business Party. Evenimentul a fost unul special, întrucât în cadrul acestuia, pe lângă desfăşurătorul obişnuit care include o degustare de vin, jazz live, participanţii s-au putut bucura de prezenţa unui DJ şi de o prezentare inedită de modă.
Nani
Designerul Mirela Grindean şi-a prezentat cea mai nouă colecţie de pijamale, intitulată în mod sugestiv „Nani”. Fetele şi-au făcut loc printre invitaţi, au improvizat un catwalk şi au furat toate privirile. „Nani” a fost în mod cert cireaşa de pe tortul primul eveniment din acest an.
Zsolt Makkai promite însă că surprizele se vor ţine lanţ în acest an, an în care îşi doreşte să extindă conceptul atât în capitală, cât şi într-un alt oraş mare din România. Dar pentru că DAW este evenimentul de suflet al mediului de business clujean, Makkai va organiza aici primul eveniment anual de mare amploare.
„Aceste evenimente fac puţină ordine în mediul de business, pentru că toată lumea se laudă că face afaceri, dar unora chiar nu le iese. De aceea este şi o taxă de participare. Taxa nu reprezintă ceea ce bei şi mănânci, ci posibilitatea de a interacţiona cu oameni din mediul de business. Drink After Work este o unealtă de promovare, conceptul nu este gândit să facă bani. Taxă de intrare la drink este echivalentă cu vârsta mea. Sezonul acesta este 44”, spune Zsolt.