
UBB păstrează la un minimum tolerabil taxele de studiu. Organizațiile studențești vor reducerea lor

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), a cărei comunitate academică se apropie de 50.000 de oameni, va păstra la un minimum tolerabil taxele de studiu în noul an universitar. Trecerea la învățământul online nu a dus la o reducere semnificativă a cheltuielilor, spun reprezentanții UBB, în condițiile în care aproape 50% dintre facultățile UBB au ales scenarii hibride. Ca urmare, reducerea taxei de școlarizare nu s-ar justifica. UBB a decis începerea anului universitar 2020-2021 în variante mixte, adaptate fiecărei facultăți și specializări, de la învățământ clasic, prin învățământ hibrid la învățământ complet online.
„Un procent de aproape 60% dintre studenții UBB la nivel licență și 32% dintre masteranzi sunt la taxă, ceea ce arată atractivitatea și conectarea programelor UBB cu societatea/piața muncii. La UBB, resursele financiare se distribuie astfel (referința fiind anul universitar 2019-2020): 66% din sumă pe cheltuieli de personal; 13% pe cheltuieli materiale; 16% pe fondul de burse (ex. de excelență/performanță științifică/sociale) și 5% pe cheltuieli de capital.
UBB s-a angajat să fie incluzivă la nivel de licență pentru a permite unui număr cât mai mare de studenți să facă parte din comunitatea UBB, formându-se ca buni specialiști și buni cetățeni într-un mediu academic care îi pregătește adecvat pentru viață, oriunde vor alege să activeze. În această idee, trebuie spus și înțeles clar că UBB a păstrat de ani de zile la un minimum tolerabil taxele de studiu, acestea situându-se, în medie, la 50% din alocația bugetară per student! Altfel spus, un student cu taxă plătește maximum 50% din cât ar fi necesar, conform alocației bugetare, pentru un student aflat la buget. În contractul instituțional dintre UBB și Ministerul Educației și Cercetării se prevede că taxele de școlarizare trebuie să fie corelate cu alocația bugetară per student.
Așadar, în anul 2020, pentru a se mai echilibra diferența, s-au propus unele creșteri ale taxelor de studiu, fără însă a se depăși nici în acest caz 70% din alocația bugetară. Ca urmare a condițiilor pandemiei și a greutăților prin care trec studenții noștri, noua echipă de conducere a anulat însă această creștere propusă. Trecerea la învățământul online nu a dus la o reducere semnificativă a cheltuielilor, în condițiile în care aproape 50% dintre facultățile UBB au ales scenarii hibride (cu prezență în spațiile academice și în campus), iar toate facultățile UBB organizează activități academice față în față (în regim de voluntariat); în plus, activitatea la nivel doctoral se desfășoară în regim clasic.
În fine, condițiile pandemiei au impus cheltuieli suplimentare cu asigurarea condițiilor de siguranță – în spațiile academice și în căminele studențești –, iar UBB a făcut în plus, în acest context, efortul de a asigura din resursele proprii bursele sociale pentru toți studenții eligibili și care au solicitat acest lucru. Mai mult decât atât, continuarea activității didactice în regim online a necesitat cheltuieli adiționale cu accesul la platforme și softuri educaționale dedicate (Zoom, Google suite etc), precum și tehnică de calcul suplimentară (PC-uri, laptopuri, tablete). Învățământul online și investițiile financiare necesare dezvoltării acestuia sunt fundamentale pentru viitor, în condițiile în care educația universitară la UBB va implementa, și în condițiile postpandemie, în cadrul formatului clasic, unele experiențe și practici online de calitate”, a precizat pentru Transilvania Reporter rectorul UBB, psihologul Daniel David.
Propunerile ANOSR
La începutul acestei săptămâni, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a solicitat universităților să prezinte clar studenților mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu, fundamentarea acestora pentru noul an universitar prin raportare la taxa stabilită pentru primul semestru și reducerea taxelor de școlarizare unde se impune conform fundamentării.
„Începerea noului an universitar și identificarea tendinței de a decide realizarea activităților didactice exclusiv în mediul online pentru unele programe de studiu atrage atenția asupra taxelor de școlarizare și justificarea cuantumului acestora. În contextul în care activitatea didactică se va desfășura în sistem online și implicit a modificării costurilor specifice programului, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită universităților să prezinte clar studenților mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu, fundamentarea acestora pentru noul an universitar prin raportare la taxa stabilită pentru primul semestru și reducerea taxelor de școlarizare unde se impune conform fundamentării, pornind de la modificarea ponderii și a tipurilor de costuri specifice programului.”
Comunicatul arată că, deși universitățile pot admite la studii peste locurile finanțate de la bugetul de stat studenții care acceptă să suporte cheltuielile de școlarizare din resurse proprii, iar taxa de școlarizare aferentă se stabilește în funcție de costurile specifice școlarizării.
“În contextul activităților didactice realizate integral online, studenții nu mai beneficiază de baza materială oferită de universitate, începând cu serviciile bibliotecilor universitare, sălile de studiu, materiale pentru laborator și până la bazele sportive. Totodată, se reduc considerabil costurile universităților aferente cheltuielilor cu regia, cheltuielilor de întreţinere şi gospodărie”.
ANOSR mai precizează că “reducerea taxei de școlarizare în contextul educației online trebuie privită însă și din perspectiva dificultăților financiare ale studenților ale căror familii sunt afectate financiar de criza economică generată de pandemie. Sprijinirea acestora reprezintă un punct cheie în combaterea fenomenului de abandon universitar prezent de mult timp în spațiul învățământului superior și accentuat de criza economică. Un eșec al instituțiilor de învățământ superior de a răspunde corespunzător solicitărilor contextului pandemic în toată complexitatea sa ar determina pierderi semnificative pentru societate în ansamblul său”.