Școli curate, proiect marca Societății Academice din România. Elevii clujeni s-au întânit cu Avocatul Poporului

Weekendul trecut, la Predeal, cinci elevi din județul Cluj, Adriana Zehan, Gloria Graur, Alexandra Halmaghi, Delia Dobrovăț și Mihnea Morar, împreună cu Tobias Pasăre, coordonator județean al proiectului, au participat la trainingul de formare a ambasadorilor pentru buna guvernare a școlilor și liceelor, prima etapă a proiectului Școli curate 2.0.

Elevii au luat contact cu noțiuni privind organizarea sistemului de educație, activismul civic, blogging cetățenesc, echitate în educație și au aflat care sunt metodele și instrumentele prin care tinerii ambasadori să țină piept autorităților, informații fiind oferite de coordonatorii naționali ai proiectului, Cristian Ghingheș și Alexandru Manda.

De asemenea, toți participanții proiectului au avut ocazia să o întâlnească pe Renate Weber, Avocatul Poporului, care le-a oferit informații utile legate de ideea proiectului în întregime, aceasta transmițând solidaritate și interes față de viitoarele demersuri ale elevilor, dar și sfaturi  legate de sistemul juridic, importanța aplicării acestuia și nu numai, axându-se mai ales pe importanța implicării tinerilor în proiecte civice la nivel local. Ambasadorii și-au extras din discursul ei un citat care le oferă curaj și dorință de a lupta pentru drepturile care li se cuvin: ,,Eu când văd că unii oameni dau drepturi de la ei, mi se strânge sufletul.”

“ Nu aș fi crezut că dând scroll pe Instagram, noua atracție a adolescenților, voi da peste acest proiect care sună foarte interesant la prima vedere: “Școli curate”. Pompos, nu?  Ei bine, eu am aplicat. După vreo două, trei săptămâni de la aplicare, mă aflam într-o locație minunată, la Predeal, înconjurată de oameni foarte bine pregătiți și puși pe fapte mari. Weekendul trecut am descoperit ce vocație am, am învățat foarte multe lucruri noi legate de drepturile și avantajele de care ar trebui să beneficiez ca și elev, și cel mai important, am plecat cu un plan bine pus la punct despre ce urmează să fac pentru a aduce o schimbare atât în școala mea, cât și în județul meu, pentru o mai buna guvernare”, a afirmat Delia, unul dintre ambasadorii de pe raza județului Cluj.

Membrii echipei clujene s-au ajuns acasă încrezători și entuziasmați să înceapă demersurile necesare atingerii celor trei obiectivelor locale principale: (1) asigurarea infrastructurii și condițiilor optime din unitățile de învățământ de pe raza județului; (2) consolidarea unei asociații care să promoveze drepturile elevilor și care să ofere elevilor pârghiile legislative necesare respectării acestora; (3) evaluarea și consolidarea unei politici publice de consiliere psihologică și vocațională în școli.

“Participarea elevilor în cadrul acestui proiect presupune o muncă intelectuală și un efort pe care mulți cetățeni nu îl depun din varii motive, însă e extrem de vital să ne cunoaștem drepturile și să fim pro-activi, într-o societate democratică, pentru că altfel, altcineva ar decide în locul nostru. Am încrederea că acest curs a fost de mare ajutor pentru liceeni pe termen scurt pentru cele ce urmează să facem de-a lungul unui an, dar mai mult decât atât, pe termen lung, ei vor dobândi un simț critic mai puternic și o atitudine civică față de problemele cu care se vor confrunta în viața lor de adulți, profesioniști și membrii ai unei societăți organizate politic”, a afirmat coordonatorul lor, Tobias Pasăre, proaspăt absolvent de sociologie.

Proiectul, sub denumirea oficială “Responsabilitate socială pentru școli bine finanțate și guvernate la nivel local”, își propune la nivelul celor cinci județe implicate (Bacău, Cluj, Mureș, Timiș și Vâlcea) ca până în luna iunie a anului 2021 să obțină: creșterea cu cel puțin 25% a numărului de localități care acordă burse școlare; creșterea cu cel puțin 20% a mediei bugetului alocat educației de către localitățile din fiecare județ; creșterea cu cel puțin 30% a numărului de școli care respectă obligațiile de transparență pe site; convingerea tuturor celor cinci inspectorate școlare județene să iși facă treaba și să monitorizeze alocarea resurselor financiare de către primării.

Școli Curate 2.0 este a doua ediție a inițiativei lansate de cel mai vechi think tank din țară, Societatea Academică din România (SAR), prin care se susține la nivel național un nou mod de a combate corupția în ceea ce privește alocarea, accesarea și cheltuirea resurselor publice în învățământul preuniversitar. Concret, prin acest proiect se dorește modernizarea educației printr-o finanțare transparentă și adecvată a școlilor și liceelor din întreaga țară.

În cadrul acestui proiect vor fi încurajați elevii și părinții să fie activi în viața comunității școlare la nivel școlar și local, sesizând problemele existente și participând la găsirea celor mai eficiente soluții. Pe scurt, organizatorii mizează pe asocierea dintre elevi, părinți și profesori, care să pună presiune pe autorități astfel încât acestea să aloce fonduri adecvate pentru educație, pe școli să își publice transparent bugetele, iar pe inspectoratele școlare să intervină acolo unde este nevoie.

Postaţi un comentariu