Lucrări în ritm de melc la calea ferată Curtici – Constanța. Traseul transilvănean Simeria-Predeal e pe jumătate gata

Un pod nou de cale ferată, peste Mureș, pe segmentul Coșlariu-Micăsasa | Foto: Vakarcs Loránd

Întregul coridor feroviar Curtici-Constanța, care străbate România de la vest spre est se află în modernizare, de mai bine de 15 ani. Traseul conectează graniţa româno-ungară cu portul Constanța și aparține Coridorului IV Pan-European, Rin-Dunăre (Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Braşov – Bucureşti – Constanţa), care traversează România pe o lungime de 880,2 km.

Primul tronson modernizat a fost București-Câmpina, în 2004. Abia în 2013 s-au terminat lucrările de modernizare la alte tronsoane, iar din 2014 există o linie de cale ferată modernizată de la Predeal până la Constanța.

Modernizarea a continuat și după 2014, scopul întregului efort financiar și logistic fiind de a avea o linie ferată pe care trenurile să poată călători cu viteze de până la 160 de kilometri la oră, care să traverseze România de la vest la est.

Sunt gata sau aproape gata lucrările pe traseul Curtici-Arad și pe Simeria-Sighișoara, între Arad și Simeria e plin șantier, în vreme ce între Sighișoara și Brașov abia se licitează lucrările, care au termen de finalizare la patru ani de la semnarea contractului. Ultimul segment modernizat, fără doar și poate, va fi Brașov-Predeal, care nu are încă nici studiu de fezabilitate.

Pe tot traseul, lucrările s-au desfășurat greoi, cu nenumărate întârzieri, care au impus și transferarea proiectelor de pe un exercițiu bugetar al Uniunii Europene pe altul. Asta deoarece modernizarea sistemului feroviar din România este susținută de Uniunea Europeană, prin intermediul Programului Operațional Infrastructura Mare. Proiectele derulate în acest scop sunt printre cele mai mari, din punct de vedere financiar, din toată Europa.

Simeria-Sighișoara, schimbarea la față

Printre lucrările recente de modernizare, cele mai vizibile sunt cele de pe tronsonul Simeria-Sighișoara. În ultimii ani, au apărut pe acest traseu zeci de halte noi, cu peroane și sisteme de iluminat moderne, iar terasamentul căii ferate și șinele sclipesc de nou. Faptul că ceva se schimbă a devenit evident pentru miile de pelerinii care au ajuns la Blaj cu trenurile, cu prilejul vizitei Papei Francisc, orașul aflându-se pe traseul modernizat. Mai mulți pelerini ne-au declarat la vremea respectivă că erau încântați de felul în care arată calea ferată, dar dezamăgiți că trenurile circulă încă cu aceleași viteze descurajatoare.

Trenurile nu pot rula la vitezele vizate, până când lucrările de recepție ale lucrărilor dintre Simeria și Sighișoara nu sunt finalizate, ele fiind în desfășurare, cu termene limită în august sau septembrie.  În plus, sistemul de semnalizare ERTMS, cel care permite viteze de peste 120 de kilometri pe oră, nu va fi gata decât în august 2021.

Potrivit CFR Infrastructură, cele mai importante construcții noi realizate între Simeria şi Sighişoara sunt: podul în formă de arc (134,6 metri) peste râul Târnava Mare, tunelul Sighișoara (401 metri), tunelul Daneș (969 metri), cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989, pasajul superior rutier peste DN 13, pasaj superior rutier Daneș și tunelul Turdaș (780 de metri).

În continuare, Transilvania Reporter vă prezintă o sinteză a situației lucrărilor pe întreg traseul Curtici-Constanța, realizată pe baza datelor furnizate de Autoritatea de Management al Programului Operațional Infrastructura Mare la finele lunii august.

Noua linie de cale ferată, lângă Blaj | Foto; Vakarcs Loránd

Curtici-Simeria: 41 de kilometri gata, 141 în lucru

Pornind de la vest, porțiunea de cale ferată de la Curtici (granița cu Ungaria) la Simeria este subiectul unui proiect în valoare de 9,5 miliarde de lei, fără TVA. Traseul a fost împărțit în mai multe tronsoane. Cel mai vestic fiind Curtici-Arad (km 614), lung de 41 km. Pe acest tronson, lucrările sunt practic finalizate. Au fost încheiate 26 procese verbale de recepție pentru părți de lucrări, conform CFR. De asemenea, a fost constituită comisia care va efectua recepția la terminarea lucrărilor, estimarea fiind septembrie 2019. Valoare totală a modernizării acestui tronson a fost de 1,378 miliarde lei (fără TVA)

Mai departe, de la Arad (km 614) la Simeria, traseul, lung de 141 de kilometri, este împărțit în alte două tronsoane, Arad (km 614) – Gurasada, respectiv Gurasada-Simeria. Termenul de finalizare al proiectului este martie 2023. Au fost semnate toate cele patru contracte de execuție. Progresul fizic la nivelul întregului traseu este 11,62%. Cel mai greu merg lucrările pe subtronsonul Ilteu – Gurasada, unde progresul fizic este de doar 8,7%.
Simeria-Coșlariu-Sighișoara, 174 de kilometri, aproape gata

În continuarea, magistrala de cale ferată de pe Coridorul IV Pan-European urmează traseul Simeria-Coșlariu (75 km), de-a lungul Mureșului, mai întâi spre est, până la Vințu de Jos, apoi spre nord. Porțiunea Simeria-Coșlariu este vizată de un proiect cu termenul de finalizare în martie 2020. Lucrările curente sunt în valoare de 1,525 miliarde de lei (fără TVA), ele fiind continuarea unui proiect derulat în perioada de programare 2007-2013, și neîncheiat la timp.

Progresul fizic în acest moment este de 92,28%. Pe loturi, Simeria – Vințu de Jos este la 97,90% și au fost încheiate opt procese verbale de recepție la finalizarea lucrărilor pentru părți de lucrări. Lotul Vințu de Jos – Coșlariu este la 91,94% și au fost încheiate două procese verbale de recepție la terminarea lucrărilor pentru părți de lucrări. În schimb, sistemul ERTMS pe ruta Simeria-Coșlariu este doar la nivelul de 69%, urmând să fie funcțional în august 2021.

De la Coșlariu – nod de cale ferată situat lângă Teiuș – ruta Coridorului IV o ia din nou spre est tăind Podișul Transilvaniei și Țara Bârsei, până la Brașov, prin Sighișoara. Lucrările pe această rută, până la Sighișoara, se întind pe 99 de kilometri și au fost de asemenea fazate, fiind „moștenite” din precedentul exercițiu financiar european. Lucrările curente se desfășoară în cadrul unui proiect în valoare de 1,341 de miliarde de lei. Progresul fizic la nivelul proiectului este de 92,25%. Pe loturi, dinspre vest spre est, Coșlariu-Micăsasa este la 99,8 la sută, iar recepții au fost efectuate în 27-27 august, Micăsasa-Ațel este la 97,6%, dar încă nu sunt programate recepții, iar lotul Ațel-Sighișoara este la 98,7%, cu recepții efectuate în 28-30 august. Sistemul ERTMS de la Coșlariu la Sighișoara ar urma să fie funcțional în anul 2020.

Lucrările de modernizare sunt susținute prin Programul Operațional Infrastructură Mare | Foto: Vakarcs Loránd

Astfel, conform estimărilor din acest moment, în toamna anul viitor, pe ruta de la Simeria-Sighișoara se va putea circula cu 160 kilometri pe oră.

Situația stă mult mai prost, dincolo de Sighișoara. Astfel, există două proiecte distincte, aflate abia în faza de atribuire a lucrărilor. Subsecțiunile de la Sighișoara la Cața și de la Apața la Brașov sunt reunite într-un singur proiect, în valoare de 3,190 miliarde lei (fără TVA). Durata lucrărilor ar urma să fie de patru ani, de la data semnării contractului.

Al doilea proiect vizează subsecțiunea dintre Cața și Apața și este în valoare de 2,867 miliarde de lei (fără TVA). Și contractul acestui proiect este în procedură de achiziție, iar termenul de execuție este tot de patru ani de la data semnării contractului. Între Sighișoara și Brașov, în urma lucrărilor, ruta se va scurta de la 130 km la 112 km
Brașov-Predeal, 27 km aproape în aer

După Brașov, Coridorul IV feroviar coboară spre sud până la București, via Predeal, apoi se îndreaptă din noi spre este, până la Constanța. Pe ruta dintre Brașov – Predeal, lungă de 26,9 km, modernizarea căii ferate este în cel mai întârziat stadiu, pentru acest tronson fiind de abia în derulare procedură de achiziție publică a studiului de fezabilitate.

Predeal-București-Constanța, 365 km modernizați

După Predeal, începe porțiunea de cale ferată a cărei modernizare s-a încheiat, lunga de circa 365 km. Astfel, secțiunea Predeal – Câmpina a fost finalizată în 2014; valoarea totală a lucrărilor fiind de 1,7 miliarde lei (fără TVA); secțiunea Câmpina – București a fost finalizată în 2004; lucrările fiind în valoare totală de 912 milioane lei (fără TVA). Mai departe, secțiunea Băneasa – Fetești a fost finalizată în 2014; valoarea totală fiind de 1,591 miliarde lei (fără TVA) iar secțiunea Fetești – Constanța a fost finalizată în 2013; având o valoare totală de 2,1 miliarde lei (fără TVA).

Calea ferată Arad-Simeria, cel mai costisitor proiect susținut de UE
Potrivit datelor centralizate de Comisia Europeană, proiectul care vizează reabilitarea căii ferate dintre Arad și Simeria este cel mai costisitor proiect de infrastructură finanțat de UE în acest exercițiu financiar, din toate țările Uniunii. Astfel, Uniunea Europeană contribuie cu 1,3 miliarde de euro, din totalul de două miliarde de euro.

Postaţi un comentariu