Învățământul universitar clujean, între dosar cu șină și online

Sursa foto: UBB

Universitățile din România nu se vor redeschide până la toamnă, astfel că instituțiile de învățământ superior trebuie să ia măsuri pentru ca studenții, în special cei din an terminal, să nu aibă de suferit. În Cluj-Napoca, deocamdată, două din cele șase universități publice au anunțat că vor opta pentru susținerea examenelor exclusiv online, atât la nivel de licență, cât și în cazul candidaților care vor da admitere.

Cum însă Ministerul Educației a anunțat că anul universitar în curs nu prea are cum să se încheie altfel decât online, este foarte probabil ca și celelalte instituții publice de învățământ superior din Cluj-Napoca să adopte această soluție. Există însă și instituțiile vocaționale, cum este Academia de Muzică spre exemplu, în care studentul are nevoie de suportul și de apropierea fizică a profesorului, iar tehnologia, oricât de dezvoltată ar fi, nu ajută.

UBB a făcut primul pas
Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca a decis încă de la începutul pandemiei ca studenții să facă cursurile, dar și să susțină examenele, online. Mai mult, Senatul UBB a adoptat la jumătatea lunii trecute decizia ca atât studenții care vor absolvi studiile, cât și candidații care vor da admitere la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca să susțină examenele online.

Deocamdată singura modificare calendaristică importantă vizează admiterea la nivel licență care se va desfășura după un calendar nou, în funcție de perioada în care se vor finaliza activitățile anului terminal din învățământul preuniversitar și susținerea examenului de Bacalaureat, în timp ce sesiunile de admitere la master și la doctorat se vor desfășura conform calendarului inițial. Un alt aspect foarte important este acela că înscrierea candidaților va avea loc exclusiv online, aceștia fiind responsabili de transmiterea corectă a tuturor documentelor și de autenticitatea acestora.

„Am încercat să venim în întâmpinarea nevoilor candidaților și ale studenților noștri în această perioadă cu totul specială pe care o traversăm și să stabilim niște proceduri alternative care să îi ajute să își continue traseul educațional și profesional, fără a le afecta planurile de viață. În momentul în care situația va reveni la normal vom analiza dacă se impune o regândire esențială a procesului de admitere sau a celui de finalizare a studiilor, incluzând poate chiar unele experiențe pozitive cu aceste noi practici”, a declarat prof. univ. dr. Daniel David, rectorul UBB.

Modul de examinare, în ceea ce privește admiterea, va fi stabilit și comunicat de către fiecare facultate sau școală doctorală, iar confirmarea locului se va face prin semnarea și transmiterea electronică a contractului de studii de către candidat, urmând ca documentele originale să fie prezentate la începerea anului universitar. În cazul în care documentele solicitate nu sunt transmise sau încărcate pe platformă, respectiv prezentate în format fizic la termenele solicitate, candidatul își va pierde locul dobândit prin concurs.

Examenele de finalizare a studiilor de licență și master vor fi organizate în perioada stabilită la începutul anului universitar, probele de evaluare a cunoștințelor fundamentale și de specialitate și de prezentare și susținere a lucrării de licență/disertație, urmând să se desfășoare online, în timp real, în fața comisiei de examen, prin intermediul unei platforme care să permită dialogul și înregistrarea de conținut audio-video.

„Studenții vor fi declarați integraliști, inclusiv la disciplinele care nu se pot învăța în mediul online. Pentru cei din ani terminal am făcut regulamentul de finalizare a studiilor, astfel cunoștințele pentru examenul de licență se transformă în online. Deci vor fi niște probe orale și prezentarea lucrării de dizertație și licență se va face online pe platforme care permit și înregistrarea acestora. La fel, am pregătit metodologia pentru susținerea online a tezelor de doctorat și a concursurilor de abilitare”, a explicat prorectorul UBB Soos Anna.

Toate informațiile necesare pot fi consultate pe site-ul Universității Babeș-Bolyai (www.ubbcluj.ro), pe site-ul dedicat admiterii (https://admitere.ubbcluj.ro/ro/) și pe site-urile facultăților. Tot acolo vor fi găsite adresele unde putem fi contactați pentru precizări/neclarități.

UTCN a adoptat declarația de onestitate
La sfârșitul lunii trecute, după ce Ministerul Educației a anunțat că anul universitar în curs se va încheia online, Consiliul de Administrație al Universității Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN), au decis ca studenții să semneze o declarație de onestitate înaintea susținerii examenelor.

„Declarație de onestitate pentru evaluări online. În calitate de student al Universității Tehnice din Cluj-Napoca mă angajez să susțin acest examen în deplină onestitate, bazându-mă pe propriile cunoștințe și abilități. Nu voi folosi alte resurse decât cele permise de către profesor și nu mă voi consulta cu alte persoane în timpul examenului. Mă angajez să respect Codul universitar al drepturilor și obligațiilor studentului din Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca”, se arată într-un document apărut pe site-ul Universității Tehnice Cluj-Napoca.

Documentul se adresează doar studenților din anii neterminali, în cazul studenților care își finalizează studiile aceștia urmând să susțină un examen în fața unei comisii. Este vorba despre o probă orală (susținută online), în cadrul căreia profesorii examinatori vor face o incursiune prin toate cunoștințele de specialitate acumulate de studenți în cei patru ani de facultate.

„Aici nu poate fi vorba de a frauda un examen: li se adresează întrebări, iar ei vor trebui să răspundă punctual. Mizăm pe această practică a declarației de onestitate, este un risc pe care și-l asumă toate universitățile care au trecut pe online examenele aferente curiculei din semestrul al II-lea. Este o practică a marilor universități și nu numai, care au acest sistem de examinare online deja de foarte mult timp”, a explicat purtătorul de cuvânt al Universității Tehnice, Mirela Boțan.

În ceea ce privește examenele de admitere, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a pregătit o platformă performantă, care va permite atât înscrierea candidaților cât și clasificarea lor pentru toate categoriile de candidați, atât din țară cât și din străinătate. Calendarul de iulie, iar probele vor fi susținute în data de admitere se respectă întocmai. Înscrierea candidaților va avea loc în perioada 8-11 iulie, iar probele vor fi susținute în data de 13 iulie.

La UMF cursurile sunt online, admiterea în format clasic
Reprezentanții Universității de Medicină și Farmacie (UMF) „Iuliu Hațieganu” au anunțat că în ceea ce privește examenul de admitere a noilor studenți nimic nu se va schimba, acesta urmând a avea loc în vară, în formatul clasic.

„Admiterea va avea loc în format clasic, asta e clar. În acest mod se asigură validitatea acelui examen, se elimină posibilitatea fraudării și, în plus, vom asigura toate măsurile de distanțare fizică și socială care se impun. Avem suficiente spații la dispoziție și vom lua toate măsurile necesare ca să reducem riscul epidemiologic și în același timp să fie un examen sigur și foarte corect.

Este vorba de o probă scrisă și este dificil să dai această probă la distanță și să asiguri corectitudinea. În spatele calculatorului pot să fie și alte persoane sau să aibă și alte mijloace de informare, iar noi credem că cel mai bine, în acest moment, este examenul în forma lui clasică”, a declarat prof. dr. Anca Buzoianu, rectorul UMF Cluj.

Oficialul UMF a mai precizat că toate examenele de an, cu excepția celor de licență, vor avea loc online. Dacă admiterea efectivă va păstra tiparul clasic, simularea examenului de admitere, care va avea loc în 16 mai, va fi organizat în premieră online. Aproape 1.700 de studenți s-au înscris la această probă.

În ciuda situației excepționale generată de pandemia de coronavirus Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” va organiza și anul acesta o simulare a examenului de admitere pentru a oferi șansa absolvenților de liceu de a se familiariza cu condițiile de concurs. De altfel, UMF organizează simularea examenului de admitere de mai bine de un deceniu, însă anul acesta va fi prima oară când potențialii candidați vor susține examenul de simulare online.

„Examenul de admitere în universitatea noastră reprezintă o probă complexă de testare a cunoștințelor candidaților. An de an exigența crește, demersul fiind necesar pentru selectarea celor mai potriviți candidați pentru viitorul sistemului național de sănătate. Ne bucură interesul constant al tinerilor pentru profesiile de medic și farmacist”, a spus rectorul UMF, Anca Dana Buzoianu.

Liceenii care au dorit să își verifice sau să își consolideze cunoștințele au avut ocazia să participe la cursuri de pregătire online, puse la dispoziție de conducerea UMF Cluj. Fiecărui candidat i s-a generat un cont individual care i-a asigurat accesul pe platformă. Cursurile au fost înregistrate în prealabil, însă s-a asigurat o permanentă comunicare cu elevii, interacțiunea cu cadrele didactice realizându-se prin modulul de forum al platformei.

Academia de Muzică așteaptă feedback-ul studenților
O situație specială se înregistrează la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”. În acest caz reprezentanții instituției au declarat că se caută soluții pentru mutarea examenelor de licență în luna septembrie, în speranța că acestea se vor putea desfășura în condiții cât mai apropiate de cele normale, în condițiile în care activitatea profesorilor și a studenților a fost deja periclitată de pandemia de coronavirus.

„În cazul nostru este cu totul altceva pentru că noi suntem o instituție vocațională. Nu putem vorbi de calitate dacă vom fi obligați de împrejurări să organizăm examene online. Orice tehnologie, oricât de evoluată ar fi, nu permite o sincronizare perfectă imagine-sunet. De altfel, online sunetul nici nu este unul normal, ci unul artificial. Suntem conștienți că este o situație excepțională și căutăm și noi soluții de criză.

Pentru primii trei ani de studiu vom avea examene online, dar pentru anii terminali am lăsat la altitudinea studenților să decidă în ce formă vom organiza examenele. În funcție de feedbackurile lor vom elabora o metodologie prin care să salvăm acest an universitar. Noi am propus să organizăm examenul de licență în luna septembrie, dacă în toamnă se redeschid școlile, dar nu este o certitudine, a punctat Vasile Jucan, rectorul Academiei de Muzică. Și examenul de admitere a fost reprogramat pentru luna septembrie.

UAD va formula până în 13 mai strategia de admitere și de încheiere a anului universitar
În ceea ce privește activitatea Universității de Artă și Design (UAD) Cluj, rectorul Radu Moraru, în numele Consiliului de Administrație au Universității a făcut următoarele precizări:

1. Se prelungește suspendarea cursurilor fața în față, la toate nivelurile de studii, până pe data de 31 mai 2020, cu posibilitatea de extindere a prelungirii suspendării până în luna septembrie 2020;

2. Până pe data de 31 mai 2020 se continuă activitatea didactică în regim online deja realizată și se identifică de către departamente soluții de inițiere a activității didactice online la disciplinele la care, până în acest moment, nu a fost realizat procesul de predare-învățare;

3. Departamentele UAD, prin directorii de departament, analizează stadiul actual al procesului de predare-învățare realizat online – în special la nivelul anilor de studii terminali – și transmit rectorului UAD rapoarte de activitate detaliate până pe data de 4 mai 2020;

4. În baza rapoartelor ce vor fi transmise de departamente și a precizărilor ulterioare emise de Ministerul Educației și Cercetării, Consiliul de Administrație al UAD va formula până pe data de 13 mai 2020 propuneri privind organizarea examenelor de semestru pentru toți anii de studii, respectiv organizarea examenelor de finalizare a studiilor (anul III Licență și anul II Master). De asemenea, Consiliul de Administrație al UAD va formula propuneri privind organizarea concursurilor de admitere la nivel licență și masterat pentru anul universitar 2020-2021;

5) Propunerile Consiliului de Administrație al UAD vor fi transmise Senatului UAD, singura structură abilitată, conform legii, să ia decizii cu privire la modificarea regulamentelor și metodologiilor după care funcționează universitatea. În virtutea faptului că Senatul UAD nu a aprobat o procedură de vot online, acesta se poate reuni în ședință doar după încetarea stării de urgență, adică după 15 mai 2020. În cadrul ședinței Senatului UAD – estimată ca având loc între 18 și 20 mai 2020 – se va decide modalitatea de finalizare a anului universitar curent (examene de semestru și examene de finalizare a studiilor), respectiv maniera în care se vor organiza concursurile de admitere la nivel licență și masterat pentru anul universitar 2020-2021;

6) Hotărârile Senatului UAD din cadrul ședinței mai sus menționate vor fi comunicate de îndată comunității academice astfel încât cadrele cadre didactice și studenții să fie din timp informați cu privire la pașii de urmat după data de 31 mai 2020.

USAMV așteaptă relaxarea restricțiilor
Având în vedere situația epidemiologică europeană și națională referitoare la infecția cu virusul COVID-19, și ținând cont de recomandările Comitetului Național pentru Situațiile Speciale de Urgență (CNSSU), Consiliul de Administrație și Senatul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) din Cluj-Napoca a decis încă din 11 martie suspendarea activităților didactice față în față în spațiile universității, acestea desfășurându-se în acest moment prin mijloace electronice, online.

Activitățile didactice care nu pot fi desfășurate online vor fi recuperate pe baza unui grafic stabilit după reluarea activităților didactice în campus. În acest moment nu s-a luat o decizie finală în ceea ce privește organizarea examenelor de licență, respectiv admitere, reprezentanții Universității așteptând relaxarea restricțiile impuse de pandemia de coronavirus.

Distribuie:

Postaţi un comentariu