„Hát, Ovi… Eseuri de frizerie”, carte-simbol dedicată vechilor meseriași și celor care mai cred în poante bune

Foto: Cristina Beligăr

Jurnalistul Ovidiu Blag și-a lansat joi, la Cluj-Napoca, al patrulea volum în decurs de zece ani, de data aceasta o carte de eseuri „de frizerie” în care sunt surprinse povești și întâmplări trăite de Pál József Francisc (Ioji) frizerul și prietenul său, împărtășite în timpul vizitelor pe care jurnalistul le-a făcut în frizeria lui în decursul anilor. În prefața cărții, actorul Dragoș Pop remarcă modul în care autorul reușește într-o manieră aparent simplă să facă paginile „să vibreze de viață, să mustească de emoție și de haz”.

„Cartea în sine zice ce are de zis. Eu am vrut să aduc un pic de recreație în viața noastră să uităm de toate”, a spus cu modestie Pál József Francisc, coautor al cărții.

Cartea îi este dedicată, de altfel, lui Ioji, ca simbol al vechilor meseriași ai Clujului care au știut să se dedice, o viață întreagă, meșteșugului pe care l-au dobândit. Ceea ce a încercat să facă jurnalistul Ovidiu Blag prin intermediul poveștilor, a fost să vorbească despre o lume dispărută.

„Asta-i cartea tuturor celor care mai cred în zâmbet și în poante bune. Și da, a celor care mai cred în prietenia ce nu are granițe de nici un fel”, a spus Ovidiu Blag.

Cartea „Hát, Ovi… Eseuri de frizerie”, apărută la Editura Colorama, a fost prezentată joi de editorul ei Emil Moldovan, de jurnalistul Viorel Ilişoi, de actorul Dragoș Pop, de realizatorul TV Sebesi Karen și de ilustratorul cărții, pictorul Virgil Dobârtă. O intervenție de departe materializată printr-un mesaj video, a avut și expertul în gastronomie Adi Hădean.

„Despre carte nu am ce să vă spun, că nu am citit-o”, a spus editorul Emil Moldovan, deschizând seria discursurilor savuroase care au urmat pe parcursul lansării și prin care autorul a fost tachinat de fiecare invitat în parte.

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Tiberiu Matei

„La o primă lectură, cartea pare să fie o culegere de poante. Dar nu este deloc așa. Se vede clar că este scrisă de un ziarist. Ziaristul are ochii unei insecte și exercițiul de observație de a reține acele ziceri care ar trece neobservate omului obișnuit. Ovidiu a știut să decupeze din toată populația Clujului un personaj semnificativ. În ceea ce îl privește pe Ioji, el este acel tipul meseriașului de odinioară, tot mai greu de găsit astăzi, care are o relație specială cu meseria lui și cu clienții lui”, a subliniat jurnalistul Viorel Ilișoi.

Cartea vorbește și despre tipurile de relații care se pot stabili între oameni, frizerul în acest caz fiind un fel de agent universal care vorbește și cu profesorul universitar, și cu actorul, dar și cu anestezistul, sau cu omul simplu.

Actorul Dragoș Pop a continuat tendința serii și l-a tachinat pe autor pentru „fițuica” fără valoare estetică publicată la un „suprapreț” de 20 de lei. „Domnule Ilişoi, sunteți admirabil cum puteți să brodați pe marginea nimicului atât de mult”, a spus actorul Dragoș Pop. În favoarea cărții, totuși, Dragoș Pop, a precizat că a găsit în Ovidiu Blag, „în mod surprinzător”, un scriitor.

„Ovidiu Blag are forța estetică de a ști să asculte, apoi să aleagă, să creeze, fără a se baza pe înregistrări. Aceasta este o carte despre prietenie, dar mai mult, despre iubire. Veți vedea că între Ioji și Ovidiu se naște o relație de iubire. Simți asta în fiecare pagină. Dacă veți povesti cu Ioji, veți simți căldura lui, căldura omului care atunci când povestește ține la oameni și ajunge să îi iubească”, a precizat Dragoș Pop.

„Cum și-a ratat Ioji cariera”, „Tehnici de manipulare”, „E bine în spate?”, sau „Legături primejdioase între om și popândău” sunt doar câteva dintre titlurile povestirilor pe care le veți găsi în carte/ Foto: Tiberiu Matei

„Întâlnirile mele cu Ioji au fost niște clipe de viață de care m-am bucurat. Nu cred că m-a interesat foarte mult dacă părul mi-e lung sau scurt, ci m-a interesat ca atunci când se împlinește luna, sau când mă sună Ioji, să merg la el, să stăm de povești. Ca acumulări care te țin viu, au fost multe astfel de momente și fără să ne dăm seama, ne-am împrietenit. Acesta este Ioji”, a declarat jurnalistul Ovidiu Blag în finalul serii.

Pál József Francisc s-a născut în 1952 și a muncit doar în această meserie încă din anul 1968. A lucrat la frizeriile de la Sora, de la Hotel Napoca, de pe Memorandumului și pentru cea mai lungă perioadă, la celebrul Continental. A tuns celebrități precum: Constantin Daicoviciu (istoric), Florin Piersic și Dorel Vișan (actori), pe profesorii Neamțu (oncologie), Faur; Liviu Mureșan (stomatologie) sau pe Goldner (fost președinte al Comunității Evreiești), pe graficianul Milan Florian. În carte, Ioji își amintește de celebrele tunsori care îi erau cerute, pentru că odinioară așa se comanda: un tuns franțuzesc, unul plastic, unul englezesc sau unul italian.

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Tiberiu Matei

Jurnalistul Ovidiu Blag a publicat în 2009 volumul „De Cluj numai de bine”, la Casa Cărții de Știință, în 2011 volumul „Din Cluj se vede altfel”, la Casa Cărții de Știință, în 2014 publică în două volume „Supercampionii Clujului”, la Editura Colorama.

Postaţi un comentariu