Echipa filmului „colectiv” la TIFFTalks: Despre lupta continuă cu sistemul medical și drumul spre Oscar

Foto: Cristina Beligăr

Echipa unuia dintre cele mai discutate filme ale ultimului an, „colectiv”, a fost prezentă sâmbătă, 8 august, la TIFF Talks pentru a răspunde întrebărilor legate de parcursul pe care l-a avut filmul de la momentul lansării în România, respectiv în străinătate. După ce filmul a avut premiera în România pe 28 februarie, acesta a rulat două săptămâni până la închiderea cinematografelor.

Pentru echipa de jurnaliști de la Gazeta Sporturilor, cei care au derulat ancheta despre care se vorbește în film, momentul Colectiv a însemnat un permanent proces de învățare. Alături de Cătălin Tolontan, care a condus, printre altele, una dintre cele mai răsunătoare anchete jurnalistice ale Gazetei Sporturilor, cazul Hexi Pharma, echipa spunea în februarie la Cluj că tragedia de la Colectiv a venit și cu un proces de evoluție a societății românești.

Jurnaliștii Mirela Neag și Cătălin Tolontan

Jurnaliștii Mirela Neag și Cătălin Tolontan

Filmul este inclus în previziunile presei culturale internaționale pentru nominalizările la Premiile Academiei Americane de Film (Oscar) din 2021. La evenimentul organizat la Casa TIFF din Cluj au fost prezenți: regizorul filmului – Alexander Nanau, cineastul Mihai Grecea – supraviețuitor Colectiv, Vlad Voiculescu – fost Ministru al Sănătății, medicul Camelia Roiu și scenarista Antoaneta Opriș.

Primul documentar românesc inclus în selecția Festivalului de la Veneția, multipremiat ulterior la Zurich, Tromso, Sofia, Montpellier, Luxemburg și La Roche-sur-Yon, filmul urmărește evenimentele petrecute în primul an de la tragedia din clubul Colectiv din Bucureşti și se concentrează pe relația dintre autorități și jurnaliști în încercarea de a afla adevărul. Este un film despre sistem versus oameni, despre adevăr versus manipulare, despre interes personal versus interes public, despre curaj și responsabilitate individuală.

A fost singurul film documentar proiectat în secțiunea Spotlight la Sundance 2020, o secţiune tribut pentru titlurile excepționale care au avut premiera mondială în anul anterior.

„Când am terminat filmul și am fost selecționați la Veneția, cu siguranță știam că am făcut un film puternic. Pentru noi era foarte important să scoatem un film care funcționează la un public internațional. Cu toate că am început cu o temă foarte românească, ne-am dat seama că ce se întâmpla în România era valabil pentru toată lume. Am reușit, cred, să facem un film universal. La Veneția a fost impresionantă toată primirea și succesul s-a confirmat și la Toronto. Așa filmul a intrat în atenția distribuitorilor americani și a fost achiziționat de Magnolia Pictures și Participant, unii dintre cei mai importanți jucători pe piață. Cel mai important test a fost însă lansarea în cinematografele din România și avanpremierele pe care le-am avut înainte de pandemie erau un semn foarte bun că oamenii se identifică cu acest film”, a precizat Alexander Nanau.

Pandemia de coronavirus a accelerat lansarea filmului online, pe HBO GO. Cu privire la reacțiile din presă, regizorul „colectiv” a precizat că România nu are presă, sau atunci când are nu are vizibilitatea pe care o au publicațiile internaționale.

„Este o mare diferență între spațiul european și cel american în ceea ce privește tematica presei în cinematigrafie. În SUA, presa este un stâlp al democrației, în timp ce în Europa, în cinematografie, este tratată destul de marginal. În America începând cu anii ’40, apoi cu anii ’70, și mai recent în zilele noastre au existat filme care au tratat subiectul presei și astfel oamenii au văzut cum funcționează. De altfel, „colectiv” a fost comparat cu All the President’s Men și Spotlight”, a declarat Alexander Nanau.

Foto: Cristina Beligăr

Echipa de realizatori a filmului „colectiv” a clarificat și aspecte legate de prezența lui Vlad Voiculescu în film, ministru al sănătății în Guvernul Dacian Cioloș. „Vlad Voiculescu apare în film exact în momentul în care a apărut el în viețile românilor. Proiectul filmului documentar „colectiv” a început cu șase luni înainte. E o realitate factuală. Filmul spune o poveste care s-a scris singură, pe care am documentat-o îndelung și pe care am urmărit-o în multe straturi”, a explicat scenarista Antoaneta Opriș.

Vlad Voiculescu a făcut câteva referiri la momentul în care i s-a propus să facă parte din „distribuția” filmului. El a mărturisit că primul discurs public pe care l-a ținut vreodată a fost momentul în care a devenit ministru și că nu a fost niciodată vorba ca filmul sa-i promoveze imaginea.

„Sunt secvențe în care se vede că sunt lăsat cu gura căscată atunci când aflu amănunte legate de funcționarea serviciului public de sănătate”, a spus Vlad Voiculescu, insistând asupra nepăsării și corupției pe care a găsit-o în sistem în momentul în care a intrat în Minister.

Medicul Camelia Roiu, care în iulie 2016 a publicat un film cu un pacient pe corpul căruia se aflau mai mulți viermi la Spitalul de Arși din București, a spus că filmul nu a provocat schimbări nici în sistem, nici în spitalul în care lucrează. „Sistemul este la fel de distrus ca acum patru ani, poate chiar mai mult”, a precizat Camelia Roiu, care a mărturisit că viața personală și profesională i-a fost dată mult peste cap în ultimii ani.

Potrivit lui Mihai Grecea, supraviețuitor Colectiv, cel mai mare câștig după lansarea acestui film a fost faptul că tot mai mulți oameni au acum curajul să vorbească cu presa. „Se vede asta în presa de investigații. După 2017 au fost derulate foarte multe anchete și mulți oameni nu au mai vrut să tacă”, a spus Mihai Grecea.

„Schimbările cu adevărat importante într-o societate nu se fac peste noapte și îți trebuie o cultură care nouă ne lipsește. Nu e vorba de a arunca vina pe cineva, ci de a ne recunoaște niște limitări ca popor, ca elite. Echipa filmului a discutat cu zeci de supraviețuitori ai tragediei de la Colectiv și cu zeci de aparținători. Ne-am întâlnit cu acești oameni, le-am ascultat poveștile, le-am interiorizat și toate acestea ne-au dat o privire complexă și mai adâncă asupra felului în care a fost privită oroarea acelor zile. Decizia de a doza în film poveștile lor a fost una dificilă. Sunt zeci de povești cu același miez și atunci am folosit imaginea lui Tedy Ursuleanu ca o oglindă a victimelor și imaginea familiei Hogea care reprezintă toate familiile. În felul acesta spuneam o poveste pentru un colectiv”, a mai spus scenarista Antoaneta Opriș.

O întrebare venită din public s-a referit la modul în care este gestionată situația pandemiei de coronavirus în România și a modului în care se raportează realizatorii și protagoniștii la această perioadă.

„Ce se întâmplă în aceste zile ar trebui să ne dea fiori. Nu cred că am scăpat. Foarte puține din crizele de acum din spital sunt datorate medicilor din terapie intensivă, ci mai degrabă incapacității instituțiilor de a se coordona. Ce s-a întâmplat mai bine în ultimele luni, a fost comunicarea. Există un om în persoana ministrului care nu spune că avem tot ce ne trebuie. Pentru mine e un semn că suntem într-o altă etapă a istoriei, după cea din 2015-2016 când toată lumea spunea că avem tot ce ne trebuie. Cred că frica ne-a salvat în ultimele luni. Frica oamenilor, mai mult decât măsurile autorităților care au fost bune, de altfel. Frica oamenilor de ceea ce ar putea să îi aștepte în spitale”, a precizat Vlad Voiculescu.

La rândul ei, medicul Camelia Roiu a precizat că „sistemul medical este la pământ”, în ciuda faptului că medicii din spitale deși sunt suprasolicitați în această perioadă, fac în continuare față situației impuse de pandemie și a faptului că situația răspândirii noului coronavirus este ținută sub control de autorități.

„Nu ajunge ca un film să fie bine primit în presă, dacă filmul nu are susținerea unor companii americane care știu să lucreze cu publiciști. Un film nu ajunge în competiție la Oscar dacă nu ai atras atenția membrilor Academiei Americane de Film, de ordinea miilor. Presa internațională a numit Colectiv drept favorit la Oscar, dar este un drum foarte lung până acolo. Oscarurile au fost amânate în 2021 și vor apărea până atunci zeci și sute de documentare. Suntem acum în atenția media și a criticii de specialitate. Este greu să ajungi pe lista scurtă la Oscaruri. Dar suntem norocoși că am fost achiziționați de cele două de promovare din SUA, care au fost în spatele unor filme ca Roma, The Green Book, Spotlight. Ei cu asta se ocupă. Sunt filme în care cred și de aceea se implică în promovarea lor”, a precizat Alexander Nanau.

Documentarul „Colectiv”, care spune povestea primului an de după incendiul din 2015 din clubul cu același nume și urmărește modul în care jurnaliști, autorități și societatea civilă caută și încearcă să expună adevărul într-un sistem corupt, a fost prezentat la TIFF, în cadrul secțiunii Zilele Filmului Românesc.

„Suntem dați peste cap de câte ori venim la Cluj pentru că orașul se dezvoltă cu o viteză uluitoare față de restul țării. Modul de civilizație a depășit orice oraș. Este singurul oraș european care a avut curajul și ambiția de a găzdui un festival de film, ceea ce în ultimele șase luni nu s-a mai văzut în Europa” au spus în încheierea evenimentului Alexander Nanau și Antoaneta Opriș.

Citiți și:

Echipa filmului „colectiv”, pe scena de la Cluj: „Nu întoarceți privirea, aveți încredere în jurnaliști, nu mai căutați scuze să acționați”

„Colectiv” ajunge astăzi la TIFF. Documentarul are mari șanse pentru o nominalizare la Oscar în 2021

Distribuie:

Postaţi un comentariu