Dezbatere | Emil Boc către firmele de trotinete electrice: ”Practici de genul mușcă și fugi nu vor mai fi acceptate”

Foto: Dan Bodea

Regulamentul de funcționare al trotinetelor în municipiul Cluj-Napoca a fost discutat aseară în cadrul unei dezbateri publice organizate de primărie, înainte ca documentul să ajungă pentru aprobare pe masa noului Consiliu local.

Emil Boc spune că vrea un regulament la fel ca în marile orașe ale lumii:

”Cum e valabil la Paris să fie și la Cluj, sau cum e la Cluj să fie și la Bruxelles, nici mai mult nici mai puțin. E vorba de a pune în ordine într-un domeniu care nu este încă suficient reglementat și la nivel european, ca să nu mai vorbim de nivelul național, unde aici, la Cluj, suntem primii care realizăm un astfel de regulament. Sunt, am fost, și voi fi un susținător al oricărei modalități alternative de mobilitate la mașină. Orice este alternativ la mașină este susținut de primărie, dar în condiții legale, organizate, structurate,în care fiecare în acest oraș să știe că are niște reguli de respectat, niște obligații de îndeplinit, și, evident, și dreptul de a circula în consecință. În acest oraș, este loc și pentru cei care circulă cu trotineta, așa după cum este loc și pentru cei care utilizează bicicleta și alte alternative de transport, condiția singură este să respectăm legea.”

Forma finală a regulamentului va aduce îmbunătățiri prevederilor Codului Rutier, care deja conține referiri directe la utilizarea trotinetelor electrice: circulația trotinetelor se face pe pistele de biciclete, iar în lipsa acestora, pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50km/h, în niciun caz pe trotuare. Tot aici se arată că circulația trotinetelor electrice se va face fără a se îngreuna circulația celorlalți participanți la trafic, cu o viteză adaptată pentru siguranța circulației. De asemenea, Codul Rutier menționează că amplasarea trotinetelor de către operatori și utilizatori este interzisă în următoarele locuri: pe trotuare cu lățimea mai mică de doi metri, în zona stațiilor de transport în comunpe toată lungimea lor, și pe o distanță de 25 de metri înainte și după stație, pe aliniamentele clădirilor sau a gardurilor, în zona standurilor de taxi, a trecerilor de pietoni, pe spații verzi, în intersecții și la mai puțin 10 metri de acestea, și în zona acceselor auto și pietonale. De asemenea, autoritatea publică poate decide numărul maxim al trotinetelor puse în circulație pe domeniul public. Nu în ultimul rînd, proprietarul de trotinete are obligația de a le ridica din locații interzise în maxim 90 de minute, în caz contrar acestea urmând să fie ridicate de pe domeniul public de primărie, ca în cazul mașinilor.

Foto: Dan Bodea

Emil Boc: Ați forțat nota, n-ați așteptat regulamentul. Asta nu se face la Cluj

Compania Lime, una dintre cele două firme care au adus acum o lună și jumătate la Cluj trotinetele electrice, spune că a înregistrat deja 70.000 de curse și 15.000 de utilizatori.

Luca Mateescu, de la Lime România, a sugerat unele modificări în draftul de regulament. În primul rând a fost ridicată problema pre-aprobării stațiilor de trotinete, nu una aprobată de administrația locală, politica firmei fiind de a amplasa mijloacele de transport în locurile cele mai aglomerate din oraș. S-a cerut o revizuire în ce privește intersecțiile, în sensul în care trotinetele să poată fi găsite în imediata apropiere a acestora, dar și o revizuire a modului de transmitere a datelor personale în timp real, procesarea acestora fiind dificil de realizat, precum și prelungirea, de la 20 de minute, la 90 de minute a termenului până la care se pot ridica trotinetele amplasate ilegal, înainte de ridicarea lor de către poliția locală. De asemenea, reprezentantul firmei a solicitat ca asumarea conduitei nepotrivită a utilizatorilor să nu mai fie lăsată exclusiv pe umerii operatorului, ci să fie împărțită și de autorități prin amendarea celor care folosesc impropriu trotinetele.

Primarul Boc a avut o reacție dură vizavi de modul în care au ajuns trotinetele la Cluj.

Nu știu cum e la București, dar la Cluj-Napoca veți avea reglementare. Dacă vreți să aveți dialog, îl veți găsi non-stop aici, și nu cum ați făcut aici când ați aruncat trotinetele în stradă, după care ați așteptat regulamentul. Ăla nu e dialog! Elegant și frumos era să așteptați acest regulament pentru început. Ne-am trezit peste noapte cu trotinetele pe stradă. Asta nu e colaborare la Cluj. Dacă doriți respect, arătați și dumneavoastră respect orașului. Ambele firme, și Lime și Bolt, trebuie să înțelegeți că, la Cluj, așa ceva nu va mai fi permis. Nu vreau să mă trezesc cu cetățenii aici în sala de Consiliu să ceară interzicerea trotinetelor. Totul în regulament va fi după normele europene, dar practici de genul acesta, mușcă și fugi, nu vor mai fi acceptate la Cluj-Napoca. Acest lucru m-a deranjat profund ca atitudine. Ați forțat nota, n-ați așteptat regulamentul. Asta nu se face la Cluj, poate în altă parte, dar nu aici, și vreau să fie o regulă pentru toți cei care vor mai încerca acest lucru în oraș”, a tunat Emil Boc.

Foto: Dan Bodea

Cu permis sau fără?

Flaviu Petean, unul dintre participanții la dezbatere, a adus în discuție și oportunitatea prezenței la Cluj a trotinetelor electrice, în contextul în care există deja studii care arată o serie de factori cu impact semnificativ asupra mediului, materiale din care este construit vehicului, emisiile din timpul ridicării sau verificării acestora etc.

”Când caracterul nepoluant dispare din ecuație, rămânem practic doar la o schemă care nu face decât să crească anxietatea celor mai vulnerabili dintre pietoni. Nu înțeleg acest haos, care crează doar profit pentru operatorii privați, dar foarte multă bătaie de cap administrației locale și costuri de sănătate fizică și mentalăpentru locuitorii acestui oraș. Nu e important, deci, să introducem acest serviciu până nu știm exact cu cât se reduce impactul asupra mediului, pe cine salvăm aici și pe cine ajutăm, sau cine beneficiează de acest proiect”, a spus acesta.

Emil Boc a precizat că o decizie privind oportunitatea acestui proiect va fi luată de Consiliul local.

”Eu personal îmi doresc aici proiect la Cluj, dar, repet, totul se va face strict reglementat”, a mai spus primarul.

Radu Boloveschi, viitor consilier local din partea USR-Plus, a adus în dezbatere trei propuneri referitoare la utilizarea trotinetelor: prezența unor indicatoare care să marcheze interzicerea accesului acestora în parcuri sau pe trotuare, stații distincte pentru evitarea haosului din prezent, dar și utilizarea lor doar de către cei peste 18 ani și posesori de permise de conducere.

A mai fost pusă în discuție viteza de deplasare a trotinetelor, ridicarea lor de pe spațiul public, lățimea trotuarelor pe care pot circula vehiculele.

Radu Mititean, de la Clubul de Cicloturism ”Napoca”, a spus că în promovarea trotinetelor trebuie ținut cont de infrastructura existentă, una deficitară și doar pentru biciclete, și care beneficiează deja de o încărcătură semnificativă din acest punct de vedere, și s-a declarat împotriva limitării accesului la utilizarea trotinetelor doar pentru posesorii de permise de conducere auto.

”Ar fi o eroare fundamentală să facem acest lucru, sunt alte probleme care vin din starea sau existența educației rutiere, a conștiinței civice, ori a infrastructurii”, a mai spus Mititean.

În următoarele 3 zile se vor mai putea trimite către primărie propuneri și soluții referitoare la folosirea trotinetelor în Cluj-Napoca, după care toate acestea vor fi dezbătute în viitoarea ședință a consilierilor locali care va da și forma finală a regulamentului.

Distribuie:

Postaţi un comentariu