Daniela Vișoianu, președintele Federației Coaliția pentru Educație: „Din păcate corupția se predă în școală”

Daniel Vișoianu

Meditațiile au fost și vor fi mereu discutate și dezbătute în cadrul sistemului preuniversitar de învățământ. Au existat mai multe voci care susțin că acestea ar trebui reglementate clar în cadrul Codului de etică al profesorului aflat în prezent în dezbatere publică. Cu ce ar schimba lucrurile o astfel de prevedere? Transilvania Reporter a discutat cu Daniela Vișoianu pentru a afla care este punctul de vedere oficial al Federației Coaliția pentru Educație vizavi de acest aspect, dar și față de Codul de etică al profesorului.

„Din păcate corupția se predă în școală, pentru că se practică zi de zi. Activitățile enumerate la art. 5 din propunerea de Cod de etică…. sunt vârful aisbergului. Se spune că prețul pentru corupție este plătit de cei mai săraci, iar în educație de cei vulnerabili. Atunci când profesorul nu predă diferențiat, nu asigură respectarea standardelor minime, în fapt el blochează ușa de acces către o educație de calitate pentru cei sărăci, care nu își permit accesul la meditații, care nu au părinți sau frați mai mari „învățați”.

Personalul didactic „are obligația de a elimina oferirea de meditații contra cost, cu proprii educabili, prin constrângere.” Acest lucru nu poate să asigure că nu se vor mai face meditații. Ele există în orice țară. Important este însă să limităm cererea de meditații prin oferirea de calitate în orarul principal și aceasta se poate doar prin profesori bine formați, cu statut social respectat în comunitate și bine plătiți. Simpla trecere în codul de etică a acestei interdicții, amendată cu sintagma neclar definită ”prin constrângere” – dacă nu răspund întrebării de clarificare „Ce este constrângerea?”- nu ne garantează o educație de calitate superioară și nici accesul în sistem a unor cadre didactice care să practice comportamentele pe care vor să le insufle copiilor cu care lucrează.

Corupție înseamnă și netrecerea absențelor, nedeclararea abandonurilor, neanunțarea posturilor vacante, amânarea/evitarea titularizărilor pe post pentru profesorii cu salarii mai mari. Copiii sunt expuși zi de zi iar cei mai vulnerabili pierd timp, distanța, față de colegii de generație.

Corupție înseamnă și mai mulți bani pentru școlile bogate care au elevii cei mai buni. Profesorul cel mai bun este regăsit, de regulă, în școala unde face efortul cel mai mic lucrând cu copii excepționali. În aceste școli, sistematic, se depășește numărul de elevi pe clasă. În loc de 25 de elevi în clasa pregătitoare, sunt peste 30, ceea ce înseamnă mai mulți bani către școală pentru aceeași cheltuială de resurse umane sau materiale. Și totodată lipsă de elevi și resurse pentru școlile mici de cartier sau dintr-o comună care, cel putin pentru ciclul primar, au puterea și cadrele didactice să ofere educație de calitate, în mediul de viață a copilului”, consideră Daniela Vișoianu, Președintele Federației Coaliția pentru Educație.

Coaliția pentru Educație

Coaliția pentru Educație este o federație creată în 2015 de ONG-uri active în domeniu și are ca misiune asumată coagularea energiilor și resurselor pentru împlinirea unei viziuni curajoase despre învățare în România. Federația a fost constituită de un nucleu de organizații neguvernamentale cu peste 10 ani de experiență în domeniu și mii de beneficiari, pe diferite paliere ale educației, fie că este vorba despre preșcolari, elevi, studenți, educatori sau părinți.


Publicitate

Postaţi un comentariu