Aurel Vlaicu și Henri Coandă, omagiați în cadrul unei expoziții de fotografie și machete găzduită de Aeroportul Internațional Cluj

Împlinirea a 110 ani de la primul zbor al unui avion de concepție și construcție românească conceput de Aurel Vlaicu și realizarea primului avion cu propulsie reactivă, construit de Henri Coandă, vor fi celebrate de Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj și Asociația Română pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii Cluj în cadrul expoziției de fotografie și machete „Pionieri ai Aviației Române”, organizată, vineri, 17 iulie.

Vernisajul va avea loc de la ora 11:00, în zona Terminalului de Sosiri și va fi precedat de celebrarea Zilei Aviației Române și a Forțelor Aeriene. Fotografiile expuse surprind cele mai importante etape din dezvoltarea Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj și machete ale aeronavelor pionierilor aviației românești, Aurel Vlaicu și Henri Coandă.

Aducere aminte
Pe 17 iunie 1910 a avut loc pe dealul Cotrocenilor zborul primului avion conceput, realizat și pilotat în România de inginerul Aurel Vlaicu. Șase luni mai târziu, pe data de 16 decembrie, lângă Paris, pe platoul de la Issy les Moulineaux, Henri Coandă testa primul avion cu reacție din lume, pe care tot el l-a conceput, realizat și pilotat.

Aeroplanul construit de Aurel Vlaicu a fost scos în câmp pentru prima dată în 12 iunie 1910, iar în 16 iunie a avut loc o primă încercare de zbor nereușită. A doua zi, în 17 iunie 1910, după mai multe încercări, a realizat primul zbor cu aeroplanul construit de el însuși. Aparatul de zbor, condus de Aurel Vlaicu, a câștigat viteză și, după circa 40 de metri parcurși pe pământ, s-a ridicat în aer la 3-4 metri de sol, pe distanță de 50 de metri, coborând apoi ușor pe pământ. Aurel Vlaicu a fost ales membru de onoare post-mortem al Academiei Române, la 28 octombrie 1948.

În același an, 1910, la 16 decembrie, avionul „Coandă 1910”, primul aparat de zbor cu reacție a fost transportat la aerodromul Issy les Moulineaux, în scopul stabilirii caracteristicilor motorului și a efectuării unor probe de rulaj. Cu această ocazie a fost efectuat și primul zbor aeroreactiv din lume, avându-l ca pilot pe însuși Henri Coandă.

Dintre distincțiile ce i-au fost acordate pionierului aeronauticii mondiale amintim „Honorary Fellow” al Societății Regale de Aeronautică din Londra (1971), membru de onoare al Centrului Internațional de Cercetări Biologice de la Geneva (1956) și Doctor Honoris Causa al Institutului Politehnic din București (1967).

A primit, de asemenea medalia de aur pentru invenții, Padova (1930), Medalia Aeronautică, Paris (1961), titlul de comandor al Ordinului de Merit pentru cercetare și invenție, Paris (1960) și a fost distins cu Ordinul „Meritul Științific” (1970). Henri Coandă a fost numit membru titular al Academiei Române în 16 decembrie 1970.

Distribuie:

Postaţi un comentariu