Artiști emergenți, în spațiul galeriei La Cave din Cluj: Defrișările ilegale, prin filtrul lui Costel Chițimuș

Costel Chițimuș/Foto: Dan Bodea

Seria de expoziții din spațiul de expresie contemporană La Cave, din curtea Institutului Francez din Cluj-Napoca, a fost deschisă joi, 30 ianuarie, cu expoziția-manifest, pe tema defrișării și poluării, a artistului Costel Chițimuș, masterand la Universitatea de Artă și Design din Cluj. În 2019, în cadrul Competiției Expo Maraton, Costel Chițimuș a primit Premiul Juriului pentru proiectul 361.068 ha, premiu constând într-o vizită de documentare la Bienala de Artă Contemporană de la Veneţia. Tot anul trecut, Costel a câștigat Premiul întâi la Concursul Național de Artă “Imaginile lui Enescu”, la categoria Tinere Talente, cu lucrarea Vox Maris.

De data aceasta, el a fost selecționat de Institutul Francez, alături de alți artiști, să expună în spațiile galeriei, în urma unui apel de proiecte. Expoziția intitulată „30 ianuarie” este un semnal de alarmă prin care tânărul încearcă să crească nivelul de conștientizare al privitorului, să îl facă martorul direct al unei realități tragice cunoscute, interpretate subiectiv și trecute prin filtrul pictural.

Foto: Dan Bodea

„Sper să se aleagă ceva de mine”

Originar din Roman, Costel Chițimuș a studiat la Liceul de Arte „Victor Brauner” din Piatra Neamț înainte de a veni la Cluj pentru aprofundarea picturii la Universitatea de Artă și Design. Nu avea neapărat o pasiune pentru desen sau pictură înainte de a intra la liceul de arte și nici acum nu crede că în cazul lui este vorba de un talent ieșit din comun. A ajuns până în acest punct prin multă muncă și datorită ambiției de a duce ceva la bun sfârșit. „Sper să se aleagă ceva de mine”, declară cu modestie tânărul care atunci când nu lucrează în atelierele facultății, este mai mult ca sigur în apartamentul său, experimentând în fața pânzei.

La tematica defrișărilor a ajuns în timpul facultății, pornind de la ideea de a reprezenta problemele actuale ale societății românești.

„Nu am vrut să fiu limitat de figurativ, ci să dezvolt artistic tema defrișărilor. Am început în anul trei de licență această serie de lucrări și  acum pot să spun că am culminat cu această expoziție. Într-un fel simt că am epuizat tema, deși încă trebuie să depășesc pragul legat de suprafețe. În continuare stăpânesc mult mai bine suprafețele mici deși știu că ar trebui să ajung la același confort și pe dimensiuni mari. Am o reținere în exprimarea pe suprafețe mari și din cauza costurilor materialelor”, a declarat Costel Chițimuș pentru Transilvania Reporter, înainte de vernisajul expoziției „30 ianuarie”.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Majoritatea lucrărilor realizate de tânărul de 23 de ani sunt realizate în ulei pe pânză, ceea ce nu îl oprește să exploreze însă și alte materiale precum aracet, lavabilă sau chiar silicon acrilic.

„Îmi place să experimentez, deși nu toate încercările sunt reușite. Din punct de vedere cromatic nu am o direcție exactă. Unele lucrări sunt similare ca nuanțe, dar încerc să descopăr tot mai multe combinații. De multe ori nu sunt mulțumit de rezultat, deși mi se confirmă de cei din jur că din punct de vedere tehnic am respectat toate elementele. E o autocritică necesară, cred, pentru orice artist”, consideră Costel.

În ceea ce privește tematica expoziției din spațiul La Cave, artistul și-a asumat-o la modul foarte serios. A făcut documentare în câteva zone din țară și a citit articolele din presă pe această temă. „30 ianuarie”, titlul expoziției marchează momentul prezent, respectiv faptul că oriunde ai merge în România în data de 30 de ianuarie vei găsi ceea ce găsești în spațiul La Cave din seara expoziției. Aceleași defrișări, aceleași dezastre pe care le cauzăm chiar noi.

Costel se gândește să urmeze după masterat și studii doctorale. După ce a câștigat Premiul Juriului la concursul „Expo Maraton”, organizat de universitatea la care studiază, și-a dat seama că această continuare a studiilor îi oferă o șansă extrem de mare să evolueze.

„Toată promovarea pe care o primim este extrem de importantă la vârsta pe care o avem. Anul trecut am expus lucrările în patru ocazii, fie în grup sau individual, anul acesta am început destul de bine cu această expoziție în spațiul La Cave, iar pentru luna martie pregătesc un nou proiect. Clujul îmi oferă ce am nevoie în materie de evenimente artistice și de oportunități. Am expus și în Piatra Neamț, însă publicul nu este la fel de interesat și prea puțin familiarizat cu mediul artistic”, spune tânărul artist, preocupat în ultimul timp de arta și tehnica artistului german Gerhard Richter și tehnica lui.

Foto: Dan Bodea

În ceea ce privește proiectul 361.068 ha, premiat la concursul Expo Maraton în 2019, acesta a cuprins lucrări ce au pornit de la reprezentarea problemei defrişărilor ilegale. În ultimii 30 de ani ritmul degradării pădurilor a crescut, suprafața totală afectată ajungând la 361.068 de hectare.

Cu tone și tone de lemn tăiate ilegal şi iresponsabil, cu peisaje frapante ale pădurilor ce îşi micşoreză anual teritoriul, defrişarea a ajuns să fie o afacere a micilor comercianţi şi deopotrivă o mişcare atent dirijată la nivel naţional. Furtul din păduri a avut dintotdeauna susţinerea şi acordul politicienilor, care au tolerat dispariţia a mii de hectare de pădure. Aceştia fac tot posibilul ca legea să nu fie aplicată şi sistemul să rămînă acelaşi. În România nimeni nu ştie cât lemn se taie şi se vinde la negru, oficial există o cotă de tăiere, neoficial însă cotele sunt cu mult depăşite. Ce vreau eu să suprind este ceea ce rămâne în urmă: mari suprafețe pustiite, posibile alunecări de teren, cioturi, crengi şi frunze putrezite, un dezastru pe care îl vedem şi îl simţim. Intenția mea este de a crește nivelul de conștientizare a privitorului, de a-l face martor direct al unei realităţi cunoscute, interpretată într-o manieră subiectivă și trecută prin filtrul unei viziuni picturale”, preciza artistul Costel Chițimuș în descrierea proiectului său.

Vernisajul expoziției „30 ianuarie” a avut loc în cadrul evenimentului mondial Noaptea ideilor. Deschis în 2017, La Cave a găzduit până acum peste 30 de expoziții, dar și proiecții, performance-uri, conferințe și ateliere dedicate artei și culturii contemporane. Spațiu de expunere și dialog, La Cave reprezintă o platformă pentru artiștii emergenți, care încurajează proiectele transdisciplinare și colaborative. În același timp, artiștii confirmați găsesc aici noi provocări și un public internațional. Artiștii selecționați în acest an să expună în spațiile galeriilor sunt: Isa Balogh, Costel Chițimuș, Anne Dubos, Claire Fahys, Ovidiu Komlod, Ada Muntean, Michel Vinay, un grup de studenți și absolvenți ai Departamentului Arte Textile – Design Textil UAD Cluj. Proiectele alese sunt demersuri artistice originale, ce explorează diferite medii de exprimare: pictură, sculptură, instalație, multimedia, fotografie, design textil, performance.

Expozițiile sunt anunțate regulat pe site-ul Institutului Francez Cluj-Napoca și pagina de Facebook Institut français de Cluj, iar intrarea este liberă. Programul de vizitare este de luni până vineri între orele 10 și 17.

Postaţi un comentariu