25% din poluare este produsă de transport și 25% din aceasta de către transportul urban

Foto: Dan Bodea

Primarul Emil Boc cere Guvernului să găsească o soluţie naţională la invazia de maşini second hand care a urmat în România după renunţarea la taxa de mediu şi care a adus serioase probleme de trafic în marile oraşe, inclusiv Cluj-Napoca. Boc a participat la conferința “Mobilitatea viitorului” organizată de  Camera Franceză de Comerț, Industrie și Agricultură în România (CCIFER), în parteneriat cu Primăria municipiului Cluj-Napoca.

Scopul dezbaterii a fost de a aduce soluții la practicile de mobilitate urbană tradiționale pronind de la impactul generat de noile modalități de transport.

“Tematica pe care o propunem astăzi pleacă de la constatarea că 25% din poluare este produsă de transport și 25% din aceasta de către transportul urban. Uniunea Europeană are ambiția de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cauzate de transporturi cu cel puțin 60 % față de 1990  și să se înscrie în mod ferm pe o traiectorie care să tindă spre zero. Comunitățile locale, companiile, decidenții, sunt factori direct implicați în atingerea acestor obiective, iar rolul nostru este de a-i aduce împreună pentru a reflecta la soluții alternative și pentru a face schimb de bune practici », a declarat François Coste, președintele CCIFER, în deschiderea conferinței.

”Este nevoie de măsuri legale naționale care să tempereze achiziția de mijloace de transport poluante – pentru a ne putea permite la nivel local să adoptăm politici publice ecologice. Apa caldă nu trebuie reinventată, transportul public peste tot în Europa arată clar că acesta este o soluție. Din fericire tendințele tinerei generații ne arată că deținerea de mașini proprii nu mai este ceea ce își doresc- căutând metode alternative de tip sharing, de la mașini la taxiuri sau transport în comun”, a declarat primarul Emil Boc.

Participanţii au făcut referire şi la impactul din ce în ce mai important pe care îl au noile mijloace alternative de transport, cum sunt maşinile electrice în transportul urban. “Trecerea la utilizarea mijloacelor de transport electrice în orașe poate reprezenta una dintre posibilele soluții cu un impact considerabil asupra mobilității durabile, avantajele generate putând depăși, în viitor, eforturile implicate. Acest parcurs poate fi accelerat dacă există o colaborare între sectorul public și cel privat care să conducă la creșterea gradului de conștientizare a fiecărui individ și la adoptarea unor măsuri eficiente de susținere și stimulare a pieței” au punctat Carmen Dan și Livia Stan, Pricewaterhouse Coopers.

La nivelul Clujului s-a încercat în ultimii ani, deşi destul de timid, o încurajare a alternativelor de transport la maşina proprie, cum ar fi folosirea transportului public prin crearea de benzi dedicate pentru autobuze, amenajarea de piste de biciclete sau serviciul public de bikesharing. Dar problemele în trafic au crescut semnificativ în ultimele luni, mai ales că după eliminarea taxei de mediu, doar în Cluj-Napoca au fost înamtriculate peste 20.000 de autovehicule.


Publicitate

Postaţi un comentariu