Tinerii Clujului. Andrei Mutu: M-a ales mai mult I Love Cluj pe mine decât l-am ales eu

Foto: Dan Bodea

Început în timpul facultății „ca o joacă”, I Love Cluj s-a conturat într-un brand aflat în continuă expansiune. Dintr-o pagină de Facebook, a evoluat într-un site, într-o revistă și într-un magazin online, iar perspectivele pentru acest proiect sunt în acest moment cel puțin promițătoare. „Până astăzi am promovat destul de mult brandul, dar de acum vreau să creez proiecte pentru comunitate”, acesta este unul dintre planurile pe termen lung pe care îl ia în considerare tânărul Andrei Mutu pentru proiectul său de suflet. Născut din dorința de a arăta în fiecare zi motive pentru care merită să iubim Clujul, prin postarea în mediul online a fotografiilor sau a articolelor de presă și prin promovarea proiectelor reprezentative și relevante pentru oraș, I Love Cluj și-a câștigat în scurt timp zeci de mii de fani, până astăzi intrând in inimile și în percepția a peste 145.000 de persoane.

Andrei Mutu s-a născut la 15 kilometri de Alba Iulia, în orașul Sebeș, unde a copilărit până în momentul când a terminat clasa a XII-a la Colegiul Național „Lucian Blaga”. Îi place să creadă despre el că este un pragmatic creativ și, ca urmare, nu a stat foarte mult pe gânduri când a dat admitere la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor din Cluj. „Deși aveam o latură creativă, nu aș fi putut urma un profil uman pentru că ar fi fost prea mult pentru mine”, spune astăzi Andrei Mutu, fondatorul proiectului de succes I Love Cluj. Mai multe despre începuturile I Love Cluj și despre viitorul proiectului, despre ce îi place în Cluj și ce îl „enervează”, am stat de vorbă cu Andrei Mutu.

Reporter: Ce te-a determinat să urmezi facultatea la Cluj?

Andrei Mutu: Să merg la facultate la Universitatea din Alba Iulia nu era o opțiune pentru mine, însă Clujul era destul de aproape de orașul meu și mi-am dat seama că are potențial să crească și că are „de toate”. Era un mix foarte bun pentru a trăi acolo. În Sebeș eram într-un fel limitat și, pentru că nu aveam foarte multe opțiuni când ieșeam din casă, alegeam internetul, care îmi permitea să fiu peste tot.

R.: Care fost cea mai mare diferență în momentul în care ai ajuns la Cluj, între orașul din care veneai și cel în care urma să studiezi? Cum au fost anii de facultate?

A.M.: Venind dintr-un oraș mic, liniștit, în care timpul curgea parcă altfel, circulația și traficul din Cluj au fost cel mai mare „șoc” la acel moment. În timpul facultății nu am petrecut foarte mult timp în mediul studențesc pentru că am stat în gazdă, dar am început să interacționez cu persoane mai mari ca mine, să particip la conferințe și poate și asta m-a ajutat în dezvoltarea mea ulterioară. Colegii mei erau concentrați pe note foarte mult, dar eu nu dădeam prea mare importanță acestor detalii. Tot timpul gândeam pe termen lung și nu mă lăsam afectat de micile probleme studențești.

R.: De ce nu ai vrut să lucrezi în domeniul în care te-ai format, respectiv finanțe-bănci?

A.M.: La un moment dat am fost interesat de zona de marketing, însă nu am făcut un pas în acest sens mai ales că am început proiectul I Love Cluj. Dacă ar fi fost să intru în domeniul pe care m-am specializat probabil intram în zona de marketing sau de vânzări. În clasa a noua și a zecea am fost cel mai bun din clasă la matematică pentru că munceam ca nebunul. Ca să fii bun în domeniul cifrelor trebuie să faci eforturi foarte mari, iar eu îmi doream să fac ceva la care să muncesc, dar care să îmi și placă. Așa că în zona creativă, aceea de a dezvolta lucruri, îmi place cel mai mult să evoluez pentru că nu mai simt timpul. Dacă simți timpul e o problemă. E important ca fiecare să ne găsim cumva menirea pentru că ne schimbă complet viața.

R.: Simți în acest moment că ți-ai găsit menirea?

A.M.: Da. Menirea de a crea lucruri, preferabil de la zero. Și orice aș face trebuie să fie în evoluție. Am început să citesc foarte mult în timpul liceului și în facultate am citit și mai mult. Citeam foarte multe biografii ale antreprenorilor. De acolo am învățat câteva lecții importante pe care liceul nu mi le-a dat: a învăța din greșeli. La noi când faci o greșeală ești pedepsit sau mustrat. Citind despre antreprenorii care au greșit și au luat-o de la capăt, sau care și-au început viața cu probleme, ca Richard Branson spre exemplu, mi-a dat foarte mare încredere.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

R: Cum ai descoperit Clujul?

A.M.: Am descoperit Clujul la pas foarte mult pentru că pe atunci nu aveam mașină. Mergeam foarte mult prin oraș și mi-a plăcut în primul rând centrul istoric. Eram impresionat de moștenirea austro-ungară, de clădiri în mod deosebit. Am remarcat și Parcul Central care deja începuse să se renoveze și cumva așa m-am îndrăgostit de oraș și de spiritul de aici. Cu timpul am început să descopăr nu atât problemele, ci lucrurile care se pot face în Cluj.

R: Cum privești astăzi proiectul I Love Cluj? Te așteptai să ajungi la nivelul pe care l-ai atins?

A.M.: Nu mă așteptam să ajung neapărat la acest nivel, dar pe de altă parte eu sunt genul care nu sunt mulțumit de ceea ce fac și întotdeauna vreau mai mult. Nu îmi place să mă uit acum în urmă și probabil că aș fi făcut câteva lucruri altfel, dar așa a fost să fie. Despre proiectul I Love Cluj pot să spun că a fost o joacă pe care am început-o în facultate și cred că m-a ales mai mult I Love Cluj pe mine decât l-am ales eu. Nu am urmat o anumită strategie, dar am avut câteva reguli destul de bine stabilite în mintea mea. Doream să fac ceva de calitate, fără compromisuri. Tot acest proiect a fost realizat cu mulă perseverență. Foarte ușor te poți dilua, dar dacă păstrezi o constanță, la un moment dat te diferențiezi față de ceilalți, cu atât mai mult dacă livrezi ce promiți.

R.: Când a avut loc creșterea cea mai mare în ceea ce privește numărul like-urilor și a aprecierilor paginii de Facebook I Love Cluj?

A.M.: Pagina de Facebook a crescut cel mai mult în primele săptămâni și apoi în primii trei ani. Important este că în cei aproape cinci ani de când există, s-a stabilizat foarte mult și cumva traficul este constant ceea ce este foarte greu în zona aceasta de social media. Au apărut și pagini asemănătoare cu I Love Cluj, dar nu cred că am un concurent. Mă interesează, în schimb proiectele bine făcute și nu mă feresc să le apreciez.

R.: Din 2010 până astăzi ți-ai extins viziunea cu privire la acest proiect. Ce îți dorești în continuare de la el?

A.M.: Mi-am lărgit acum viziunea pentru că vreau ca I Love Cluj să se formeze ca un brand al orașului și un brand către oameni. La început am mers pe partea de shop, pe zona de suveniruri care acum a început să se dezvolte pe zona de cadouri și de design, astfel încât oamenii să cumpere produsele nu ca suveniruri, ci ca obiecte în sine. Toate aceste etape durează pentru că proiectul nu are o finanțare externă. Revenind la partea cu privitul în urmă, cred că dacă proiectul avea o forță atât de mare de la început nu ar fi fost acceptat de către clujeni. Mă uit la foarte multe branduri intrate greu în percepția clujenilor, de altfel oameni destul de sceptici care nu „pun botul la orice”. Este o caracteristică a lor. Asta îmi doresc momentan pentru proiectul I Love Cluj: să meargă mai departe, să fim prezenți în zona de media foarte mult și se devenim un brand al orașului.

11074134_10153225414703670_5217753935347064963_oR.: Îți dorești în continuare să nu te limitezi la magazinul online și să deschizi un magazin fizic undeva în Cluj?

A.M.: Îmi doresc și un magazin fizic pentru că un astfel de magazin oferă o altă experiență. În zona de retail și în momentul în care creezi un brand, chiar dacă ai vânzare la produsele tale în magazine, atunci când ai magazinul tău, așa cum mi-l imaginez eu, este o altă experiență care se va resimți în partea de vânzări și a modului în care e perceput de public. Deocamdată am lansat magazinul online și mă concentrez pe el. Magazinul fizic necesită investiții, încă nu sunt hotărât asupra zonei unde va funcționa, dar sper ca centrul să crească mai mult cu mai multe branduri comerciale. În centrul Clujului cam asta lipsește. Până acum am promovat destul de mult brandul, poate mai mult decât era necesar, dar acum este cunoscut și atunci vreau să creez proiecte pentru comunitate. Avem și două proiecte punctuale pe care le fac, partea de video și partea de hartă a orașului. Acum suntem parteneri cu cei de la Someș Delivery, un proiect foarte bun care mi-a atras atenția și prin care se dorește regenerarea unui spațiu public foarte ofertant din oraș. Părerea mea este că lucrurile se schimbă încet, încet și în Cluj pentru că tinerii prind tot mai mare curaj și în momentul în care vor ajunge în administrație vor schimba lucruri. Se simte spiritul civic în Cluj și contează și oamenii ce lideri își aleg, fie că e lider de scară de bloc, sau de proiect. Trebuie aleși oamenii care fac lucrurile să se întâmple.

R.: Care este echipa cu care lucrezi și cât de hotărât ești în luarea deciziilor?

A.M.: Cum nu am avut o finanțare pentru acest proiect, nu îmi permiteam să am costuri fixe, respectiv angajați. Ca urmare, am o echipă de freelanceri cu care lucrez pe zona de design sau copywriting. În Cluj anumiți specialiști nu îi mai găsești decât ca freelanceri. Am, de asemenea destul de mulți oameni cu care mă consult. În ceea e privește luarea deciziilor, mă avânt, dar moderat, fără a risca foarte mult. Întotdeauna am vrut să dorm bine noaptea.

R.: Ți-ai dorit vreodată să fii angajat într-o companie, să ai program fix de lucru și salariu stabil?

A.M.: Poate mi-ar plăcea la un moment dat să lucrez pe proiecte foarte punctuale, nu neapărat pe piața de aici, poate pe cea internațională, dar pe o perioadă determinată. Mă interesează foarte mult obiectivele unui anume proiect, dar cred că mi-ar fi destul de greu să mă implic 100% într-un proiect pe care nu îl simt al meu.

R.: Cum se desfășoară o zi obișnuită din viața ta?

A.M.: Viața mea urmează anumite pattern-uri. Sunt foarte tipicar de felul meu, mă trezesc la ore fixe, am multe tabieturi pentru vârsta mea dar care mă ajută, cred eu, foarte mult să evoluez. Primele trei ore ale dimineții sunt foarte importante și atunci sunt cel mai productiv. Apoi vin spre oraș unde fie merg la redacție, fie merg la întâlniri sau livrez produse I Love Cluj în magazine, mă întorc și lucrez câteva ore și închei după-amiaza cu mult sport. Aceasta este activitatea pe care o fac cel mai des. Fac cycling și înot, dar merg mult și la alergat sau la tenis. Fac sport de cinci-șase ori pe săptămână. Seara mai lucrez, dar fac lucruri mai plăcute, îmi planific următoarele zile, mai citesc, răspund la câte un mail. Tot timpul sunt pe fugă și simt că sunt angrenat în ceva.

R.: Care este visul tău pentru Cluj?

A.M.: Visul meu este ca orașul să nu mai sufere din punct de vedere urbanistic, iar cartierele să fie și ele dezvoltate. Îmi doresc un Cluj mult mai verde, nu doar în curțile interioare din centru, ci și pe bulevardele importante.

R.: Ți-ai dori să locuiești în alt oraș?

A.M. Nu și asta nu doar pentru că proiectul pe care îl am mă ține aici. Clujul îmi oferă tot ce vreau și dacă mă simt bine nu are sens să merg în alt oraș. Desigur, aș pleca pentru câteva săptămâni pe an să vizitez anumite locuri, dar nu să rămân acolo.

Strada Kogălniceanu/Foto: Dan Bodea

Strada Kogălniceanu/Foto: Dan Bodea

[stextbox id=”custom”]

R.: Ce îți place cel mai mult în Cluj?

A.M.: Îmi place starea din orașul acesta. Este un oraș nici prea mare, nici prea mic, în care este plăcut să trăiești și în care ai din toate câte ceva. Îmi place centrul istoric, Piața Unirii și Piața Muzeului, mai ales vibe-ul pe timp de vară când sunt terasele. Îmi place foarte mult că sunt dealuri multe în zonă, că sunt tineri în acest oraș, care se remarcă în zona de servicii și prin proiectele pe care le fac, îmi place și zona verde, cu Parcul Central.

R.: Care este locul tău preferat din Cluj?

A.M.: Locul meu preferat din Cluj este Strada Kogălniceanu unde se regăsește  o împletire de stiluri de arhitectură și Andrei Mureșanu îmi place ca și cartier foarte mult pentru că este aproape de centru și e liniștit. Mi-ar plăcea să locuiesc acolo.

R.: Ce ai schimba în Cluj-Napoca?

A.M.: Nu aș schimba ceva, ci aș îmbunătăți și acest lucru ar fi partea de infrastructură. Practic să poți să ajungi din orice cartier foarte rapid în centru, fie pe bicicletă, iar pentru asta trebuie create piste, fie cu transportul în comun care să fie la fluxuri foarte mari. Există pericolul de a ajunge în situația în care nu mai poți să fii mobil în oraș. Poate vrei să ieși de la job, să mergi la prietenul tău în Zorilor și să nu îți ia foarte mult timp. Mai cred că ar trebui să fie pus accentul foarte mult pe partea verde a orașului, pe tot ce înseamnă squar-uri, sensuri giratorii. Panseluțele nu mi se par o soluție.

R.: În urmă cu câțiva ani îți doreai un oraș în care la fiecare pervaz să vezi un ghiveci cu flori.

A.M.: Așa este. Asta reflectă cumva ceea ce oamenii au în interior, dacă au o mulțumire și se simt bine, sau nu. Dacă mergi în cartierele noi observi că acolo oamenii și-au pus flori, ceea ce în cartierele vechi nu vezi. În primii ani când am ajuns în Cluj eram concentrat pe partea frumoasă a orașului, dar acum îmi doresc, la fel ca mulți alți tineri, un stil de viață. Asta înseamnă infrastructură, curățenie etc. Trebuie să învățăm să trăim în orașul ăsta și să dăm importanța cuvenită cartierelor.

R.: Cum vezi Clujul în următorii cinci ani?

A.M.: Orașul este pe un trend ascendent și cred va continua pe acest trend. Momentan orașul nu cred că are proiecte strategice foarte bine făcute. După părerea mea va crește foarte mult în zona de IT și pe zona antreprenorială.

R.: Care ar fi trei cărți care te inspiră?

A.M.: Autobiografia lui Richard Branson, „Losing my virginity”, cartea lui Alan Sugar „What You See Is What You Get: My Autobiography” și The Monocle Guide to Good Business, o carte cu exemple practice de antreprenoriat, poate una dintre cele mai bune cărți pe care le-am citit.

R.: Care sunt personalitățile din România pe care le admiri?

A.M.: În România îmi place foarte mult de Iulian Stanciu de la eMAG pentru că este un exemplu bun de antreprenor, de informaticianul Ionuț Budișteanu, de Adrian Sârbu, pentru modelul de business pe care l-a creat, îmi plăcea de Dinu Patriciu ca mod de gândire, de Andreea Raicu pentru modul în care se dezvoltă ca brand și un model va rămâne pentru mine și Constantin Brâncuși.

R.: Care este motto-ul tău?

A.M.: “I find the great thing in this world is not so much where we stand, as in what direction we are moving”, Oliver Wendell Holmes

R.: Care ar fi lucrurile fără de care nu ai putea trăi?

A.M.: Telefonul și laptopul.

R: Ce te enervează?

A.M.: Mă enervează superficialitatea de care mă lovesc destul de des.

[/stextbox]

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Distribuie:

Postaţi un comentariu