”Supercălătorie” în lumea ciclismului

Foto: Dan Bodea

Ați auzit de “Randonnée”? Dar de Brevet? În fond, vom descoperi că cei doi termeni sunt un tot unitar. Un “Randonnée” (sau Brevet) este un tur ciclist organizat în care participanții parcurg un traseu nemarcat (cu distanța cuprinsă între 200 și 1.400 km) trecând prin puncte de control stabilite de organizator, având ca obiectiv terminarea evenimentului într-un timp limită. Este o excursie (traducerea termenului randonnée – n.a.) pe biciclete, o nouă formă de întrecere sportivă în care participanții nu concurează între ei, ci este un test de rezistență. La sfârșitul acestei săptămâni (duminica, 1 aprilie), va avea loc la Cluj prima dintr-o serie de patru etape ce conduc spre titlul de Super Randonnéur (super călător / super excursionist – n.a.).

O formă mai puțin cunoscută de sport extrem
Turele de anduranță reprezintă o ramură importantă a ciclismului. În România această formă de mișcare a fost descoperită destul de recent însă, atrage din ce în ce mai mulți adepți. Este vorba despre cicliști care sunt atrași de parcurgerea unor distanțe cât mai lungi și de obținerea brevetelor respective. O etapă de Randonnée însumează minimum 200 de kilometri și ajunge până la 600 de kilometri. ” În competițiile Randonnée distanțele vor creste succesiv. Prima etapă are o lungime de 200 km, urmând o altă etapă de 300 km, apoi 400 km și etapa regină de 600 km”, ne face o scurtă introducere Alexandru Micluț, organizatorul etapei de Randonnée de la Cluj.

Pentru că, așa cum spuneam mai sus, există deja mulți adepți ai acestei forme de mișcare sportivă, trebuie precizat că toate etapele vor avea ca punct de plecare / start și sosire Parcul Central Simion Bărnuțiu (în fața Cazinoului). Traseul de 200 de kilometri se va derula pe ruta Cluj-Napoca – Apahida – Iclod – Gherla – Dej – Bobâlna, Recea Cristur – Hida, Almașu, Huedin – Gilău – Cluj-Napoca. Împinși de curiozitate am insistat asupra termenului ”Brevet” și am aflat că:

”Brevetul nu este un concurs, participanții nu concurează între ei, ci cu ei înșiși. Este un test de rezistență. Pe lângă distanțele lungi care trebuie parcurse, participanții trebuie să se descurce singuri pe parcursul evenimentului. Ideea este să parcurgi traseul, să zicem de 200 de kilometri, într-un timp limitat. Asta este ideea de bază, să te încadrezi în limita de timp impusă de organizatori”, explică Micluț. Distanțele “clasice” ale unui Brevet și timpii limită pentru parcurgerea traseului sunt: 200km în 13,5 ore, 300km (20 ore), 400km (27 ore), 600km (40 ore) etc.

Reguli stricte și satisfacții pe măsură
Un eveniment de tip Randonnée nu este unul oarecare. Cei care se înscriu în cursă trebuie să respecte reguli stricte. De-a lungul traseului (în etapa de la Cluj), există 4 puncte de control prin care cicliștii vor trebui să treacă în intervalul orar stabilit. Intervalele orare sunt calculate la o viteza medie de maxim 38km/h și minim de 15km/h. La toate punctele de control este obligatorie ștampilarea și înscrierea orei pe brevet-card pentru a putea face dovada trecerii prin locul respectiv. Toți cicliștii vor primi, la Start, brevet-cardul de care vor trebui să aibă grija pe întreg parcursul-turei. Pierderea brevet-cardului atrage descalificarea. De asemenea, dacă cicliștii nu se încadrează în intervalele orare stabilite de organizatori, vor fi evident descalificați. La atâtea reguli stricte există însă, și câteva motive care te ”conving” să le respecți.

Astfel, ciclistul care parcurge într-un an distanțele de 200, 300, 400 și 600 de kilometri este numit Super Randonneur, titlul fiind recunoscut și acordat de Audax Club Parisien, organizația sub patronajul căreia sunt desfășurate evenimentele de acest gen și care deține drepturile de omologare a rezultatelor la nivel mondial. Odată obținut titlul de Super Randonneur, cicliștii se califica la brevetul de 1.400 km cu startul la București, la data de 10 august, anul curent. Cireașa de pe tort o reprezintă dreptul de participare la olimpiada cicliștilor de anduranță care se desfășoară anual pe traseul Paris-Brest-Paris.

Nutriție pentru anduranță
Odată intrați în această lume, a Randonneur-rilor, devenim tot mai conștienți că pentru participanți este imperios să fie perfect pregătiți, mai ales din punct de vedere energetic. Și pentru că nu toți participanții de la Cluj sunt familiarizați cu competițiile de tip Randonnée e bine să ia în calcul câteva idei de bază ale nutriției sportive. Cel mai important aspect, legat de efortul de lungă durată, este hidratarea. Este bine ca un sportiv (profesionist sau amator) să ia în considerare utilizarea unei băuturi de rehidratare.

Aceasta conține în principal carbohidrați și electroliți (de bază fiind sodiul). De mare ajutor în astfel de competiții sunt și gelurile energizante. Ele reprezintă o alternativă la băuturile izotonice și pot fi consumate înainte, în timpul și după concurs. Gelurile energizante conțin carbohidrați și electroliți într-o formă concentrată, care ajung rapid în sânge însă, e nevoie ca sportivul să bea suficientă apă, altfel pot apărea probleme digestive. În timpul unei competiții de anduranță este recomandat să se consume 1-2 geluri la fiecare oră, bineînțeles împreună cu apa.

Pe scurt, în timpul unei competiții de anduranță, la fiecare 5 km, sau 30 de minute, este imperios ca participantul să se hidrateze, câte 150-350 ml. De asemenea, trebuie să consume periodic carbohidrați, deoarece rezervele organismului sunt limitate. În medie, orice persoană care face un efort susținut are nevoie de 30-60 de grame de carbohidrați pentru fiecare ora de efort. Cea mai bună sursa de carbohidrați sunt tocmai gelurile, de care vorbeam mai sus, însă, se pot consuma și fructe proaspete sau uscate (banane, mere), sau batoane de cereale.

”Randonneur-ul este ciclistul care termină într-un an cel puțin o tură de 200 km, dar poate semnifica și un stil de viață, iar un “Randonnée” semnifică provocarea de a străbate distanțe lungi pe bicicletă respectând timpii limită stabiliți. Randonneuring-ul nu are nicio legătură cu ciclismul de performanță, ci doar cu cel recreațional, fiind, în anumite privințe, similar cu cicloturismul”

Distribuie:

Postaţi un comentariu