Războiul dronelor, episodul 2018

La început a fost un hobby. Azi cursele de multirotoare, sau drone mai pe românește, este o disciplină sportivă în toată regula. Și nu e deloc o pasiune ieftină, întrucât multirotoarele sunt de fapt drone ”tunate”, adică modificate precum mașinile, pentru a deveni tot mai rapide și mai performante.

Liberty Technology Park din Cluj-Napoca va fi, pentru al doilea an, gazda unei competiții inedite, ”Liberty Multirotor Racing 2018”, în care piloții de aeromodele se “duelează” pe o pistă în aer liber, iar câștigător este cel care încheie cursa în cel mai scurt timp. Dacă anul trecut, la ediția inaugurală s-au înscris 16 concurenți, anul acesta organizatorii se așteaptă la un număr dublu de participanți, atât din țară, cât și din străinătate.

Multirotor vs drona, pe înțelesul tuturor
Extrem de populare în țările vestice, cursele cu multirotoare reprezintă încă o noutate în țara noastră. Primele competiții au avut loc în 2016 – la București, Brașov și Salina Turda. De altfel, conform datelor oferite de Asociația Română de Aeromodelism (ARA), în România numărul practicanților de ”multirotor racing” (curse de multirotoare) nu depășește cifra 60.

”Pentru România putem spune că este un sport nou, însă la nivel mondial se practică deja de mai bine de cinci ani de zile. Totuși, în ultima vreme și în țara noastră a crescut numărul de practicanți. Acum trebuie să explicăm un pic ce înseamnă un multirotor. Oamenii când văd ceva că zboară se gândesc imediat la drone, dar nu, aceste dispozitive sunt mai mult decât o dronă. Se numesc multirotoare pentru că fiecare rotor funcționează individual și le folosim numai în scop sportiv și recreativ.

De fapt aceste dispozitive se încadrează în categoria aeromodelelor. Și totuși, un multirotor este altceva, e un mic bolid de Formula 1 care se deplasează prin aer cu viteze foarte mari, de până la 140 km/h”, explică Ali Grunner, câștigătorul primei ediții a Liberty Multirotor Racing. La fel ca și în 2017 și ediția din acest an se va desfăşura pe o pistă de 20.000 de metri pătraţi şi constă, la proba freestyle, într-un zbor fluent în care se fac diverse acrobaţii pe muzică, iar evoluţia se punctează.

Competiţia propriu-zisă, care va avea loc duminică, 26 august, seamănă cu una de Formula 1. Un semafor va da startul, iar traseul este bine definit. Multirotoarele trebuie să meargă printre steaguri, porți, sau printr-un tunel. ”Ca noutate, anul acesta vor putea concura câte 4 piloţi în acelaşi timp, faţă de doi anul trecut, ceea ce înseamnă mai multă complexitate şi adrenalină.

Și dacă tot suntem la capitolul comparații trebuie să mai spun că anul acesta numărul de participanți va fi dublu față de 2017. Prin această competiție noi încercăm să popularizăm acest sport nou. Tocmai de aceea ne dorim să devină, în timp, un eveniment la care să participe și părinți și copii. Va fi amenajată o zonă pentru copii, unde aceștia vor putea construi aeromodele și vor participa la multe alte activități distractive”, a adăugat Babos.

Sport, inginerie și realitate virtuală
Multirotor racing este un sport aflat la intersecția dintre divertisment și tehnologie, deoarece piloții au nevoie de multe cunoștințe inginerești și cunoștințe tehnice. Așadar nu vorbim doar de un hobby, ci și de o investiție în acest caz. Un multirotor pentru competiţii costă între 500 şi 1000 de euro, în funcţie de configuraţie, iar un pilot de multirotoare are nevoie de cel puțin un an pentru a ajunge la un nivel minim de manevrare a aparatului.

Piloţii zboară multirotoarele pe diferite tipuri de piste, folosind o radiocomandă RC cu două joystick-uri şi ochelari FPV (first-person view), adică ochelari de realitate virtuală, prin care văd în direct imaginea transmisă de camerele video de pe aparat. Practic, în momentul în care ți-ai pus ochelarii pe ochi, ai intrat într-o lume nouă și totul se schimbă. Combinația dintre sunetul multirotorului și ceea ce simți și vezi este adrenalină pură.

Piloții sunt ”acolo” la fiecare manevră pe care o execute, fie că e vorba despre ocolirea unui obstacol sau un accident. Dacă v-am stârnit interesul e bine de știut că înscrieri la ediția din acest an a ”Liberty Multirotor Racing 2018” se pot face până la data de 13 august, inclusiv, pe www.aeromodelism.ro.

FAI organizează Cupa Mondială și Champions League
La nivel mondial cursele de multirotoare se desfășoară sub patronajul FAI (Federation Aeronautique Internaționale – Federația Internațională Aeronautică). Până la data publicării acestui articol, din circuitul Cupei Mondiale s-au desfășurat 15 etape, iar până la sfârșitul anului vor mai fi programate alte opt runde. Prima etapă din circuitul mondial de multirotoare a avut loc la data de 6 aprilie în Indonesia, iar punctul terminus îl va reprezenta întrecerea găzduită de Shenzen (China), între 1-4 noiembrie.

La nivel european cea mai spectaculoasă competiție este Liga Campionilor. Similară sporturilor cu motor, Liga Campionilor de Drone se disputată pe echipe. Fiecare echipă nominalizează 4 piloţi pentru a concura în curse pentru echipa lor. În cursă, fiecare pilot participă individual într-o sesiune de calificări cu patru concurenţi. Patru zeci de piloţi iau parte la runda de calificări, însă doar 32 de piloţi trec mai departe în competiţia eliminatorie pentru a decide eventualul câştigător al cursei.

La sfârşitul fiecărei curse din Liga Campionilor de Drone primii 12 competitori sunt recompensaţi cu un anumit număr de puncte. Pilotul cu cele mai multe puncte la sfârşitul sezonului este câştigătorul Ligii Campionilor. Anul trecut cea mai spectaculoasă etapă din circuitul Drone Champions League s-a desfășurat în Salina Turda și a fost câștigată de echipa Cehiei.

1.000 de euro costă cel mai scump multirotor deținut de un pilot din România

Postaţi un comentariu