Drum lung spre Capitala “nepromovată” a Tineretului

Foto: Dan Bodea

Peste 700 de evenimente vor alcătui programul Capitalei Europene de Tineret în 2015 şi lista pentru înscrierea proiectelor este încă deschisă, anunţă cu şase luni înainte de startul evenimentului reprezentanţii Federaţiei SHARE, principalul gestionar al programului Cluj 2015-Capitală Europeană a Tineretului.

Care vor fi cele câteva sute de evenimente este însă neclar, la fel de neclară fiind şi promovarea de care a beneficiat această titulatură. “N-am considerat că este necesar să facem o campanie publică de la începutul anului 2014. Era prematur să facem asta, atâta timp cât încă ne aflam în discuţie cu partenerii noştri de proiect”, declară Diana Apan, noul coordonator al departamentului de comunicare al proiectului. Aceasta susţine, însă, că începând cu 1august va fi lansată o campanie naţională şi internaţională pentru promovarea Capitalei Tineretului. “Eu cred că aşteptările legate de Capitala Tineretului sunt puţin nerealiste. Şi în 2013 şi în 2014 au avut loc evenimente pentru ONG-uri de tineret, pentru grupuri de tineri care nu s-au văzut la publicul larg. Au fost recent şcolile de vară la care au participat 700 de tineri care au căpătat competenţe, au învaţă despre Cluj, au învăţat despre Capitala Tineretului şi care vor promova oraşul nostru”, a completat Diana Apan.

“Nu avem voie să dăm greş”

Cu un site încă în construcţie şi cu o promovare aproape inexistentă, evenimentul anului 2015 la Cluj-Napoca pare a fi încă în stand-by. Cu toate acestea, reprezentanţii Federaţiei SHARE spun că în 2014 au fost organizate sute de activităţi în care proiectul Capitalei Europene de Tineret a fost partener, membru sau organizator, activităţi care însă nu au fost popularizate. “Înainte de a organiza un eveniment cu 1000 de persoane, am văzut ce înseamnă un eveniment cu 200 de persoane. Am promovat evenimentele pe facebook, am şi trimis comunicate de presă dar nu au fost preluate. Am avut o conferinţă majoră în luna mai, Congresul Studenţilor de la Psihologie de unde au fost participanţi din 29 de ţări. Din păcate a fost organizat în afara oraşului Cluj-Napoca, în alt judeţ. Condiţia noastră în cazul evenimentelor cărora ne afiliem este să aloce o zi pentru Cluj. Am adus astfel şase autocare cu 278 de tineri care au vizitat oraşul, Salina Turda, au făcut tururi ghidate gratuite. Ei vor deveni ambasadorii noştri. Sunt astfel de sute de activităţi care nu se preiau în presă”, precizează Vlad Pop, preşedintele federaţiei SHARE. Deşi din exterior lucrurile par să stagneze, Vlad Pop subliniază că proiectul Capitalei de Tineret a intrat în viteza a cincea şi că lucrurile cu adevărat interesante se vor întâmpla în perioada următoare. „Orice gândim şi orice facem, testăm înainte pentru a avea un impact. Pentru noi este foarte greu să ne avântăm şi să dăm greş. Nu avem voie să facem asta”, motivează Vlad Pop absenţa unei promovări a programului Capitalei Europene de Tineret. În calitate de preşedinte al Federaţiei SHARE, Vlad Pop se ocupă împreună cu echipa lui de tot ce înseamnă partea de program, de recrutare, identificare oportunităţi, finanţare, project management, management. O parte importantă în proiect o are managerul general Bogdan Buta, care l-a înlocuit în luna iunie pe Farkas András, care se ocupă în prezent de Rețeaua Capitalelor Europene a Tineretului în Bruxelles.

Vlad Pop,   preşedinte Federaţia Share/Foto: Dan Bodea

Vlad Pop, preşedinte Federaţia Share/Foto: Dan Bodea

Capitala sutelor de evenimente

De cele mai multe ori când au fost întrebaţi despre conţinutul programului de anul viitor, reprezentanţii proiectului s-au limitat la puţine detalii. „Avem deja un program cu toate evenimentele propuse de organizaţiile studenţeşti, conferinţe şi propuneri de evenimente noi. Avem o listă de peste 700 de evenimente. Avem 10-15 propuneri pe săptămână de colaborări. Noi vom face declaraţii oficiale când avem ceva sigur. Sunt foarte multe conferinţe dar am inclus şi evenimentele care se desfăşoară în mod obişnuit în Cluj şi la care urmărim să le dăm o componentă de tineret”, a încercat să clarifice Diana Apan. Ceea ce trebuie să înţeleagă publicul din Cluj este că proiectul Capitalei Europene de Tineret este unul open source, respectiv orice persoană poate să vină cu o idee sau cu un proiect care poate fi dezvoltat în cadrul programului Capitalei. “Vedem unde putem să contribuim şi să generăm o creştere, astfel încât proiectele majore să rămână şi după 2015. Pentru proiectele mai mari, spre exemplu conferinţele, suntem în discuţie cu ministerele să se aloce un fond separat pentru 2015. Pentru că nu suntem autoritate finanţatoare, se creează un fond special pentru toate conferinţele şi ei trebuie să-şi facă decontul.   Multă lume vorbeşte despre 2015, dar important este şi anul 2016, când se va decide titlul de Capitală Culturală. Inclusiv investiţiile le gândim ca activităţi mari care vor rămâne după această perioadă. Sunt oameni care au idei dar nu ştiu să le pună în practică. Atunci noi îi ajutăm cu partea de management şi sursele de finanţare le găsim împreună. De asemenea, după refacerea site-ului, vom lansa un formular online pentru înscrierea de proiecte”, a precizat Vlad Pop.

Mai bine mai târziu…

Dacă până acum eforturile echipei nu s-au concentrat pe comunicarea pentru public, în perioada următoare vor demara câteva campanii de conştientizare a ideii Cluj-Capitală Europeană a Tineretului în 2015. “Vineri, 1 august, lansăm o campanie naţională şi internaţională pentru promovarea Capitalei Tineretului care se numeşte Share Cluj. Am identificat un premiu important, ca motor pentru a motiva oamenii să se implice, iar mecanismul va avea social media ca fundament. Premiul va fi 1000 de euro, printr-un parteneriat cu o agenţie de turism. Campania se derulează pe un an şi cinci luni şi în această perioadă toţi cei care merg în concedii sau la conferinţe vor putea să îşi facă o fotografie în acel loc şi să o urce pe platforma Share Cluj.com. unde toate fotografiile vor fi urcate. Va exista o hartă interactivă pentru a vedea unde a ajuns Clujul în lume şi în România. Ideea a aparţinut companiei JCI, iar noi am propus ca această campanie să aibă şi o componentă naţională, nu doar internaţională. Am gândit, de asemenea, un alt concept, tot în ideea de Share Cluj. Referitor la faptul că trebuie să punem Clujul pe harta Europei, ne-am propus să venim cu o componentă ca oraşul Cluj să fie primul care să aibă un ghid turistic pe Facebook, iar publicul să contribuie prin comentarii şi fotografii. Totodată, în această toamnă vom fi prezenţi cu un eveniment mare în centrul Clujului pe care îl vom anunţa la data respectivă”, a spus Diana Apan, coordonator al echipei de comunicare pentru Capitala Tineretului începând cu luna iulie.

Diana Apan,   coordonator al departamentului de comunicare al proiectului/Foto: Dan Bodea

Diana Apan, coordonator al departamentului de comunicare al proiectului/Foto: Dan Bodea

Colaborări, în aşteptare

În aşteptarea campaniilor majore care să promoveze proiectul Capitalei de Tineret, nu doar în mediul online, ci şi în centrul oraşului şi în cartiere, clujenii trebuie să se mulţumească să audă despre proiect în cadrul evenimentelor desfăşurate în oraş fără legătură directă cu proiectul în sine. Astfel, la începutul lunii iulie, la Jazz in the Park, Capitala Tineretului a fost prezentă cu un youth corner şi o zonă cu jocuri, iar la Zilele Clujului reprezentanţii proiectului au fost în Piaţa Muzeului cu un stand cu ONG-uri, au participat la paradă, au făcut activităţi şi au adus performeri. “La Zilele Culturale Maghiare vom avea un colţ de gaming, de interacţiune cu publicul şi sperăm să aflăm aşteptările lor pentru 2015”, declară Vlad Pop. Deşi reprezentanţii proiectului spun că vor dori să se implice în cât mai multe evenimente majore din Cluj şi să aducă o componentă de tineret în programul acestora, până în prezent nu a fost făcut un asemenea pas, spre exemplu, cu organizatorii TIFF (Festivalul Internaţional de Film Transilvania). “Vom începe colaborări solide şi cu brandurile din Cluj, cum este TIFF-ul. Nu ne-am grăbit să mergem la cei mari până când nu avem ceva solid de oferit. Pentru TIFF promovarea începe undeva în prima parte a anului viitor, însă  îl lăsăm să se odihnească după ediţia din acest an”, a precizat Diana Apan pentru Transilvania Reporter. Nici colaborarea cu Asociaţia Cluj Capitală Culturală nu este foarte certă momentan, colaborarea fiind mai degrabă una teoretică. “Cu Asociaţia Cluj Capitală Culturală sunt două aspecte majore pe care mizăm. Pe partea de promovare, în primul rând şi pe partea de evaluare şi monitorizare. Vom vedea dacă ei doresc să se cupleze la o parte a programului nostru sau la campaniile noastre”, a declarat Diana Apan.

În ceea ce priveşte promovarea Capitalei de Tineret pe plan internaţional, aflăm de la Diana Apan că nici în acest sector nu s-au făcut foarte multe până în prezent. „Am colaborat cu editura de ghiduri de călătorie Lonely Planet prin Centrul de Informare Turistică şi mai există un ghid turistic din Marea Britanie interesat să ne ofere spaţiu în funcţie de bugetul nostru pe care anul acesta nu l-am orientat strict spre promovare. Era mai importantă relaţia cu celelalalte capitale europene de tineret, decât campaniile de promovare. De acum înainte ne vom ocupa şi de această parte. A fost o decizie de strategie”, explică Diana Apan. În proces de amenajare se află şi sediul Federaţiei Share din Piaţa Unirii nr. 2, astfel încât acest loc să devină accesibil celor interesaţi să afle mai multe despre programul Capitalei de Tineret.

„Am început să colaborăm cu centrele culturale,   mai ales cu cel francez şi german, dar încă nu avem concretizate  discuţiile cu ei. Trebuie ştiut însă că limbile engleză, franceză, germană, maghiară şi română, vor fi limbile oficiale ale Capitalie de Tineret. Considerăm că avem capacitatea să gestionăm cu ajutorul voluntarilor şi prin parteneriate cu centrele culturale, comunicarea în toate aceste limbi”, Diana Apan

“Nu am dorit să facem o întâlnire cu toată presa. Dacă nu s-a făcut până acum, nu avea rost să ne grăbim. Atunci mai bine avem liniile mari de program şi vom face în toamnă această întâlnire. N-am considerat că este necesar să facem o campanie publică de la începutul anului 2014. Era prematur să facem asta”, Diana Apan

Distribuie:

Postaţi un comentariu