Gara Satu Mare, un monument în ruină

Ultima reabilitare a imobilului gării din Satu Mare a avut loc în urmă cu aproape 30 de ani

Clădirea Gării din Satu Mare nu doar că nu respectă standardele decenței, ci este chiar un pericol pentru cei care îi trec pragul. Precum în cazul altor clădiri istorice din muncipiul Satu Mare, scuza lipsei de fonduri este invocată și în acest caz, chiar dacă de reabilitarea imobilului depinde siguranța călătorilor și a personalului gării. În tot acest timp, prin sertarele Companiei Naționale de Căi Ferate se plimbă studii de fezabilitate și proiecte de asistență tehnică.

Au trecut aproape 30 de ani de la ultima reabilitare a imobilului gării din Satu Mare. În tot acest interval, proasta întreținere, alături de intemperii, au afectat serios atât aspectul cât și structura clădirii. Tavanul holului reprezintă exemplul cel mai evident că imobilul reprezintă un pericol real la adresa celor care îl tranzitează. Cu toate acestea, cei responsabili ridică din umeri, în așteptarea unei tragedii care pare inevitabilă. „Suntem o poartă importantă de intrare atât în judeţ, cât și în municipiu. Suntem un oraş de frontieră şi, cu toate acestea, singurul răspuns pe care îl primim este că nu sunt fonduri. Nu știu ce să mai cred, cum pentru alte gări sunt fonduri, iar pentru noi nu se găsesc de atâţia ani. În momentul de față suntem efectiv de râsul curcilor“, ne-a declarat Maria Miclăuş , liderul de sindicat la CFR Satu Mare. Potrivit acesteia, starea în care se află clădirea Gării din Satu Mare afectează și imaginea orașului, fiind prima impresie pe care și-o formează despre urbea sătmăreană călătorii din vestul Europei.

Gara SM veche

Reabilitare blocată de erori

Contactat de Transilvania Reporter, purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR S.A, Oana Brânzan, susţine că există, cel puțin pe hârtie, o intenție de reabilitare a Gării Satu Mare. Este vorba despre proiectul intitulat „Asistenţă tehnică pentru reabilitarea a cinci gări”. Acesta a fost  realizat prin programul PHARE 2004 și prevede reabilitarea gărilor din Satu Mare, Baia Mare, Miercurea Ciuc, Târgovişte şi Târgu Jiu. Potrivit sursei citate, Ministerul de Finanţe, ca autoritate contractantă, a angajat prin licitaţie internaţională o firmă specializată din Austria, Bernard Ingenieure ZT GmbH, care a realizat studiile de fezabilitate, proiectele tehnice şi detaliile de execuţie pentru clădirile ce se doresc a fi reabilitate. Doar că, spune reprezentantul CFR, firma de consultanță nu a  respectat contractul, predând proiecte incomplete şi inaplicabile. Prin urmare, proiectul a fost reziliat în luna noiembrie a anului 2011, lăsând în urmă doar timp și bani irosiți. Potrivit proiectului, ar fi trebuit executate lucrări de modernizare a spațiilor destinate călătorilor dar și renovări exterioare sau înlocuiri ale instalaţiilor electrice, a termoventilaţiei, instalaţiilor sanitare şi a tâmplărie etc. Având în vedere că proiectul a eșuat,  reprezentanților CFR nu le rămâne la îndemână decât clasica soluție românească: alte studii de fezabilitate, alte proiecte tehnice şi alte firme care să vină, să-şi dea cu părerea și să încaseze bani.

 Gara-Satu-Mare-interior

 

Risc major de accidentare

Ultimele renovări la staţia CF Satu Mare, conform Mariei Miclăuş, au fost efectuate în anul 1985. Tot atunci a fost renovat exteriorul clădirii şi peroanele de pe liniile I, II şi III. Au trecut 28 de ani, timp în  care nu a fost realizată nicio investiţie , chiar dacă clădirea este una de patrimoniu, iar starea de degradare este evidentă. Condiţiile oferite sătmărenilor sunt departe de standardele unui oraş european. De la depărtare pot fi observate semnele clare ale deteriorării imobilului. Înauntru, pereţi scorojiţi şi  tavanul care stă să cadă oferă adevărata dimensiune a pericolului la care se supun călătorii. Nici măcar singura ţâşnitoare din gară, atât de necesară pe această vreme caniculară, nu funcţionează. Pasajul subteran, închis de mai bine de 15 ani, este inundat şi plin de gunoaie.

Angajații gării și navetiştii par a se fi obișnuit cu aceste condiții, dar nu și cu pericolele pe care le reprezintă clădirea. „Fac naveta de peste 10 ani şi am văzut pe zi ce trece cum gara se degradează. Apa se infiltrează în tavan şi mă aştept ca acesta să se prăbuşească din clipă în clipă. Nici nu stau înăuntru, decât atunci când îmi iau bilet “, ne-a declarat unul dintre navetiști. Ca el gândesc majoritatea celor ce apelează la serviciile Gării Satu Mare, plătitori de bilete și, în definitiv, contribuabili care cotizează la bugetul CFR.

Sergiu Podină


Publicitate

2 Comentarii

  1. Marius spune:

    Normal ca nu sunt bani pentru chestii de genul asta! Bine ca mai sunt bani pentru ziua orasului+ziua judetului, ce conteaza restul?

  2. Lille spune:

    Bine că staţia CFR Satu Mare Sud s-a putut amenaja. Acolo s-au găsit fonduri.

Postaţi un comentariu