Centura Sătmarului, o prioritate de opt ani

Circulația mașinilor cu gabarit mare este interzisă pe pasajul rutier din zona Botizului

2005 a fost anul în care au fost  inițiate primele demersuri în legătură cu șoseaua de ocolire a municipiului Satu Mare. În acest interval s-au făcut o mulțime de studii de fezabilitate (SF) și documentații tehnice. Fără niciun rezultat. Ne aflăm în 2013, an în care au fost elaborate noi studii, noi documentații, cu alți bani, iar data la care vor începe efectiv lucrările nu se cunoște nici acum.

Subiectul centurii de ocolire și a celui de al trelea pod peste Someș a fost declarat o prioritate de toți politicienii sătmăreni în ultimii opt ani, dar cu toate acestea obiectivele au rămas la stadiul de SF. „ Din punctul nostru de vedere, toate formalitație au fost încheiate. A fost elaborată întreaga procedură privind documentația tehnică, exproprierile etc. În momentul de față proiectul se află pe masa celor de la București, iar în maxim două luni va avea loc licitația de atribuire a lucrării”, ne-a declarat primarul Dorel Coica. Un nou termen al licitației este prognozat pentru luna septembrie, deși nici ultimul termen anunțat la 8 ianuarie 2013 nu a fost respectat.

Centură de 160 milioane euro

Lucrările vizează construirea a aproximativ 19 kilometri de drum naţional, în partea de nord a orașului. Teoretic, șoseaua ar trebui dată în folosință într-un termen de 12 luni, de la data adjudecării contractului. Costurile inițiale preconizate pentru această investiție se ridică, conform primarului, la suma de 160 de milioane de euro. Edilul șef susține că finanțarea a fost deja aprobată, iar banii vor proveni exclusiv din Fondul European de Dezvoltare Regională. Pe lângă șoseaua de ocolire, spune primarul, în proiect mai este inclusă și construirea celui de-al treilea pod peste Someș, care va fi amplasat în zona Ștrandului Municipal.

Menționăm că proiectul șoselei de ocolire a fost inclus inițial într-unul mai amplu, și anume drumul expres Nyireghaza-Satu Mare-Baia Mare, proiect tratat cu nepăsare timp de șapte ani. Inițiativa a fost reluată abia în toamna anului trecut, proiectul șoselei de ocolire beneficiind de un statut aparte, fiind considerat etapă prioritară a proiectului.

Alternativa pentru fluidizarea traficului

După atâția ani de eșecuri, chiar și edilul municipiului Satu Mare pare reținut în privința acestui proiect. Motiv pentru care se încearcă finalizarea unui alte șosele, centura interioară a municipiului Satu Mare, care să preia traficul greu din zona centrală. Acest proiect se află deja în stare de execuție, pe alocuri, și va prelua tot traficul greu, pe traseul Botiz, Lazuri, Dorolț. „Am toată încrederea că pe durata acestui mandat vom finaliza centura interioară a municipiului Satu Mare. Este de datoria noastră să eliberăm cât mai repede orașul de mașinile gabaritice care îl tranzitează. Pe lângă faptul că îngreunează întregul trafic, aceste mașini emană mult mai multe noxe și provoacă poluare fonică. Totodată, în privința șoselei de ocolire vă asigur că, tot pe durata mandatului meu, vor începe lucrările și chiar se vor executa o bună parte dintre ele”, a adăugat primarul Dorel Coica. Acesta a precizat că, în luna octombrie cel târziu, centura interioară va fi dată în folosință.

Deși această centură interioară are rolul de a prelua traficul greu, în momentul de față, pe porțiunile deja executate, circulația mașinilor cu gabarit mare este interzisă . Astfel, șoferii de tiruri care vor să ajungă la Vama Interioară au surpriza să constate că, circulația pe pasajul rutier din zona Botizului este interzisă autovehiculelor cu greutate de peste 3, 5 tone. Cu toate acestea, mulți dintre ei se încumetă să circule pe respectivul pasaj, asumându-și riscul de fi surprinși de Poliția Rutieră. Dintre aceștia, marea majoritate sunt șoferi de TIR străini, care nu fac altceva decât să urmeze traseul cel mai scurt, oferit de dispozitivul GPS.

 


Publicitate

Postaţi un comentariu