Urale şi lacrimi de emoţie în finalul Aidei. Mii de spectatori au umplut Piaţa Unirii

Mii de clujeni au asistat sâmbătă seară, timp de peste patru ore, la unul dintre cele mai aşteptate evenimente din această vară. Povestea sclavei etiopiene Aida, din opera cu acelaşi nume, compusă pe muzică de Giuseppe Verdi a emoţionat şi a fost trăită cu intensitate pe durata a patru acte de spectatorii care au umplut Piaţa Unirii din Cluj.

Cu mult înainte de ora 20.00 când era anunţat spectacolul, locurile din Piaţa Unirii erau deja ocupate sau reţinute pentru prieteni de cei care se înarmaseră cu răbdare pentru turul de forţă ce avea să se desfăşoare în următoarele ore pe scena din faţa lor. Tineri şi copii însoţiţi de părinţi dar şi persoane de vârsta a treia, cunoscători sau mai puţin familiarizaţi cu spectacolul pe care urmau să îl vadă, cu toţii se aflau acolo pentru acelaşi motiv: opera Aida, pusă în scenă de Opera Naţională din Cluj, în colaborare cu Opera Maghiară de Stat Cluj. O parte dintre cei prezenţi au răspuns şi întrebărilor unui chestionar privind necesitatea spectacolelor de operă în oraş şi li s-a cerut părerea cu privire la scrierea numelui insituţiei pe clădirea unde activează Opera, respectiv pe clădirea Teatrului Naţional.

Foto:_ Dan Bodea

Foto:_ Dan Bodea

IMG_9724

Nemulţumiţi sau indignaţi că nu au avut unde să se aşeze, sau că scena nu a fost suficient de bine amplasată încât să le permită o mai bună perspectivă din locul unde se aflau, spectatorii au uitat repede micile neplăceri şi s-au bucurat împreună de grandoarea evenimentului, răsplătind până la urmă munca organizatorilor şi a artiştilor. Câţiva spectatori nu s-au sfiit să se aşeze chiar pe soclul statuii lui Matei Corvin, sau pe jos, în cel mai rău caz. Cei mai rezistenţi şi cei mai mulţi dintre ei au privit, însă, opera din picioare. Un spectator “curajos” a vrut să urmărească spectacolul chiar de pe scenă, motiv pentru care în timpul celui de-al doilea act s-a postat în mijlocul scenei, cu faţa la public, până în momentul când a fost condus afară din spectacol de unul dintre interpreţi. Incidentul a trecut aproape neobservat, evenimentul fiind deranjat, din când în când, de sirenele Ambulanţelor sau de scaunele care se mai rupeau sub greutatea vreunuia dintre spectatori.

Directorul Marius Vlad Budoiu,   dând ultimele indicaţii înainte de spectacol/Foto: Dan Bodea

Directorul Marius Vlad Budoiu, dând ultimele indicaţii înainte de spectacol/Foto: Dan Bodea

IMG_9744

Directorul Operei clujene, tenorul Marius Vlad Budoiu a preluat sarcina „ingrată” de a le vorbi spectatorilor înaintea începerii evenimentului, mărturisind publicului că preferă ipostaza de solist în locul celei de prezentator. „Am pornit în acest demers cu oarecare scepticism pentru că nu am ştiut dacă va dori oraşul un asemenea eveniment, dar prezenţa dumneavoastră aici nu mai lasă loc de interpretări”, a precizat directorul Operei din Cluj. Înaintea începerii fiecărui act, tenorul a povestit, pe scurt, pentru spectatorii care nu au asistat vreodată la o reprezentaţie Aida, tablourile operei şi momentele cheie. Interpretată în limba italiană, opera a beneficiat şi de subtitrare.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

IMG_0064

Dirijorul David Crescenzi din Italia a condus pe parcursul celor patru ore orchestra, corul şi baletul Operei Naţionale din Cluj, iar soliştii care au interpretat celebra operă au fost: Dragana Radaković – Aida, sclavă, Hector Lopez – Radames, Andrada Ioana Roşu– Amneris, Petru Burcă– Ramfis, Marele Preot, Ştefan Ignat– Amonasro, Andrei Yvan– Regele Egiptului, Samuel Druhora (invitat) – Un mesager, Corina Păştean– Marea Preoteasă. Acestora li s-au alăturat soliştii balerini: Daniela Drăguşin, Lucian Bacoiu; Dorina Lucaciu, Dalia Costea, Romulus Petruş.

IMG_9829

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Puţin peste timpul anunţat începe şi spectacolul, iar după aproximativ două ore, în actul al doilea, vine şi unul dintre cele mai aşteptate momente, respectiv Marşul triumfal, pentru care s-a apelat la aproximativ 400 de figuranţi-voluntari. Dacă cu câteva ore înainte de spectacol, în pauza dintre repetiţii, voluntarii „promovau” evenimentul îmbărcaţi în costumele primite şi îşi făceau poze pe care să le aibă ca amintire, în momentul cheie în care şi-au făcut apariţia, şi-au luat rolurile în serios şi au format o „armată” compactă păstrând cu sfinţenie rândurile. Din defilare nu au lipsit caii, care au contribuit la spectaculozitatea momentului. Spre finalul evenimentului, directorul Marius Vlad Budoiu le-a promis spectatorilor că astfel de seri vor mai exista în stagiunile viitoare ale Operei clujene, dar că, până atunci, îi aşteaptă în Sala Operei Naţionale cu alte spectacole.

Citiţi şi: Opera clujeană aduce AIDA în stradă. Spectacolele de operă în aer liber vor continua în 2015

Marius Budoiu, directorul Operei Cluj: “Vrem să aruncăm în aer lumea culturală din România”

IMG_9709

IMG_9687

După minute bune în care au fost aplaudaţi cu urale, artiştii şi orchestra, alături de spectatori s-au bucurat de un spectaculos foc de artificii oferit de Primărie, emoţia de pe faţa tuturor, până la lacrimi, fiind evidentă.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

„Nu credeam că voi avea ocazia să asist vreodată la un asemenea spectacol. Treceam prin Piaţa Unirii şi mă îndreptam spre un prieten să ne uităm la meci şi pur şi simplu nu am putut să merg mai departe. Nu am mai văzut niciodată aşa ceva. Nu sunt din Cluj, dar să îi mulţumiţi Operei din partea mea!”, ne-a spus la plecare, în finalul serii, un spectator care cu două ore înainte ceruse voie să se aşeze lângă noi, în apropierea scenei.

AIDA,   panorame_DB (5)

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. silkvestru says:

    ar fi trebuit ca orgaqnizatorii sa-l invite si pe radu mazare din constanta …..

  2. erdei says:

    Buna, eu am fost foarte surprinsa de organizarea proasta , chiar ati surprins in poze aceste aspecte( animale, ca oameni nu se pot numi, catarati pe statuie si acele 2 corturi din fata scenei din cauza careia din spatele lor nu se putea vedea scena, si din alte unghirui nu se vede subtitrarea… GENIAL! am “vazut” primele 20 minute din spectacol.Bravo Primaria Cluj!

    • Petry says:

      Draga Erdei sa stii ca nu toate pot fii perfecte. pina deunazi nici macar nu se stia de catre clujeni ca avem Opera Nationala Romana sau ca aceasta opera este prima care a tinut un spectacol de opera in Roamnia in anul 1920 cu Aida sau faptul ca orasul nostru este singurul oras din Europa care are doua Opere Nationale de limbi diferite, deci exista multe probleme insa cu ajutorul vostru o sa incercam sa remediem cit mai multe. Trebuie ca publicul clujean sa inteleaga faptul ca avem marele privilegiu de a avea un director la Opera Romana care doreste sa faca f.multe dar trebuie sa avem pacienta. Nu inseamna ca nu trebuie aduse critici (din critici putem invata si sa facem mai bine) dar trebuie evedintiata si partea pozitiva cum ca a fost cel mai grandios spectacol de opera in aer liber din Romania si pt.asta trebuie sa fim mindri. La anul sper sa fie mult mai bine. Voi publicul sa ne sprijiniti si sa veniti la spectacolele noastre si asa noi va promitem sa remediem partile care nu au mers chiar asa de bine.

    • Maria says:

      Statuia nu a patit nimic, nimeni nu s-a catarat pe ea, am stat langa statuie,felicitari organizatorilor- suntem siguri ca alta data vor fi scaune mai multe- ce trebuie insa revizuit este limbajul d-voastra.

  3. Maria says:

    FELICITARI! La si mai si!& La cat mai multe asemenea evenimente!

  4. Romulus says:

    In calitate de dansator, protagonist al acestui spectacol, pot spune ca am triumfat ca niciodata! Cel mai mare public pe care l-am avut vreodata! referitor la comentariul lui “erdei”, cum poti sa ai si pretentii de la un eveniment care ti-a fost oferit gratuit de catre primaria orasului tau? eveniment la care nu te-a obligat nimeni sa vii si sa stai in spate la un cort, ca dupa aceea sa aduci comentarii negative! In primul rand a fost cel mai complex eveniment organizat vreodata in centrul orasului Cluj-Napoca. Sunt mandru ca sunt Clujean!!!

  5. L says:

    Buna initiativa, proasta organizarea.
    Daca ai fi stat in fata scenei n-ai fi putut vedea mai nimic de cele doua corturi care blocau vederea, din stanga nu prea puteai vedea panoul cu subtitrari, iar din dreapta, nu prea vedea de statuie.Daca stateai mai in spate nu auzeai nimic.

    Ar fi ajutat ca scena sa fie un pic mai inalta si sunetul un pic mai tare

  6. Cristina says:

    A fost superb. Felicitari 😉

  7. dumitrita says:

    spectacol muncit! felicitari organizatorilor!

Postaţi un comentariu