O dimineață în uniforma „Nașului”

Ora 8:55, Halta Nădășel. Polițiștii, împreună cu reprezentanții CFR Călători stau aliniați lângă clădirea din gară. Speră să înduplece în acest fel ploaia, măcar până sosește trenul Regio 3624 de la Huedin, în care urmează să realizeze o acțiune de control. „Întârzie trenul?” „Depinde cum avem norocul. Dar ar trebui să ajungă la 9:00”, a spus un reprezentant al CFR-ului. Trenul e punctual. E destul de vechi și scârțâie din aproape toate încheieturile, deși am fost anunțați că va fi un tren nou. Înăuntru e cald și bine, pasagerii stau cuminți în compartimente. Profită de călătorie: mai atipesc câteva minute, sau, din contră, cei mai matinali, au început să dezbată subiecte seriose: lipsurile sistemului de sănătate, abonamentele TV sau politică. Toți sunt nemulțumiți de ceva sau de cineva. Nu se sperie nimeni de supracontrol, deși acum legitimațiile de călătorie sunt verificate atât de controlor, cât și de superiorii acestuia. O doamnă roscată, îmbrăcată în uniformă roșie, varianta feminină a celebrului „naș”, deschide destul de greu ușile compartimentelor: „Biletele sau abonamentele la control, vă rog!”

Acțiunea cu Poliția Transporturi a vizat depistarea călătorilor fără bilet, precum și evalaurea modului în care personalul de tren își îndeplinește atribuțiile de serviciu. La un moment dat un călător a spus că și-a scăpat biletul sub scaun. Un domn din „brigada de control” îl ajută să îl găsească. Bărbatul nu mințise, biletul era pierdut sub tapițeria maro. Sub scaun, nu era nicio urmă de praf, doar câteva bare metalice gri. Un alt călător a refuzat să își prezinte legitimația, spunând că o va arăta doar șefului. Cum acesta era în preajmă, nu a avut încotro. Avea bilet, dar probabil și chef de ceartă. Nu i-a mers de această dată. Alți călători și-au exprimat nemulțumirea privitor la orarul altor trenuri, dar în general abordarea acestora a fost una civilizată. Nu a fost găsit niciun călător fără bilet, deși 32 dintre aceștia și-au achiziționat biletul din tren.

Pasagerii au posibilitatea să își achiziționeze legitimația de călătorie direct de la punctele comerciale din gară, de la agențiile de voiaj sau online. Cei care urcă dintr-o gară ce nu beneficiază de un punct comercial, au posibilitatea să își cumpere legitimația de călătorie din tren, direct de la controlor, la prețul de casă. Dacă nu fac acest lucru imediat după ce urcă în tren și sunt prinși, riscă să plătească dublul călătoriei sau să li se întocmească proces verbal. Sancțiunile diferă în funcție de gravitatea faptei sau a numărul de kilometri parcurși fără legitimația de transport. Atenție, însă! Doar cetățenii care urcă dintr-o stație nedeservită din punct de vedere comercial au dreptul să își cumpere biletul la prețul de casă. Un călător din Cluj, de exemplu, care ajunge în gară în ultimul moment, și nu reușește să își achiziționeze tichetul de călătorei, poate să își procure legitimația de călătorie din tren, dar la preț dublu, tocmai pentru că în gara de unde a urcat funcționează non-stop mai multe case de bilete. Conform politicilor CFR-ului, cei grăbiți sau întârziați, plătesc dublu. Acest sistem se aplică și în alte țări, precum Franța sau Germania.

IMG_5507

Doamna Mărioara Marc a luat trenul de la Aghireș Sat. Este mulțumită de modul în care s-a desfășurat călătoria. „Sunt bune condițiile, a venit și frigul și dau o căldură! Trenurile cam întârzie.  Eu am făcut naveta 31 de ani, dar acum m-am lăsat. Cred că acum sunt mai puțini călători frauduloși, dar și înainte își cumpărau oamenii bilet, aveau abonamente. Mă refer la cei responsabili. Când călătoream zilnic, împreună toate colegele de la serviciu, aveam abonament lunar. Noi așa am circulat, 30 de ani. Și acum am colege care circulă cu abonament. Veneam la servici, cu primul tren de la 3:30. Am lucrat la Argos, înainte era fabrica de Tricotaje Someșul, dar de patru ani m-am lăsat. Sunt de la 32 de kilometri de Cluj. Controlorii și-au făcut bine treaba înainte, dar și acum. Oameni și oameni există peste tot, conștincioși și care sunt, așa cum sunt. Asta e situația”, a spus doamna Mărioara. O altă doamnă care a urcat la aceeași stație, a spus că nu prea călătorește cu trenul. „M-am simțit foarte bine, a fost o călătore plăcută.  Acum călătoresc rar, merg la fiică-mea, dar condițiile sunt bune”, a spus aceasta. A fost întreruptă de un călător mai în vârstă. Aceasta nu vorbea foarte bine românește, dar, ne-a explicat că e extrem de nemulțumit de faptul că în gara din Dorolțu nu există peron. „Eu îl duc zilnic pe copilul ăsta la școală. Sunt navetist. Mă dau jos la Dorolțu. Acolo, vă rog să verificați peronul. Nu e peron, e pământ până în brâu. La Doroț , pe partea dreaptă cum mergem către Aghireș. De ce nu se pune acolo peron? De ani de zile e așa, un om bătrân nici nu poate să urce, nici să coboare. Dacă primul vagon trage mai sus, e bai mare. Copilul are o problemă cu piciorul și trebuie să îl iau în brațe întotdeauna. De 20 de ani tot așa e. Măcar ar trebui pusă piatră dacă nu este beton. La ora 20:00, când cobor trebuie să îl iau pe copil în brațe. E o adevărată distracție când e și întuneric”, a spus domnul Ștefan.

Lucreția Maghiari a urcat de la Aghireș Fabrici. Spune că s-a simțit bine pe tren, întrucât a fost curat și cald. Nu a fost singură în compartiment, dar afirmă că ceilalți pasageri au avut toți legitimații de călătorie. Nu merge mult cu trenul, numai când e „musai”. „Trebuie să merg la o policlinică. Am o nepoată care are probleme cu ochii și trebuie să îi fac programare”, a spus aceasta.

Ajunși la destinație, am discutat și cu alți pasageri care așteptau trenul în incinta gării. Oamenii sunt în general mulțumiți de serviciile oferite și de modul în care se desfășoară călătoriile. Printre aceștia, am găsit și două doamne simpatice care ne-au sus „Poate că sunt persoane care circulă fără bilet, că de când s-a pus în vigoare această lege că nu mai e voie să călătorim fără bilet, eu una și cu colega nu mai călătorim fără bilet”, confundând probabil noile reglementări care le permit controlorilor să dea jos, la prima stație, persoanele care nu dețin și refuză să plătească taxa echivalentă legitimației de transport.

O fostă angajată a CFR-ului este de părere că oamenii s-au mai civilizat în ultimul timp: „Mai sunt și persoane care merg fără bilet. Am întâlnit. Eu merg cu permisul, am lucrat în cadrul CFR-ului. Vara asta am umblat mai mult cu trenul. Persoanele fără bilet care sunt prinse, sunt date jos. Mai sunt care plătesc în tren, sunt care nu plătesc, dar, din ceea ce am observat, sunt mult mai mulți cei care plătesc. Lumea e destul de civilizată. Țiganii nu prea cumpără și fac scandal când controlorii vor să îi dea jos. Spun că de ce să își ia bilet, dacă coboară la prima? Asta e România…”, a spus Ana Bălțatu, din Bistrița Năsăud.

IMG_5520

Un domn din Râmnicu Vâlcea a spus că în timpul studenției călătorea mult cu trenul, dar acum nu îi mai convin legăturile și preferă să meargă cu mașina. Cu toate acestea, își amintește cu drag de trenul cu care mergea la București împreună cu prietenii.

În stație patru băieți așteaptă și ei trenul. Sunt tineri, șmecheri. Inițial spun că nu au văzut niciodată nicio persoană care să fi călătorit fără bilet sau cu „Nașu”. Apoi, din vorbă în vorbă, încep să spună că de fapt, știu foarte bine ce înseamnă să mergi fără bilet și cum se procedează. Îi dau 2, 3 lei controlorului și merg liniștiți. Când controlorul simte că ar putea exista control, vine și le taie bilete. „Procese verbale ați avut?” „Am avut și unu din ală. Am umblat cu el trei zile”, a spus unul dintre băieți. Aceștia ne-au spus că au încercat câteodată să modifice și abonamentele. Câteodată merge, câteodată nu. Oricum, după discuția avută, doi dintre ei, au mers și și-au luat bilet, după care ni le-au arătat mândri. „Ce vorbiți, măi, eu am bilet! Uite aici!”.

Dacă „smecherașii” s-au specializat, nici controlorii sau polițiștii nu s-au lăsat mai prejos. În timpul unui supracontrol, aceștia verifică inclusiv persoanele de la toaletă. „Aștepți două, cinci minute, dar dacă se depășește timpul normal, intri la bănuieli”, a spus unul dintre reprezentanții CFR-ului. Iar după ce intri la bănuieli, intri cu forța în baie.

„Astăzi am organizat o acțiune de control într-un tren Regio. A fost o acțiune de prevenire a călătoriei frauduloase și a modului în care își îndeplinește atribuțiile personalul nostru de tren. Am intervenit cu două echipaje de control. S-au emis 32 de bilete A1, taxate cu tarif de casă pentru călătorii urcați în stații nedeservite din punct de vedere comercial și s-a încasat o sumă de 161, 50 de lei. În tren au fost aproximativ 250 de călători. Față de aceeași perioadă a anului trecut avem o creștere de abonamente valabile la trenurile de tip Regio de aproximativ 2-5%. Ca bilete emise suntem aproape de un procent de 100% din valoarea anului precedent. Având în vedere creșterea numărului de abonamente pe întreaga regională de căi ferate Cluj, fie a crescut numărul locurilor de muncă din marile aglomerații urbane, fie avem noi o mână foarte bună și prin acțiunile pe care le-am întreprins în mod constant vizavi de trenuri, am reușit să conștientizăm lumea că circulația pe baza unui abonament de călătorie este mult mai eficientă decât circulața fără bilet sau doar cu bilet individual”, a spus Nicoleta Mălăescu, şef Serviciu Mers Tren din cadrul Regionalei de Transport Feroviar de Călători Cluj. Aceasta a precizat că cele mai multe abonamanete se fac în jurul centrelor urbane, iar Clujul are cea mai mare pondere din acest punct de vedere.

CFR Călători propune tuturor călătorilor care se deplasează cu trenurile la şi de la localităţile unde îşi au sediul administrativ agenţii angajatori, achiziţionarea abonamentelor de călătorie: lunare, săptămânale, pentru elevi şi studenţi sau a abonamentelor pentru 5, 10 sau 15 zile. Abonamentele de călătorie acordă o reducere de până la 50% din tariful de transport. Abonamentele de călătorie pentru elevi şi studenţi acordă o reducere de 75% din tariful de transport. Abonamentele pot fi cumpărate în orice zi a lunii, la orice oră, cu anticipaţie de 30 zile faţă de data de începere a valabilităţii lor, la orice tip de tren,  cu plecare de oriunde din ţară. Abonamentele de călătorie se pot achiziţiona şi de la automatele de bilete amplasate în Cluj Napoca, Oradea, Satu Mare sau Baia Mare.

 


Publicitate

Postaţi un comentariu