Cum este văzut mall-ul din Gheorgheni, prin ochii unui angajat

Iulius Mall / Foto: Dan Bodea

Orășelul Iulius Mall

„Când eram pe băncile școlii, doamna învățătoare ne-a provocat să ne imaginăm cum vor arăta clădirile viitorului. Nu era internet pe atunci, iar noi, elevii eram lipsiți de imaginație. «Eu, îmi imaginez că peste câțiva ani, vor exista clădiri în care vei putea munci, vei putea viziona filme, vei putea mânca și îți vei putea face toate cumpărăturile. Cred că la etaj vor fi birourile diferitelor firme, iar în partea de jos, zona accesibilă tuturor. Vei avea tot ce îți dorești, în același loc. Eu așa cred că va fi…» Ne-a povestit doamna, fără să știe că micul orașel imaginat de aceasta, care urma să funcționeze într-o singură clădire este de fapt un mall”, și-a amintit un bărbat aflat la cumpărături în mall-ul din Gheorgheni.

Micul orașel, situat între ziduri mai mult sau mai puțin înalte, creează dependență pentru unii sau devine un stil de viață pentru alții. Cei care lucrează aici devin și ei, inevitabil, la un moment dat, consumatori, iar cumpărătorii îi aduc un serviciu mall-ului, prin faptul că își rulează banii .

Cei care își petrec aici mai bine de opt ore, fac cu siguranță parte din procesul mai sus amintit: cei care oferă anumite servicii, ajung să le consume, în detrimentul altor produse și servicii, pentru că aici, toate sunt la îndemnână și mult mai accesibile. Personalul din mall-ul din Gheorgheni lucrează în medie șapte, opt ore, cu schimb de ture, find puține magazinele care au programul de șase ore. În weekend, angajații își petrec în mall 12 ore, în majoritatea magazinelor.

Joburi de tranzit

Andreea a lucrat doi ani în Iulius Mall. În scurt timp a devenit un locuitor de bază al micului orășel. Pentru a ajunge cât mai rapid la serviciu, aceasta s-a mutat în Gheorgheni. „Am avut ocazia să interacționez cu categorii diferite de oameni, de la clienți calmi și înțelegători, la recalcitranți. Am remarcat și persoane care veneau aproape zilnic, pentru simplu motiv ca mall-ul e accesibil, e situat într-o locație bună, dar și pentru serviciile complexe oferite: bancă, sală de fitness, spațiu de joacă pentru copii, restaurante etc. Aș putea spune, fără teamă că aș greși, că mall-ul a creat o dependență în rândul multor persoane, mai ales din zonă și nu numai din cauza programului de funcționare, extrem de accesibil, ci și pentru ofertele din perioada sărbătorilor. Promoțiile, tombolele atrag an de an, noi clienți”, povestește Andreea.

Iulius Mall / Foto: Dan Bodea

Iulius Mall / Foto: Dan Bodea

Tânăra consideră că pentru clienți, mall-ul este extrem de ofertant, dar lucrurile nu sunt la fel de roz pentru angajați. „Aparent e un mediu plăcut de lucru, dar pe parcurs, se observă anumite discriminări sau favoritisme. Personal m-am implicat foarte mult și am avut o experiență frumoasă, deoarece mi-a plăcut ce am făcut și am pus mult suflet astfel încât să mulțumesc fiecare client în parte. De partea cealaltă, a angajatorului, multe au fost doar promisiuni”, spune dezamăgită Andreea. Aceasta susține că este un loc de muncă unde nu poți evolua deloc, oricât de bun ești, mall-ul oferind, mai degrabă „joburi de tranzit”.

„Anii petrecuți la Iulius Mall mi-au afectat puțin viața personală, în sensul că ieșeam foarte obosită psihic de la muncă și nu mai aveam disponibilitatea de a face și alteva pe lângă job, iar lucrurile pe care le făceam, aveam legătură într-o oarecare măsură cu mall-ul, pentru că de aici îmi făceam cumpărăturile, mergeam aici la sală, mai mergeam din când în când la film, în cadrul cinematografului din Iulius. Ca angajata a mallului am beneficiat de o reducere la abonament pentru sala de fitness și de trei tichete zilnice cu reducere la unele restaurant din foodcourt. Cu toate acestea, avem o stare permanentă de plafonare”, a explicat fosta angajată.

Orășel, în devenire

După doi ani în care a avut parte atât de momente plăcute, cât și mai puțin plăcute, aceasta a simțit că a sosit momentul să meagă mai departe și să se desprindă cu totul de micul orășel. „Am plecat pentru că nu mi s-a oferit șansa de promovare și pentru că nu am fost apreciată și evaluată corect în funcție de munca prestată”, a spus aceasta dezamăgită.

Iulius Mall / Foto: Dan Bodea

Iulius Mall / Foto: Dan Bodea

„Aș putea zice că e un orășel, în devenire. Îi lipsește o sală de divertisment: biliard, bowling, un centru estetic complex și restaurantele cu un specific mai divers”, consideră tânăra.

În mall-ul din Gheorgheni lucrează aproximativ 200 de operatori (inclusiv cei care se ocupă de standuri sau angajații restaurantelor), iar numărul angajaților variază de la două la zece persoane, în funcție de serviciile oferite și întinderea magazinului ca spațiu. „Relația dintre angajator și chiriaș e una directă și deschisă în sensul că se încurajează ca fiecare problemă întâlnită să fie semnalată pentru a se remedia imediat. Doar că am sesizat întârzieri de multe ori, mai ales atunci când e vorba de probleme tehnice din cauză că electricianul sau instalatorul sunt într-un alt magazin. Motiv pentru care cred că au o lipsa de personal”, spune Andreea.

Dacă ar fi să descrie atmosfera din mall, prin ochii unui angajat, aceasta ar fi aglomerată, extrem de diversă și obositoare, lucru care poate fi ușor confirmat și de alți angajați.

Distribuie:

Postaţi un comentariu