Herr Thol, un neamț cu care să faci business

Ludger Thol ține în mână de o plăcuță care rezumă filozofia companiei sale / Foto: Dan Bodea

Ludger Thol, un neamț în vârstă de 57 de ani, este președintele Clubului Oamenilor de Afaceri din Transilvania, asociație pe care o conduce din 2010. De atunci a dublat numărul de membri ai asociației, acum aceasta numărând în jur de 100 de firme conduse de oameni de afaceri germani în Transilvania de Nord, dar preponderent cu sediul în Cluj-Napoca.

Este suficient să îi arunci o singură privire ca să nu ai niciun dubiu că e neamț. Drept ca un catarg, cu ochi albaștri închis și păr deschis la culoare, un pic rigid în mișcări, Herr Thol este originar din landul Baden-Württemberg, mai exact de lângă orașul Karlsruhe. A ajuns prima dată la Cluj în 2003, când a proiectat și a ridicat halele industriale de pe Bulveradul Muncii ale grupului german Eckerle. „Eckerle ne era client din Germania și am avut contract să le ridicăm hala de producție de la Cluj, așa am ajuns prima dată aici”, își aduce aminte Ludger Thol.

Cum a găsit Clujul de acum zece ani? „Totul era altfel decât astăzi. Orașul era multicolor, erau bănci vopsite în tricolor, coșuri de gunoi, vedeam tricolorul peste tot”, spune expatul german cu un zâmbet. „A fost o aventură să ridicăm fabrica, dar în scurt timp deja cunoșteam foarte multă lume. Acum, nu mai e așa. Orașul s-a dezvoltat foarte mult și, în multitudinea de oameni de afaceri străini care lucrează la Cluj, ești mai anonim. În 2003 erau puțini germani care făceau afaceri aici”, mai spune Thol.

În cei zece ani petrecuți în România a vizitat temeinic țara, i-au plăcut orașele săsești din sudul Transilvania, cum sunt Sibiul și Brașovul, dar Clujul rămâne favorit. „Pentru Cluj, dezvoltarea din ultimii ani a fost foarte bună, a creat multe oportunități. Cred că este cel mai bun oraș din punct de vedere al dezvoltării afacerilor pentru un businessman german, și asta în mare măsură datorită universităților, datorită multitudinii de linii de studii în germană”, punctează șeful Clubului Oamenilor de Afaceri din Transilvania de Nord.

Clujul pe scurt
L-am rugat pe Ludger Thol să definească orașul Cluj în trei cuvinte. Nu au ieșit trei cuvinte, ci trei sintagme:

  1. Potențial mare
  2. Plin de viață
  3. Bine dezvoltat

La Cluj a rămas deoarece – spune el – i-a plăcut mult lucrul cu firmele românești și atmosfera din oraș. L-au impresionat ospitalitatea oamenilor, deschiderea lor spre străini, ambiția de care dau dovadă tinerii în dorința de a trăi mai bine decât părinții lor, și aerul tineresc, plin de energie pe care îl imprimă studenții orașului. „Și mai este ceva – aici nu sunt niciun fel de tensiuni religioase sau între grupuri etnice. Nu cum este acum în Africa de Nord, de exemplu. Oamenii se înțeleg unii cu alții”, mai spune neamțul.

La polul opus, Ludger Thol se plânge de lipsa de stabilitate politică. „Se schimbă prea mult și prea des miniștri. Se modifică prea des legislația. În România, din această cauză este foarte greu să faci planuri pe termen lung, chiar și pe termen mediu. Asta nu este deloc bine. De asemenea, birocrația este foarte mare”, mai spune omul de afaceri.

Totuși, crede el, Clujul are câteva avantaje competitive deloc de neglijat, printre care se numără deschiderea de care dă dovadă actuala administrație față de mediul de afaceri, prezența în oraș a unui număr ridicat de tineri profesioniști vorbitori de germană și, nu în ultimul rând, existența unui aeroport internațional modern și în dezvoltare, care leagă orașul practic de toate țările din Europa.

„Nu mă deranjează că românii nu sunt la fel de punctuali sau riguroși ca și germanii, deoarece m-am obișnuit cu asta, și știu la ce să mă aștept” – Ludger Thol

În acest context, el nu mai ia în calcul întoarcerea în țara natală. „Din punct de vedere profesional, sunt pe o stradă cu sens unic. În germania nu mai am relații de afaceri, tot businessul îl derulez în România”, spune Thol.

Din perspectiva unui om de afaceri stabilit de zece ani în România, el mai spune că aderarea la Uniunea Europeană nu a modificat în mod crucial felul în care se face business în țara noastră, dar a fost un factor benefic. „Pentru mine, de exemplu, a fost foarte important că am scăpat de vamă și de toată tevatura de acolo, știți la ce mă refer”, face Ludger Thol o aluzie străvezie la corupția endemică din vămile române ante 2007.

Tot după aderare a crescut și notorietate Clujului în Germania, mai ales după două evenimente majore, primul – relocarea fabricii Nokia din Bochum la Jucu, al doilea – meciurile de Liga Campionilor dintre Bayern și CFR. „În 2003, când le-am zis celor din Germania despre Cluj, nici nu știau ce este asta, un oraș sau ce? Acum este mai cunoscut. Era deja cunoscut când a jucat CFR cu Bayern, dar de atunci este și mai cunoscut”, spune omul de afaceri.

Întrebat cum vede Clujul peste zece ani, Ludger Thol zâmbește din nou: „V-am spus, e greu să faci planuri și predicții pe termen lung în România. Mi-aș dori ca orașul să păstreze actuala politică foarte deschisă față de investitori, sper să fie Capitală Culturală Europeană în 2021 și cred că important și statutul de anul viitor, cel de Capitală Europeană a Tineretului”.

Herbstfest: bere și economie

Din 2010, de când Ludger Thol a preluat conducerea Clubului Oamenilor de Afaceri din Transilvania de Nord, asociația a organizat trei ediții ale Herbstfest – Festivalul de Toamnă al Economiei Germane, care are loc în primul weekend din octombrie, în Piața Unirii. Startul festivalului este dat de deschiderea unui butoi cu bere (foto) de către Thol, alături de primarul orașului. „Peste tot se țin Oktoberfest-uri, unde lumea se duce și numai bea bere. Noi am zis să îmbinăm băutul de bere cu sesiuni de dezbateri și instruire pentru oamenii de afaceri”, explică Ludger Thol.


Publicitate

Postaţi un comentariu