Standard Happy Christmas!

Forme fără fond. Cam atât a rămas din mesajele transmise celor dragi în pragul sărbătorilor, indiferent pe ce dispozitiv sunt transmise: telefon, email, rețele de socializare. Cuvintele pompoase aranjate de cele mai multe ori în versuri, însoțite de imagini mult prea colorate, nu ne mai captează atenția. Le știm de anul trecut. Ni le amintim de acum doi ani. Le-am trimis și noi, la rândul nostru, acum trei ani sau poate mai demult. Au rămas aceleași, deși, e drept, între timp au căpătat o grafică ceva mai interesantă. Iar cu cât evoluează mai mult, cu atât se îmbibă mai mult de digital, cu atât își pierd mai mult esența. Din toată avalanșa de informații, ne rămâne sau nu, gândul că cineva și-a amintit de noi. Ceea ce e bine, dar nu suficient. E ca și cum ai primi încă o ciocolată cu alune, pe lângă cele 99 (tot cu alune) pe care le ai deja acasă.

Deși mijloacele de comunicare ne sufocă, fiind omniprezente în viață noastră, comunicăm din ce în ce mai puțin și mai superficial. Ne transmitem gânduri goale, în locul sentimentelor sincere. În epoca scrisorilor, conceperea unui mesaj dura ceva timp, îți punea mintea la contribuție, iar cuvintele aveau puțin mai mult suflet, fiind alese cu grijă. Textele lungi, persoanele, au fost înlocuite de imagini. Cărțile poștale, felicitările au devenit rapid cele mai căutate „dispozitive” de transmitere a mesajelor de sărbători. Aici, rolul expeditorului s-a diminuat considerabil. Cele câteva rânduri necesare pentru ca o felicitare să fie „decentă” s-au standardizat destul de rapid, iar producătorii de felicitări le-au preluat, spre bucuria expeditorilor, scutiți astfel de efortul conceperii unui text drăguț.

carte-noel-we-are-social

Apoi, odată cu evoluția telefoniei mobile, SMS-urile au preluat controlul. Nebunia SMS-urilor a blocat de mii de ori rețelele mobile. Moșii, cozonacii, bucuria care vine din lucruri mărunte, cadourile alese ajungeau cu greu la destinatari prin satelit. SMS-ul a fost detronat de mail, un spațiu mult mai generos de transmitere a mesajelor. Felicitările digitale, dar și poveștile prezentate în PPT ne-au umblut câțiva ani Inbox-urile. Fenomenul s-a diminuat, deși au rămas în picioare mailurile cu felicitări corporatiste. Dacă până acum, făceam un efort să selectăm persoanele cărora le adresăm ceva drăguț de sărbători, Facebook ne-a ușurat și mai mult misiunea. Putem posta un singur mesaj, însoțit de o fotografie, sau un filmuleț, cu noi sau cu alții, prin care urăm ce avem de urat întregii liste de prieteni. Primim like-uri, dăm like-uri. Iar interacțiunea dintre noi durează cam cât durează apăsarea butonului de like. Fie că e vorba de zile normale sau zile festive. Vorbim cu ajutorul formelor, despre forme. Fondul s-a pierdut. Poate într-o cutie cu scrisori. Poate nu numai.

Copiii cer mai mult Moşului de când o fac electronic

O cutie cu creioane colorate, un ghiozdan şi, poate, câteva bomboane. Astfel de lucruri îşi dorea un copil modest să primească de la Moş Crăciun în anul 1915.

Huffington Post scrie că Homer Mellen avea doar şapte ani când i-a scris lui Moş Crăciun o scrisoare, în care îi descria, politicos, ce ar dori să primească în dar.

Screen-Shot-2013-11-25-at-10.23.12-AM

„Dragă Moş Crăciun, te rog să îmi trimiţi o cutie cu creioane colorate şi un ghiozdan. Dacă îţi rămân nuci, bomboane sau jucării, mi-ar plăcea să primesc câteva”, scria copilul.

Scrisoarea a fost păstrată de-a lungul anilor de familia Mellen, care, de curând, a dorit să arate lumii întregi cât de diferiţi erau copiii de la începutul secolului trecut faţă de cei din zilele noastre.

Recent, un site american amintea de scrisoarea unei fetiţe de şapte ani din Statele Unite care îi cerea lui Moş Crăciun să-i aducă 1.000 de dolari.

Un studiu recent realizat de un lanţ britanic de jucării arată că valoarea medie a listei de cadouri pe care şi le doresc copiii, după cum reiese din scrisorile trimise către Moş Crăciun, se ridică la 1.400 de dolari.

Tradiţia scrisorilor către Moşu

Pentru copii, Moş Crăciun nu este doar personajul suprareal care le aduce cadourile mult visate, ci şi cel care ştie tot ce au făcut de-a lungul anului şi în faţa căruia trebuie să dea explicaţii dacă nu i-au ascultat pe părinţi sau nu au învăţat bine la şcoală.

Scrisoarea către Moş, în care copiii spun cât de cuminţi au fost şi ce cadouri vor să primească, este unul dintre cele mai vechi obiceiuri din preajma sărbătorilor de iarnă şi un adevărat ritual, existând dovezi că se practică încă din Evul Mediu.

Potrivit cercetătorilor, cea mai veche scrisoare de acest gen a fost scrisă în urmă cu 800 de ani şi i-a fost adresată chiar Sfântului Nicolae.

Dar practică ar putea să fie şi mai veche pentru că în unele culturi scrisoarea se aruncă în foc pentru că fumul să poarte dorinţele către Polul Nord, iar în alte părţi copiii strigă pe coş ce-şi doresc. Tradiţia arderii dorinţelor în soba, întâlnită în special pe teritoriul Marii Britanii, este practicată, însă, tot mai rar pentru că puţini mai fac focul în casa în zilele noastre.

În Mexic şi alte ţări din America Latină, copiii încă mai obişnuiesc să-şi lege scrisorile de baloane cu heliu, pe care le lăsa să zboare apoi spre Moş.

kuva2

În lume, părinţii care au ţinut neapărat să ştie ce trebuie să le cumpere celor mici au inventat tot felul de metode pentru a le afla dorinţele. Astfel, scrisoarea era lăsată la geam şi îl aştepta pe Moşu’ să vină de la serviciu. Totuşi, aceasta dispărea uneori abia după mai multe zile, spre disperarea copilului care ştia că acest lucru se întâmplă pentru că nu a fost cuminte şi nu a învăţat bine în acel an.

Poştă a înlocuit, însă, metodele vechi şi pline de farmec, dar a avut grijă ca tradiţia să fie dusă mai departe. Astăzi, milioane de copii îi scriu în fiecare an lui Moş Crăciun la adrese special create. Canada, de exemplu, a inventat codul poştal HOH OHO, iar britanicii le trimit la Santa’s Grotto, Reindeerland, SAN TA1 sau North Pole, SAN TA1.

Cel mai cunoscut şi ocupat Moş Crăciun este probabil cel din Laponia, pe adresa lui fiind trimise în fiecare an aproximativ 600.000 de scrisori. Moş Crăciun din Finlanda trăieşte în Korvatunturi, dar oficiul sau poştal se găseşte în Rovaniemi, la Cercul Polar. Adresa pe care a primit opt milioane de scrisori până acum este Santa Claus, Santa Claus Village, FIN-96930 Arctic Circle, Finland.

Toate scrisorile trimise primesc un răspuns, indiferent de adresa Moşului. În Statele Unite, cei 2.100 de locuitori ai oraşului North Pole din Alaska sortează şi trimit răspunsuri copiilor, iar în Canada se ocupă de acest lucru peste 13.000 de voluntari ai Poştei.

vintage-christmas-card-bringing-home-the-tree

În afară de răspunsurile pe care voluntarii le trimit copiilor, părinţii mai pot aranja ca cei mici să primească scrisori personalizate de la Moş Crăciun şi cu un timbru de Polul Nord prin servicii de genul „Santa the pen pal”. Astfel de oferte se găsesc în special pe Internet, piaţa online cu scrisori de la Moş Crăciun înflorind în acest sezon.


Publicitate

Postaţi un comentariu