Pariu câștigat. Cum a renăscut Planeta din propria-i cenușă

Foto: Cristina Beligăr

O afacere locală cu tradiție, relansată în 2011 și recunoscută deja prin cele trei magazine deschise în Cluj, Planeta este un model de business de succes. Este imposibil să nu fi trecut măcar o dată pe lângă magazinul situat pe strada Horea nr. 2, să nu fi zărit măcar unul din cele două magazine din incinta Aeroportului Internațional „Avram Iancu” din Cluj, sau să nu fi fost „sedus” definitiv de unul dintre produsele din vitrină. 

Adresate iubitorilor de produse din piele și blană naturală, magazinele se află astăzi în mâinile a doi asociați care au îndrăznit în urmă cu șase ani să preia și să continue business-ul declarat inițial falimentar, astfel încât să îl facă profitabil. Afacerea s-a dezvoltat încet și i-a pus la grea încercare pe cei doi prieteni. Relansarea Planeta Shop a început în anul 2011, când Sebastian Călbăjos i-a propus unuia dintre cei mai buni prieteni ai săi Bogdan Silasi, să preia împreună magazinul Planeta de pe strada Horea din Cluj-Napoca, închis de câteva luni din cauza unor dificultăți financiare. Deși nu aveau experiență în domeniu, erau convinși că împreună puteau construi ceva măreț.

„Afacerea exista înainte de 2011 în Cluj, de 10-12 ani, prima dată cu un magazin deschis pe Bulevardul Eroilor, apoi în spațiul în care îl avem deschis și astăzi pe strada Horea, dar avea alt proprietar. Din păcate, acesta nu își gestionase bine afacerea și dăduse faliment. Noi am aflat de acest business prin angajatele care lucrau în magazin și care și astăzi lucrează cu noi, așa că ne-am hotărât să preluăm afacerea. Eu tocmai revenisem din America și aveam niște bani, asociatul meu avea și el o anumită sumă și așa am început. În ceea ce mă privește, la 25 de ani, nu aveam experiență antreprenorială, lucrasem până atunci în mai multe companii internaționale, iar colegul meu avea o firmă mică de proiectare”, povestește Bogdan Silasi, manager și cofondator Planeta Shop.

Tânărul mărturisește că lucrurile au mers destul de greu în primii trei-patru ani până să ajungă să deschidă în 2014 un nou magazin Planeta în terminalul plecări internaționale, zona duty-free, din cadrul aeroportului din Cluj și un al treilea magazin, anul trecut, de fapt o mică insulă de patru metri pătrați în zona plecări interne.

Deși, la început, majoritatea vechilor furnizori ai magazinului nu doreau sa lucreze cu ei, prin multă muncă de convingere cei doi antreprenori au reușit să le câștige încrederea. Astfel, astăzi Planeta Shop colaborează cu furnizori din Alba-Iulia, Târgu-Mureș, Arad, București, Brașov, Reghin, Orăștie, Bistrița, Oradea si Cluj-Napoca, unii dintre ei având clienți extrem de mari la nivel internațional precum Calvin Klein sau Burberry.

Foto: Cristina Beligăr

„Aproape toți colaboratorii pe care îi avem sunt din România, singurul produs pe care nu îl aducem de la noi fiind hainele de blană, pe care le aducem din Grecia și Italia pentru că nu le găsim aici, decât recondiționate. Dar este posibil ca pe viitor să renunțăm la această categorie și să ne axăm mai mult pe piele. De altfel, de aproximativ doi ani am început să ne axăm mai mult pe produse din piele naturală în principal din două motive. Unul ar fi că prețurile de achiziție sunt mai mici la produsele din piele și, ca urmare adaosul nostru comercial este mai mare, dar și că rulăm mai bine aceste produse. Trebuie știut însă că în România prețul de achiziție este mai mare decât prețul de achiziție în Pakistan, India, China sau de unde sunt aduse multe haine din piele, fie naturală sau ecologică, din magazine în general și atunci asta se reflectă și în prețul de vânzare. La haine de blană poate rulăm 50-60 pe sezon, în timp ce la produse din piele rulăm sute. Business-ul nostru trebuie să funcționeze tot timpul anului, nu îl putem menține sezonier. La hainele de blană sezonul începe prin noiembrie, până în februarie când deja încep reducerile și atunci nu mai mergem pe profit. În cazul produselor din piele avem o stagnare doar în iulie-august, însă și atunci avem noroc cu fluxul mare de pasageri din aeroport care nu țin cont de sezon”, precizează Bogdan.

În 2013, cei doi asociați s-au gândit să deschidă un magazin și într-unul din cele două mall-uri, dar chiria era de cinci ori mai mare față de chiria pe care ar fi plătit-o într-un spațiu din oraș. Astfel, au trebuit să se bazeze pe clienții lor fideli și să profite de faptul că magazinul de pe Horea avea deja tradiție. Nu au făcut rabat la calitate și chiar dacă prețurile pe care le practică nu sunt cele mai mici de pe piață, dar nici exagerat de mari, au reușit în fiecare an să vină cu ceva nou pentru a-și păstra vechii clienți și pentru a câștiga clienți noi.

„Sincer, în primii ani, de mai multe ori am vrut să renunț. Cel mai greu obstacol este să treci de la o firmă mică, la o firmă mare, să te dezvolți. Pe industria de comerț specializat este destul greu, iar legislația mereu în schimbare nu ne ajută deloc. Am avut și momente în care am venit cu bani de acasă pentru a plăti angajații, pentru a plăti chiria, dar pot să zic că nu am mai avut probleme în ultimii doi-trei ani. Când ai un business am observat că dacă vrei să te oprești, să zici gata, îmi este de ajuns, faci o mare greșeală. De fapt nu te-ai oprit, ai făcut un pas înapoi. Ca urmare, trebuie tot timpul să vii cu ceva nou pentru că cel de lângă tine, concurența, te provoacă la asta”, explică Bogdan Silasi.

Foto: Cristina Beligăr

Anul acesta provocarea pentru cei doi antreprenori a fost magazinul online, Planeta shop, unde o gamă foarte largă de produse poate fi comandată și livrată extrem de simplu. Produsele au garanție, iar avantajul de a fi fabricate în România oferă posibilitatea ca la un eventual defect de fabricație să poată fi trimise înapoi în fabrică.

Cu siguranță, spune Bogdan, cererea cea mai mare este pentru hainele din piele pentru care sezonul începe după mijlocul lunii august. Cererea aceasta merge până în noiembrie, când încep să se vândă foarte bine cojoace lucrate în România, haine de blană, căciuli de blană, gulere, vestuțe. Când se apropie Sărbătorile de iarnă, vine rândul accesoriilor. În primăvară vine iarăși sezonul de haine din piele, care durează până după Paști. Vara, la magazinul de pe Horea este într-adevăr mai „liniște”, dar în aeroport vânzările merg și atunci foarte bine mai ales pe segmentul accesorii business.

„De doi ani am început să fim mai îndrăzneți în privința culorilor și așa am reușit să ne câștigăm clienți. Avem produse mov, roz, și tot felul de printuri care se vând surprinzător de bine. Relația pe care o avem cu furnizorii ne-a ajutat atât pe noi, cât și pe ei să se dezvolte. Ei ne întreabă ce modele sau ce culori să mai scoată, noi le spunem care este cererea. Avantajul nostru este că, în aeroport, străinii ne cer tot felul de culori: galben, verde, turcoaz și atunci ne-am permis să facem experimente”, precizează Bogdan.

Foto: Cristina Beligăr

Echipa Planeta s-a extins de la an, la an și are în prezent 9 angajați și colaboratori pe diferite departamente. Personalul din magazine este specializat și îți oferă toate informațiile necesare pentru a alege produsul cel mai bun, dar și ce înseamnă întreținerea lui.

„Am început cu două doamne angajate, care știau mult mai bine decât noi ce însemna o afacere cu astfel de produse. De la dânsele am învățat și eu. În primii trei ani făceam greșeli, investeam în produse care nu se vindeau. Dar acum nu mai fac greșeli atât de mari. În viitor vreau chiar să schimb conceptul de a lucra așa mult și eventual să vedem cum putem reduce programul la sub 40 de ore lucrate. Până acum nu eram așa profitabili și nu ne permiteam, dar am crescut și ne putem gândi la o variantă mult mai convenabilă atât pentru noi, cât și pentru angajați”, precizează Bogdan.

În ultimii doi ani, spune Bogdan Silasi, foarte mult s-a dezvoltat trendul hainelor de piele. Marile branduri au introdus această modă și micile firme au adoptat imediat direcția.

„Publicul nostru cu care am început era categoria a treia de vârstă, respectiv 40+ ani. În ultimii ani, însă, ne-am dezvoltat foarte mult pe categoria a doua de vârstă și anume 27+. Vrem să intrăm și pe prima categoria de 16+, 18+, însă este destul de greu. Dacă vom ajunge și la această categorie vom putea mult mai ușor să jonglăm cu modele și culori vii”, precizează Bogdan.

În ceea ce privește dezvoltarea afacerii, Bogdan nu exclude varianta de a deschide un nou magazin în Cluj, sau poate chiar în București. Un vis mai vechi de-al lui este de a avea propria fabrică de produse din piele. Însă până când planetele se vor alinia în așa fel încât să își vadă visul împlinit, Bogdan va continua să conducă afacerea cum știe mai bine și să păstreze nivelul ridicat al calității produselor așa cum a făcut-o până acum.

„De când eram student am știut că voi avea businessul meu, doar că nu aveam pe atunci fonduri necesare și experiență. Am lucrat aproape zece în anumite firme și am acumulat experiență pe diferite domenii. Ideea de a prelua această afacere după ce dăduse faliment a fost a asociatului meu, Sebastian, în timp ce ideea de a deschide un magazin în aeroport mi-a venit mie văzând în America multe magazine duty free de marochinărie”, Bogdan Silasi, manager Planeta


Publicitate

Postaţi un comentariu