Burger House: afacere cu burgeri pe o piață în care toată lumea se pricepe la toate

Când ți-e foame și ești pe fugă, ce mâncare mai potrivită să existe dacă nu un burger de abia să îl poți ține în palmă? Oricât de simplu sună ideea de burger, o afacere care are la bază acest preparat poate să fie foarte complexă. Și trebuie să fie foarte complexă, spune Eduard Ebincă, cel care a deschis lanțul de restaurante Burger House, un business aflat în prezent la două restaurante, cu planuri de extindere și o filozofie în care burger-ul nu este doar chiflă, o bucată de carne și o frunză de salată, ci o adevărată experiență culinară în care fiecare detaliu contează, de la textura baconului la sos.

După o carieră de însoțitor de zbor alături de soția lui și câțiva ani de cutreierat lumea în lung și-n lat, Eduard Ebincă s-a hotărât să treacă la viața de antreprenor. De la bun început a vrut să deschidă un local și prima idee a fost de cafenea. Gurmand din fire însă, Edi și-a dat seama că în România nu prea ai unde să mănânci un burger autentic, în condițiile în care deși piața este plină de fast-food-uri, nimeni nu prepară burgerii așa cum se face acest lucru în Statele Unite sau Australia.

„Ideea a pornit de la dorința de a face un business din care să supraviețuiesc. Eram atunci însoțitor de zbor și mă gândeam cu soția ce am putea face. Am vrut să facem o cafenea, dar călătorind  am observat că ceea ce ține de conceptul de burgeri este ceva foarte complex. Așa ne-am spus că ar trebui să facem un burger house în România, mai ales că la noi nu găseam pe piață ceva care să se ridice la un nivel potrivit, iar în Cluj cu atât mai puțin, pentru că nu era atunci nimeni pe această nișă”, explică Eduard.

În prezent, Burger House înseamnă două restaurante, cel de-al doilea fiind deschis în urmă cu mai puțin de jumătate de an. Prima casă a burgerilor a apărut în urmă cu un an și a însemnat o adevărată aventură financiară.

„Am deschis primul local, care a fost ceva foarte mic, făcut cu un buget foarte limitat. Aveam undeva la 35.000 de dolari și am mai accesat un fond guvernamental de vreo 15.000 de dolari. Când am deschis, eram la 0. Mai aveam ceva plăți încă, dar eram la zero. Norocul a fost că publicul a fost receptiv și business-ul a mers din prima zi astfel încât să ne susțină pe noi, dar să se și auto-susțină. Mi-am propus să fac un lanț încă de la început și după mai mult de un an a venit un nou restaurant, al doilea. L-am făcut cu un buget mai mare, în urma unei asocieri, pentru că altfel nu se poate. Am terminat acum partea de design și ne gândim să ne dezvoltăm și pe partea de meniuri, pe care vrem să le facem mai complexe și de asemenea avem în discuție un nou local”, mai spune Edi.

Nivelul următor

Cu un al treilea restaurant în faza de proiect, Edi se gândește să ducă afacerea la nivelul următor. Pentru că de multe ori nu este mulțumit de materia primă cu care trebuie să lucreze, Eduard vrea să deschidă o mică fabrică în care să proceseze materia primă luată de la producător. Carnea pentru burgeri, bacon-ul și chiflele sunt cele mai problematice componente pentru care Edi este dispus să investească.

„Planul este să facem și o mini-fabrică în care noi să ne producem materia primă, pentru că asta este o problemă pentru noi. Asta ar însemna chiflele și carnea, unde în ceea ce privește oferta disponibilă pe piața autohtonă, sunt probleme la consistență și constanța calității. Dacă noi procesăm de la producător, ar fi o idee bună, pentru că baconul de exemplu este greu de găsit dacă vrei ceva pentru burgeri. La burgeri se folosește un bacon crud, uscat, cu diverse arome. Este un proces dificil și mai scump, dar știu cum se face, știu ce ar rezulta, dar dacă l-aș avea, ar fi un plus. Dacă le fac eu, știu că pot controla calitatea, dar și fluxul de materie primă. Burgerii sunt foarte greu de făcut. Fiecare detaliu contează. Contează de la momentul în care ai comandat carnea și chiflele, până când îl pui în farfurie pentru client. Fiecare detaliu este eliminatoriu. Este greu să faci carnea să fie suculentă, în același timp să o poți mânca fără să bei trei pahare de apă și chir dacă pare ușor, procedura este mai dificilă decât la realizarea unei fripturi. E cu atât mai greu cu cât nu găsești oameni cu care să lucrezi”, mai spune tânărul antreprenor.

Țara lui „de toate”

Eduard a descoperit că e greu să ai un local în care faci doar burgeri într-o societate în care clientul intră în restaurant și așteaptă un meniu în care să găsească orice, de la pizza, la ciorbe și de la paste italienești, la sarmale. În tot acest context, cine stă doar pe o nișă joacă un meci riscant.

„Asta a fost și ideea și nu am avut emoții. Eu am învățat că trebuie să faci un lucru, dar să îl faci foarte bine. La noi merg și o să mai meargă cu ideea de cantitate și nu calitate, dar lucrurile se schimbă în timp. Pot și eu să fac paste și pizza, dar eu nu agreez cultura care spune că noi, românii, știm face de toate, pentru că este important ce facem bine. În plus, e și mai ușor să ai o nișă”, spune el.

În plus, însăși ideea de burger house a trebuit adaptată. Spre deosebire de restaurantul de pe strada Emil Isac, cel de la intrarea în Piața Muzeului este unul mic, în care, de regulă, clientul ia mâncarea la pachet. În al doilea Burger House deschis, deși intenția a fost aceeași, formatul a trebuit adaptat.

„De când am deschis al doilea local, ne-am dat seama că mergem într-o altă direcție. De regulă, astfel de localuri sunt to go. Mergi, comanzi, ridici comanda și consumi acasă ce ai comandat, fiind un soi de fast food. Așa am început, dar după o lună ne-am dat seama că nu merge, pentru că vine clientul și se pune la masă. Așa e la noi, așa e cultura și a trebuit să ne adaptăm după cum vor oamenii, pentru că degeaba am pus noi săgeți. Ieșea multă frustrare, oamenii erau ofuscați. Pe de altă parte, după un burger merge o bere și iarăși era de mers la bar. Deși conceptul nostru era altul și presupunea mai puțin timp cu acest proces și costuri mai mici, nu a ieșit. Singura variantă e să faci un loc în care efectiv să nu poți sta, dacă vrei să fie to go”, spune Eduard Ebincă, proprietarul Burger House.


Publicitate

Postaţi un comentariu