„Antrenoarea” de antreprenoare

Alina Bota alături de mămicile antreprenoare din Cluj

În epoca internetului şi a „muncii de acasă”, tot mai multe mămici sunt interesate să îşi pună în valoare talentele şi să îşi transforme pasiunile şi hobby-urile în mici afaceri, gestionate de acasă, în timp ce se ocupă şi de bebeluşi. Alina Bota, economist cu 18 ani de experienţă în construirea de strategii de business, fostă corporatistă, s-a gândit cum ar fi să creeze o reţea dedicată mămicilor-antreprenor, în cadrul căreia să organizeze workshop-uri şi întâlniri care să ofere educaţie şi suport mamelor care îşi doresc o afacere. Aşa a apărut Mamprenoare, o comunitate care în prezent numără peste 200 de mămici, care au diferite afaceri independente.

„Ideea mi-a venit după ce am cunoscut-o pe Nora Niculescu de la Cuibul Berzelor din Cluj-Napoca, care este prima mămică antreprenor cu care am lucrat pe partea de branding personal. Nora m-a recomandat mai departe mămicilor din comunitatea ei şi mi-am dat seama că există un curent foarte puternic de mame care doresc să îşi dezvolte o afacere proprie şi că eu le-aş putea ajuta să ajungă mult mai repede la profit şi să evite greşelile care le costă timp şi bani”, explică Alina Bota.

Mămicile interesate se pot înscrie în această reţea care se vrea „o pepinieră de mici afaceri independente, care să poată susţine financiar familia”. Se oferă trei tipuri de pachete de consultanţă, de la a porni un business de la zero şi până la mentoring şi coaching de business. Preţurile pachetelor sunt cuprinse între 1.000 şi 2.800 de lei, şi acestea includ mai multe şedinţe de consultanţă care au loc online, unu la unu, cu cele două „antrenoare”, Alina Bota şi Monica Bahna. „Pentru mine „Mamprenoare” este şi pasiune şi business. Având în vedere faptul că ofer consultanţă de business şi personal branding unor viitoare antreprenoare care vor trebui să supravieţuiască financiar din munca lor, nu lucrez cu ele gratuit. Aş transmite mesaje greşite din start. Talentul, experienţa, educaţia, abilităţile fiecărei persoane cu care lucrez se transformă în produse care se valorifică contra unei sume de bani pe o piaţă care are nevoie de aceste produse. Asta înseamnă antreprenoriat. Am în spate o carieră de 18 ani în corporate şi asta a fost pentru mine cel mai mare avantaj în antreprenoriat, dar şi cea mai mare piedică. Trecerea nu a fost uşoară deloc, a fost presărată cu greşeli din care am învăţat foarte multe. Îmi place să spun că primul an de antreprenoriat a fost pentru mine ca un MBA şi din punctul de vedere al costurilor şi al lecţiilor învăţate. Acum vorbesc despre greşelile mele, le regăsesc în alte afaceri construite de foşti corporatişti şi ofer consultanţă pe multe afaceri construite de foşti colegi de-ai mei. Am făcut pasul înspre antreprenoriat în momentul în care am considerat că am învăţat suficient de mult în corporate, că nu mai am unde să cresc în domeniul meu şi că m-am „copt” ca personalitate. Ajunsesem la 40 de ani, fiica mea era deja în ultimul an de liceu şi am simţit că pot să stau pe picioarele mele, că sunt pregătită”, spune Alina Bota.

De la solidaritate la antreprenoriat

„Îmi aduc aminte din poveştile bunicii mele despre solidaritatea femeilor românce care se adunau împreună să o ajute pe o surată de-a lor să termine de cules fructele sau de tors lâna şi am vrut să simt această solidaritate care ştiu că este adânc imprimată în ADN-ul nostru. Eu lucrez 1 la 1 cu majoritatea clienţilor mei şi reuşesc să mă conectez cu ei la un nivel foarte profund şi autentic. Fără genul acesta de conectare, nu ai cum să scoţi din interiorul oamenilor cu care lucrezi esenţa lor, valorile lor şi să le arăţi lumii. Noi simţim cu toţii nevoia asta de conectare, fără măşti, de o comunitate care să ne accepte aşa cum suntem şi să ne sprijine necondiţionat. Asta este comunitatea noastră şi acesta este motivul pentru care insist să cunosc personal fiecare mămică antreprenor care intră în această comunitate”, explică fondatoarea Mamprenoare conceptele care stau în spatele acestei comunităţi.

Alina Bota vrea să ajungă treptat la o comunitate naţională. Iar avantajele, ca mamă, de a avea afacerea ta nu sunt deloc de neglijat. „Fiecare mamă care îşi dezvoltă independenţa înseamnă o mamă realizată şi profesional şi personal. Astfel, ea are timp de copiii ei şi de partenerul ei de viaţă şi nu stă departe de familie 10 ore/zi. O familie prosperă  creşte copii echilibraţi emoţional şi încrezători în propriile lor forţe. Când ai familii tinere, independente financiar şi educate, ai o societate puternică şi nişte generaţii sănătoase care vin din urmă”, crede aceasta.

Dat fiind că programul unei mămici se învârte la modul esenţial în jurul „puiului” ei, activităţile din cadrul Mamprenoare au loc mai ales online. „Paradigma unei mămici antreprenor este total diferită faţă de alte tipuri de antreprenori datorită timpului şi resurselor limitate. Majoritatea activităţilor se întâmplă online sau când sunt copiii la grădiniţă/şcoală sau tăticii acasă. Copiii sunt bineveniţi la workshop-uri, mai ales cei care sunt alăptaţi, facem pauze de alăptare în care copiii sunt aduşi la sân, am avut multe workshop-uri în care prezentam cu câte un bebe în braţe pentru că aşa stătea liniştit. Mămicile participă la workshop-uri online sau offline pe diverse teme, sunt mămici cu care lucrez 1 la 1 pe Skype la dezvoltarea afacerii lor de la 0 şi se organizează întâlnirile lunare sau bilunare, cum e cazul Clujului, în care mămicile discută pe anumite teme şi se ajută cu conexiuni şi idei”, adaugă Alina Bota.

Colaborare şi nu concurenţă

Comunitatea Mamprenoare creşte organic, astfel că, în prezent sunt aproximativ 200 de mame antreprenor cu afaceri aflate în diverse stadii de dezvoltare în Cluj-Napoca, Bucureşti, Ploieşti şi Iaşi. Iar mămicile se ajută între ele. „Ajutorul constă în colaborări concrete pe diverse proiecte şi cel mai bun exemplu a fost o petrecere pentru copii organizată astă-vară în Parcul Stadion la care au participat ca parteneri mai multe mămici din comunitate, chiar dacă afacerile lor erau similare. Asta este şi ideea acestei comunităţi: ne înţelegem unicitatea şi diferenţiatorii şi preferăm să colaborăm decât să fim în competiţie. Din colaborare câştigă toată lumea, din competiţie e posibil să piardă toată lumea. Mămicile din comunitate au suport din partea comunităţii atât la promovarea în online, cât şi în offline şi în presă”, mai spune ea.  

Afacerea creşte odată cu copilul

Cât de greu este însă pentru o femeie să fie şi mamă şi antreprenor? „Datorită dezvoltării tehnologiei, azi e mai simplu ca niciodată. Poţi să îţi faci vânzările online în timp ce găteşti, poţi să faci postări pe facebook în timp ce copilul este alăptat şi poţi să participi la webinarii stând seara în pat cu laptopul în braţe şi căştile în urechi. Majoritatea mamelor antreprenor aleg să facă un tip de antreprenoriat care se numeşte „lifestyle business”, adică să le permită şi libertatea de a se ocupa de familie şi banii de care au nevoie să se susţină financiar. Cu siguranţă aceste afaceri se vor dezvolta pe viitor, deja sunt afaceri care au nevoie de angajaţi sau de un sediu separat de casă pentru ateliere de creaţie, însă creşterea se face în ritmul creşterii copiilor. Cu cât devin copiii mai mari şi mai independenţi, cu atât afacerile cresc mai mult şi se desprind de casă”, crede Alina Bota.

Antreprenoarea subliniază că acest trend are două explicaţii: o nevoie a femeii de a se întoarce la rolul ei primordial, de mamă şi soţie, însă fără să renunţe la cariera ei profesională şi, în acelaşi timp o nevoie de independenţă financiară. „Cred că site-urile de parenting au ajutat mult pentru această reîntoarcere la valorile familiei şi la conştientizarea faptului că dacă îţi doreşti să creşti copii sănătoşi şi fizic şi emoţional, e musai să îţi asumi rolul de părinte. Copiii crescuţi cu bone, în absenţa ambilor părinţi nu sunt adulţi fericiţi şi împliniţi, se vede deconectarea prea bruscă de mamă şi de tată, care au fiecare rolul lui în educaţie. O altă explicaţie ar fi nevoia de independenţă care cred că vine din nesiguranţa zilei de mâine. Tot acest fenomen de întoarcere la tradiţie, la cusut, ţesut, gătit, meşterit denotă o nevoie de a sta pe propriile picioare, de a nu depinde nici de stat, nici de vreo companie. Cred că mămicile se simt mai în siguranţă dacă venitul lor depinde de ele. Momentul în care se îndreaptă înspre antreprenoriat este în general perioada concediului de maternitate, când au mai mult timp de introspecţie şi când, datorită maternităţii, au un boost puternic de creativitate”, adaugă ea.

Ce afaceri fac mămicile

Mămicile demonstrează că se pricep din plin să „meşterească” şi aşa ajung să facă din asta o afacere. „Există un trend spre manufactură. Mămicile se întorc la bunicile lor de la ţară şi, chiar dacă au fost înainte în topul unor corporaţii, nu au o problemă să se apuce de ţesut, cusut, gătit, pictat mobilă etc. Există însă un trend puternic şi pe magazine online, consultanţă în zona de parenting, evenimente pentru copii sau grădiniţe”, mai spune Alina Bota.

Chiar dacă pentru mulţi pot părea simple hobby-uri, a dezvolta o afacere nu e deloc uşor. „Mi-aş dori să fie sprijinite astfel de mici afaceri pentru că au potenţial foarte mare de creştere şi sunt multe meserii tradiţionale scoase la lumină. Mi-aş dori să văd programe de finanţare pentru afacerile mămicilor, scutiri de impozite măcar în primul an de activitate până reuşesc să se pună pe picioare, pentru că este extrem de greu să porneşti la drum. În timpul concediului de maternitate, mămicile nu au voie să producă venit peste o anumită limită, după ce se încheie concediul ele sunt practic fără venit o perioadă până când afacerea lor începe să producă” explică fondatoarea Mamprenoare.

O sursă de inspiraţie şi prietenie

Mămicile membre ale reţelei sunt foarte încântate de rezultatele pe care le-au obţinut în urma sfaturilor profesioniste primite la workshop-uri.

„Din punct de vedere personal, întâlnirea cu Alina Bota a fost una inspiraţională pentru mine, ea fiind o femeie puternică, capabilă să construiască orice își propune, chiar de la zero! Din punct de vedere profesional, Alina mi-a arătat prima, într-un mod extrem de clar, ce am greșit în afacerea mea de când am demarat-o și până în prezent. Ca atare, am decis să-mi ajustez mesajul care acum sună așa: Misiunea ZEM Center este de a introduce terapiile complementare în obiceiurile/rutina de sănătate a clujenilor! Nu în ultimul rând, am plăcutul sentiment de a fi parte a unei comunităţi formată din persoane exact în situaţia mea: mămici antreprenoare. Cred că reţeaua Mamprenoare promite foarte multe, deja are acoperire internaţională – chiar în această perioadă construindu-se filiale în Belgia -, așa că… staţi cu ochii pe ea!”, spune Lia Valendorfean, fondator ZEM Center – centrul de terapii complementare.

 

„În ciuda faptului că am câțiva ani de experiență, am știut mereu că am nevoie de consiliere pe orice înseamnă brand, marketing, prezenţa în online, etc. Când am auzit de Alina Bota am contactat-o pe loc și am început ședințele în privat. Pe scurt, Alina a făcut ordine în gândurile mele și mi-a trasat drumul, dar este o întreagă expertiză înainte de a ajunge la brandul Ana Macovei Florals. În noul format afacerea mea mi se potrivește perfect, are mai mult succes ca oricând și transmite exact ceea ce mi-am dorit mereu: emoții. În cadrul comunității Mamprenoarelor am găsit fiecare dintre noi colaborări fructuoase, dar am devenit şi prietene, ceea ce ne face să fim foarte unite. Pentru mine rolul de Community Manager este o onoare în primul rând și o responsabilitate, dar pentru feminista din mine este o dorință veche de a ajuta cât mai multe femei să se realizeze, să fie independente, puternice și speciale”, povesteşte şi Ana Macovei, mămică antreprenoare.


Publicitate

Postaţi un comentariu