SkyFly, în Cheile Turzii

Alpiniștii au un nou traseu în Cheile Turzii

Un traseu montan unic în România, atât din punct de vedere tehnic cât şi al frumuseţii peisajului, a fost inaugurat în Rezervaţia Naturală Cheile Turzii. Montat de doi sportivi ai unei şcoli private de parapantă, amândoi salvamontişti, Via Ferrata vine în ajutorul celor care vor să cunoască muntele dincolo de ieşirile la iarbă verde sau de plimbările prin pădure. Pornind de la baza Peretelui ascuţit, traseul de Via Ferrata este echipat cu un cablu metalic cu ancore chimice care trec prin Grota lui Hilli, până în partea superioară a acesteia.

„Pentru a începe traseul propriu-zis, trebuie să ne deplasăm spre Turnul Ascuţit sau Peretele Ascuţit, poartă mai multe denumiri, unde de la baza lui începe traseul de Via Ferrata-SkyFly echipat cu un cablu metalic, ancore chimice, urmează poteca prin Grota lui Hilli, sau Hiliodul cunoscut printre căţărători, până în partea superioară de unde traseul de Via Ferrata este finalizat. Ce este recomandat, bineînţeles, noi punem sub semnul de obligatoriu, dar asta depinde de fiecare, pentru a putea escalada în siguranţă avem nevoie de setul de Via Ferrata: hamul, lonja, cască şi bocanci sau încălţăminte adecvată mersului pe munte”, povesteşte Vasile Trifan, sportiv din cadrul clubului SkyFly. Odată echipaţi, turiştii care se aventurează pe traseul de Via Ferrata trebuie să aibă în vedere, în primul rând, siguranţa escaladării. Alături de colegul său Vasile Trifan, Adrian Sebeni a muncit timp de două luni pentru realizarea traseului. „Totul a fost transportat cu mâinile şi în spate, foarte greu, dar să zicem că merită. Sperăm ca lumea să aprecieze tot ce am făcut şi îi aşteptăm pe toţi să vină să vadă ce am putut realiza. Traseul este unic în România şi sperăm să mai continuăm şi cu altele şi să fie şi mai spectaculoase, deocamdată aştepăm reacţia publiclui şi feedback-urile”, spune sportivul Adrian Sebeni,

Traseul a fost realizat special pentru oamenii care nu practică escalada sau alpinismul. Via Ferrata provine din limba italiană şi înseamnă „cale de fier”. Acest tip de ascensiune a fost inventat în al doilea Război Mondial pentru a trece mai uşor cu trupele prin Dolomiţi.

Din punct de vedere tehnic, traseul este asemănător cu cele deja existente în Italia, Franţa sau Elveţia.

„Din câte ştiu eu, există în Cheile Râşnoavei o Via Ferrata. Felicităm pe toţi cei care au bătut-o, dar nu a fost realizată tehnologic cum am putut-o noi realiza, cu cablu de 20 şi ancore de 20 din oţel beton. Noi sperăm ca, în continuare, cineva o să ne poarte tradiţia şi să avem şi noi cât mai multe şi cât mai frumoase”, spune Adrian Sebeni.


Publicitate

Postaţi un comentariu