Primul automobil care a traversat America

Aprilie 1908 – august 2013. Se împlinesc 105 ani de când americanul Jacob Murdock împreună cu soţia sa Anna, cei trei copii (Lillian, Alice şi Milton) un mecanic şi un prieten, devin primii oameni care traversează America într-un automobil, parcurgând 5945 km în “doar” 32 de zile. Vestea că o familie şi un automobil condus de un singur şofer a traversat America de la Los Angeles la New York, a tinut prima pagina a ziarelor cu titluri mari: „De la Oceanul Pacific la Oceanul Atlantic intr-un automobil”, „Calatorie transcontinentală într-un Packard”, „Cu familia de la Ocean la Ocean” Era ceva uluitor pentru acea vreme, având în vedere că automobilul era privit ca o curiozitate. Cei care cumpărau unul, deveneau vedete, iar dacă automobilul era unul scump, fotografia proprietarului apărea pe prima pagină a ziarelor locale. Drumurile locale erau nepavate iar între state nici vorbă de şosele şi indicatoare, hărţile lipseau iar benzinăriile încă nu apăruseră, iar cei care deţineau un automobil nu se încumetau la drumuri prea lungi.

Nelipsita carabină Winchester

1902 este anul in care America incepe să producă automobile în serie lucru ce insemna o productie de doar câteva mii pe an. Oldsmobile, Cadillac, Ford, Packard au fost pionerii productiei in serie. Packard – Ohio Automobile Company din Detroit, era considerat în 1902 cel mai modern centru pentru construcţia de automobile din lume. Fabrica era construită pe o suprafaţă de 325.000 mp. Automobilele Packard erau considerate de lux şi porneau de la un preţ de 2.600$, în comparaţie cu Ford care vindea automobilele cu 440$. Automobilele Packard au fost produse intre anii 1899-1958.
Un astfel de automobil de lux, Packard „Thirty” a fost cumpărat de afaceristul american Jacob Murdock, contra sumei de 4500$. Împreună cu familia acesta se hotăreşte sa facă o călătorie cu noul automobil de la Los Angeles, unde locuia la New York, adică aproape 6000 km. Era un automobil decapotabil, echipat cu un coviltir de pânză. Gândindu-se că drumul era similar cu o aventură, Murdock a fost prevăzător astfel că şi-a mai dotat automobilul cu: piese de schimb, un cort, doi stâlpi de lemn, două lopeţi , colaci de sfoară, un târnăcop, o maşină de gătit pe gaz, câteva bidoane cu apă, trei anvelope şi nouă camere pentru inevitabilele pene de cauciuc, ulei de motor si câteva canistre de benzină. Peste bagaje a pus la îndemâna şi nelipsita carabină Winchester “pentrua orice eventualitate”

În 1908, benzinăriile nu apăruseră

În dimineaţa zilei de 24 aprilie 1908, Packardul gata pregătit de drum împreună cu echipajul format din Murdock, soţia, cei trei copii, un mecanic şi un prieten pornesc la un drum complet necunoscut.
Greutatea totală pe care automobilul o transporta era de aproape 2.5 tone. Având un un motor de doar 30 CP cu trei viteze, ne putem imagina care era viteza maximă atinsă. Parcurgea aproximativ cate 200 km pe zi. Este adevărat că au circulat numai ziua, iar duminica era zi de repaus. Problema cea mai mare era însă alimentarea cu benzină. Carburantul se găsea numai în orăşele, la magazine, în canistre de 5 galoane (adică 19 litri) sau la ateliere mecanice, la un preţ de 0.2 cenţi/litru. Packardul era tare gurmand. Consumul mediu era de peste 30 litri/100 km, iar consumul final a ajuns la aproape 2 tone de benzină. O altă mare problemă a fost lipsa hărţilor. De multe ori, familia Murdock a trebuit să treacă prin locuri neumblate sau dacă aveau noroc, să ceară indicaţii de la localnici. Coyote Lake a fost piatra de încercare a automobilului. Un lac înconjurat de o zonă extrem de nisipoasă era practic limita oricărui temerar. Au reuşit cu greu să traverseze zona , după ce le-a venit ideea să înfăşoare anvelopele cu sfoară groasă pentru a străbate valurile de nisip.

Pe 26 mai 1908, Packard-ul şi echipajul său, intră pe Broadway şi apoi în Central Park, aşteptaţi de zeci de fotografi şi ziarişti. Traversarea Americii în 32 zile, cu un automobil fabricat în 1908, care a parcurs 5945 km, în condiţii extreme, condus de un singur şofer, a devenit un record al vremii imposibil de egalat în ziua de azi.


Publicitate

Postaţi un comentariu