„La vânătoare” de avioane cu Bogdan Pop

Imagine surprinsă în timpul show-ului aviatic din Dubai

Încă de mic, ca oricărui băiat, lui Bogdan îi plăceau avioanele şi a avut noroc cu tatăl său care obişnuia să îl ducă la tot felul de show-uri aeriene. „Desenam foarte mult şi latura aceasta m-a ajutat să mi-o dezvolt tot el şi când am mai crescut am mers în paralel cu grafica şi aviaţia. La ambele eram atent şi am încercat să le dezvolt. Eram sprijinit şi de familie şi, când am împlinit 16 ani, m-am înscris la cursurile de planorism de la Cluj. Acesta este un detaliu important din viaţa mea”, mărturiseşte Bogdan. Tinerii din România sunt foarte norocoşi, spune planoristul, pentru că în România încă se face zbor gratuit. Astfel, persoanele interesate, cu vârsta între 16 şi 22 de ani se pot înscrie în fiecare an la cursurile de formare de planorism şi paraşutism, înscrierile având loc în fiecare an în perioada 11 ianuarie-12 februarie. „Eu aşa am reuşit, ori altfel nu aveam banii necesari. Între timp au mai apărut şi alte opţiuni, relativ ieftine pentru cine vrea să zboare sau să înveţe să zboare”, precizează Bogdan, care este în continuare membru al Aeroclubului României şi pilot de planor şi motoplanor. În avioane ultrauşoare şi avioane de acrobaţie, planoristul zboară doar cu prietenii, în calitate de pasager şi fotograf.

 Urmărind avioane

 În perioada de tinereţe, cum îi spune el, nu făcea fotografii deloc, declarându-se „total nepriceput”. Între timp, a ajuns să lucreze ca grafic designer la câteva firme de publicitate din Cluj. „Pe la douăzeci şi ceva de ani am luat în mână primul aparat foto şi, la un moment dat, aviaţia cu fotografia s-au întâlnit. Am vrut să arăt alor mei acasă ce se întâmplă în zbor. Cineva m-a dus în capătul pistei la Aeroportul din Cluj unde am putut vedea nişte aterizări foarte spectaculoase. Avionul se afla la zece metri deasupra mea, la aterizare. Chiar dacă eu zburam deja de aproximativ patru ani, sentimentul m-a copleşit. Nu ştiam cum să exprim sentimentele acestea acasă, la prietenii mei şi atunci m-am gândit că ar fi o idee bună să învăţ partea de fotografie pentru a reda cât de mult pot sentimentul pe care îl am în zbor sau când sunt în preajma avioanelor. Aşa am început să învăţ”, dezvăluie Bogdan Pop. Cu timpul, început să cunoască şi alţi oameni care aveau aceeaşi ocupaţie şi care au evoluat într-un timp mai scurt decât el şi împreună au format o comunitate în România, care se numeşte Romanian Spotters. „Această comunitate este axată pe plane spotting, o ramură a fotografiei de aviaţie care are la bază ideea urmăririi avioanelor. Am înfiinţat această comunitate aici la Cluj, pe urmă la Bucureşti şi s-a dezvoltat foarte mult. Am început un forum cu opt oameni şi acum suntem circa 800, din care aproximativ 100 sunt activi. Fenomenul numit fotografie aviatică s-a dezvoltat foarte mult în România, deşi nu prea ştie lumea de el” povesteşte fotograful.

Bogdan Pop în timpul unei şedinţe foto la înălţime

Bogdan Pop în timpul unei şedinţe foto la înălţime

Subiect tabu

 Cine vrea să facă fotografie de aviaţie, mai mult sau mai puţin, trebuie să cunoască domeniul, să ştie la ce să se aştepte, cum să organizeze o şedinţă foto şi cum să urmărească avioanele în aer. „Cu timpul, membrii comunităţilor am învățat unii de la alţii, ne-am împrietenit cu piloţii români şi cu noi a crescut şi fenomenul. În unele aeroporturi era un subiect tabu fotografiatul, o adevărată paranoia. Prima dată când am ajuns la Aeroport m-a luat Poliţia pe sus. La Bucureşti l-au ţinut pe un prieten de-al meu patru ore la interogatoriu. Pe parcurs, însă, Aeroporturile au început să-şi dea seama că nu facem nimic ilegal. Fotografierea avioanelor militare în anumite zone militare este într-adevăr un aspect sensibil, dar în rest au realizat că au nevoie de fotografiile noastre, ajutându-i foarte mult la imagine”, spune Bogdan. Dacă eşti familiarizat cu aspectele zborului, e mult mai uşor să faci fotografii, ştiind la ce să te aştepţi, explică fotograful. „Dacă avionul face o buclă imediat intervine forţa centrifugă care te împinge în scaun. Trebuie să ştii să găseşti un punct de sprijin în avion în aşa fel încât să nu încurci pilotul. La început faci un zbor, două de acest gen, te bucuri foarte tare şi dacă nu ţi se face rău data viitoare încerci să faci şi o fotografie”, divulgă Bogdan câteva secrete din experienţa sa. La început, tânărul avea un aparat pentru începători, limitat la câmpul vizual. Avea pe el un obiectiv de zece milimetri care, deşi părea wide, nu era ceea ce ar fi trebuit şi astfel îi încăpea doar jumătate dintr-o formaţie de avioane în poză. Obligat de „situaţie” şi-a cumpărat un aparat full frame cu un obiectiv de 16 mm. „Toate aceste aspecte eu a trebuit să le descopăr pe parcurs şi n-a fost uşor. Tot cu timpul am aflat că la fotografia de aviaţie există nişte standarde de claritate şi, dacă vrei să publici fotografiile în anumite comunităţi, eşti oarecum obligat să ai aparatură superioară”, spune Bogdan.

O demonstraţie spectaculoasă a echipei de acrobaţie aviatică Hawks of Romania

O demonstraţie spectaculoasă a echipei de acrobaţie aviatică Hawks of Romania

Fotograf cu bun simţ

 Cunoscându-l pe Bogdan îţi dai seama că principalele lui calităţi sunt acelea de a fi sociabil şi comunicativ, aspecte care l-au avantajat cel mai mult în evoluţia pe care a avut-o ca fotograf de avioane. Bunul simţ, de asemenea, l-a caracterizat întotdeauna. „Dacă vă doriţi să faceţi poze din aer, ori trebuie să cunoaşteţi pe cineva care zboară, ori trebuie să plătiţi un zbor. Nu este chiar aşa scump, se situează undeva la 80-100 de euro ora de zbor. Recomand oricui să cumpere un astfel de zbor, de exemplu la Aerodrom la Dezmir, pentru a vedea prima dată senzaţia. Nu recomand să zburaţi de prima dată cu aparatul foto, e mult mai bine să simţi senzaţia prima dată. Mai este opţiunea de a te împrieteni cu piloţii, ceea ce nu este foarte greu de făcut. Aviaţia este de fapt o comunitate foarte strânsă. Dacă te văd oamenii că eşti fotograf cu bun simţ şi văd piloţii că eşti şi pasionat de aviaţie atunci te primesc între ei în grup. Sunt foarte deschişi”, spune Bogdan Pop. Despre pasiunea lui, fotograful mărturiseşte că implică o oarecare dedicaţie. Există mitinguri aviatice, există fly-in-uri, când se întâlnesc mai mulţi piloţi, sunt antrenamentele şi zilele standard de zbor la aerocluburi şi pe aeroporturi, toate evenimente la care un fotograf dedicat trebuie să participe. Începând din luna aprilie până în luna octombrie, în numeroase oraşe din ţară au loc demonstraţii aeriene, sau concursuri de aviaţie, inclusiv de Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene sărbătorită în data de 20 iulie.Luând parte la astfel de evenimente, Bogdan a devenit fotograful echipei de acrobaţie aviatică, Hawks of Romania. „La deplasări mă duc uneori cu ei. Au două avioane care sunt de două persoane şi cum sunt şi eu sportiv legitimat la Aeroclubul României şi fotograful echipei merg cu ei. Şi ei au nevoie de imagine până la urmă”, precizează Bogdan Pop.

[stextbox id=”custom” caption=”Experienţa Dubai”]

În luna ianuarie a anului 2011 Bogdan Pop a avut marea şansă să fie invitat de pilotul de origine maghiară Veres Zoltan să se alăture echipei de acrobaţie aviatică Hawks of Romania, pentru a acoperi partea fotografică a evenimentului International Parachuting Championship and Gulf Cup, desfăşurat în Dubai. După pregătiri, chiar după Anul Nou a ajuns şi el în Dubai unde deja îl aşteptau Goger Attila, Ferenc Laszlo, Mihaela Olteanu şi Veres Zoltan. Piloţii români alături de Veres Zoltan au asigurat partea de Airshow. Pe forumul fotografilor de avioane, Bogdan a ţinut un jurnal fotografic al zilelor petrecute în Dubai, prezentând inclusiv antrenamentele de noapte şi de zi ale piloţilor, zborul în biplan al Prinţului H. H. Sheikh Hamdan bin Mohammed bin Rashid al Maktoum, momente în hangar în timpul verificărilor tehnice ale avioanelor, fotografii din timpul show-ului privat oferit Prinţului şi apropiaţilor lui, dar şi alte momene.

„Echipa a avut de făcut zboruri demonstrative, s-au făcut zboruri solo, în formaţie, zbor sincron simulare dogfight şi pe lângă acestea câteva antrenamente la bază. Pe lângă zbor, în ziua 11, am fost invitaţi şi la o cină festivă la un muzeu, unde am gustat şi partea mai tradiţionala a Dubaiului”, scria Bogdan în 2011, pe forumul romanian-spotters. La finalul show-ului, în ziua 14 a evenimentului, concluzia penru Bogdan a fost una categorică: „Având în vedere peisajul, vremea şi în general tot ce-a fost zilele astea, eu chiar m-am simţit ca într-o lume magică”. După doar 11 luni, în luna decembrie a anului 2011, Bogdan avea să meargă pentru a doua oară în Dubai unde Veres Zoltan a prezentat mai multe show-uri acrobatice pe durata concursului de paraşutism. „Dubai-ul pare la fel cum l-am lăsat în urmă cu 11 luni, nu însă şi zgârie-norii cărora li s-au alăturat noi siluete. Temperatura medie zilele acestea este de 27 grade Celsius, cu mult mai cald decât cele -7 grade pe care le-am lăsat acasă în România”, scria Bogdan Pop pe forumul pasionaţilor de fotografie aviatică. Fotografiile postate de el aparţin şi de această dată de domeniul fantasticului.[/stextbox]

Distribuie:

Postaţi un comentariu