Cele mai sigure şi nesigure şosele din lume

Raportul global privind siguranţa rutieră ne arată în cifre cum stă traficul rutier în lume. Europa, pe ansamblu, are cele mai sigure drumuri şi domină clasamentul siguranţei rutiere. Cea mai sigură ţară din punct de vedere al accidentelor rutiere grave este Suedia cu un bilanţ de 3 morţi la 100.000 de accidente. De remarcat că, în Suedia, limita de viteză este asemănătoare cu cea a României. 30 – 50 km/h în localităţi; 70 – 90 km/h în afară; 110 km/h pe autostrăzi. În Suedia, alcoolemia la şoferi cuprinsă între 0, 2 g/l şi 1, 00 g/l se pedepseşte cu amendă şi cu închisoare până la 6 luni. În cazul unei alcolemii de peste 1%, pedeapsa poate ajunge până la doi ani de închisoare.

Pe ansamblu însă, cele mai sigure şosele din Europa le au Germania şi Anglia, ţinând cont de lungimea lor, dar şi de traficul intens, la care sunt supuse acestea. Interesant este faptul că cele două ţări sunt destul de permisive faţă de consumul de alcool. În Germania, între 0, 5 şi 0, 8 g/l, şoferul plăteşte doar o amendă. Doar peste 0, 8 g/l şoferul răspunde penal. Alcoolul însă este interzis total tinerilor sub 21 ani. Englezii au liber la alcool până la un maxim de 0, 8 g/l. De remarcat însă că Anglia este împânzită de camere fixe, multe din ele montate chiar pe semafoare. Aceste camere fixe aduc cca. 90% din amenzile date şoferilor.

„Suntem încântaţi de ordinea şi disciplina traficului rutier din ţările vestice şi, oricât de „zmei” am fi, autorităţile respective ne reamintesc, brusc şi fără prea multe amabilităţi, că sintagma „unde-i lege, nu-i tocmeală” sună mult mai scump în limba lor. Poate tocmai de aceea numărul persoanelor decedate în accidente de circulaţie pe drumurile Europei este mai mic decât cel înregistrat la noi… “, – Comisar-şef Lucian Diniţă, Poliţia Rutieră

România, prin guvernanţii săi, ca de obicei a schimbat de nenumărate ori Codul rutier, ba a montat camere fixe, ba le-a scos, a tot schimbat modul de examinare pentru permisele auto, a declarat că se înăspresc amenzile, apoi că se îndulcesc. Toate acestea, raportate la numai cca.500 km. de autostrăzi ale României au coborât ţara noastră pe un loc ruşinos în topul celor mai periculoase 10 ţări din Europa, după rata deceselor rutiere la 100.000 de accidente.

Dacă privim un pic şi peste ocean, lucrurile se complică. Canada se încadrează la 8, 8 decese la 100.000 de cazuri. Curios este faptul că este considerată o ţară care are printre cei mai disciplinaţi şoferi în trafic. Dar dacă socotim că numai pe autostrada Highway 401 – Ontario, circulă zilnic în anumite zone peste 400.000 de vehicule, atunci ne dăm seama cu adevărat ce înseamnă trafic rutier. SUA teoretic stă ceva mai prost cu 14 decese la 100.000 de cazuri. Însă la o populaţie de peste 300 de milioane de locuitori şi la un număr de peste 250 de milioane de maşini (aici sunt incluse toate categoriile auto) şi raportat la cei peste 75.000 km de autostrăzi, se poate spune că este un procent chiar bun. Pe de altă parte, americanii nu au o mare problemă în a circula cu maşina. Un galon de benzină costă în medie, 3, 6 de dolari, adică puţin sub 1 dolar pe litru, cam jumătate din preţul de la noi.

big-dig-entrance-2.4

Autostrada-tunel din oraşul american Boston, denumită Big Dig, începută în 1998, cu un cost iniţial estimat la 3 miliarde de dolari, a ajuns la un cost aproximativ de 24 de miliarde de dolari, sumă în care sunt incluse taxele federale şi dobânzile la împrumut. Se întâmpla şi la case mai mari!

Distribuie:

Postaţi un comentariu