Viitorul Clujului inteligent vine în șaua unui ponei electric

Cu un design futurist și performanțe peste media altor motoare electrice, BMW i3 vine la Cluj în calitate de ponei și vestitor al primăverii tehnologiei / Foto: Dan Bodea

În sprijinul ideii că este un oraș modern și un Silicon Valley al României, în care tehnologia și inovația se simt ca la ele acasă, la finele anului 2015, Clujul a atras atenția unui grup de oameni care pe cărțile de vizită se recomandă ca „antreprenori”, însă în realitate sunt niște oameni faini, cu idei de succes. În ciuda tututor adversităților, Iulian Pădurariu și Demis Ghindeanu au adus la Cluj primul serviciu de car sharing, denumit PONY Car Sharing. Astăzi, în Cluj există deja o comunitate de aproximativ 2.000 de utilizatori care zilnic folosesc una dintre cele 50 de mașini din flota de „ponei”. Iar acum noutățile: în completarea celor 50 de mașini „clasice”, la Cluj vor sosi și primele mașini cu motoare electrice. Și nu orice mașini, ci ponei electrici marca BMW i3, un model pe care Transilvania Reporter a avut ocazia să îl testeze pentru a vă putea spune ce vă pregătește PONY Car Sharing începând cu luna aprilie.

Citiți și: Clujul, primul oraș din România care va avea „mașini de împrumut”

Ce face noul BMW i3?

În lumea mașinilor cu motoare electrice există pe cât de mult entuziasm, pe atât de multe prejudecăți, în ciuda faptului că la nivel general suntem de acord (din spirit civic, poate) că ele sunt viitorul, în condițiile în care petrolul este o resursă cât se poate de epuizabilă. Așa ajungem să credem ba că mașinile electrice te lasă-n stradă după 10 km de mers, ba că sunt prea mici, ba că sunt lente și lipsite de orice haz sau, cel mai adesea, că au prețuri nejustificat de mari.

Intrarea gigantului bavarez BMW pe piața automobilelor electrice a făcut însă lumină într-o lume ce părea condamnată să rămână o nișă accesibilă doar oamenilor plictisiți care au câteva mii de euro de aruncat pe o mașină electrică. Și așa a apărut BMW i3, prima mașină cu motor electric a producătorului german și implicit primul model de mașină electrică din flota serviciului Pony Car Sharing.

Pentru că personal nu eram un fan nici al mașinilor cu motor electric (îmi place să aud motorul mașinii în care mă aflu), nici al mașinilor cu cutie de viteză automată și nici un fan al producătorului german, BMW i3 nu mi se prezenta în niciun fel ca o mașină dezirabilă, dar dorința de aventură și experiment m-a făcut să insist pentru un drive test. Și așa mi-a ajuns în mâini modelul i3 Range Extender pe care Pony Car Sharing îl va introduce în flota de ponei disponibili în cadrul serviciului la Cluj.

Prima reacție avută după primii 200 de metri la volanul lui BMW i3 a fost de rușine și vinovăție pentru toate prejudecățile cu care am pornit la drum. Și am pornit cu greu, pentru că BMW i3 e departe de a fi o simplă mașină, ci mai degrabă un computer futurist cu roți, alimentat de un motor care deși este electric, se poartă de parcă ar fi încărcat de la o priză conectată la o rezervă de steroizi. Pentru un utilizator de „mașină normală”, șocul  poate fi destul de mare, întrucât urci într-o mașină la care motorul nu face niciun soi de zgomot. Nu îmi e foarte clar cum, însă după trei viraje și 500 de metri parcurși eram în elementul meu. Totul e cât se poate de intuitiv și simplu, chiar dacă la prima vedere interiorul îți fură ochii cu tot felul de afișaje și informații. Dar, repet, după câteva minute efectul de intimidare, pe care BMW i3 îl emană la prima vedere prin toți porii, trece și descoperi că ceea ce pare a fi un super-car futurist, este un super-car prietenos.

i3 este prietenoasă și foarte distractivă, în măsura în care ai putea presupune că partea de distracție ce vine din accelerări în forță ar putea lipsi de la o mașină cu motor electric. Ce nu știam înainte să urc la volanul lui i3 (apropo, un volan ciudat care pare a fi pus invers. Și iată singurul defect al mașinii) e că motorul electric de 647 de cc și 125 kW dezvoltă 168 de cai putere. Nici mașina nu îți spune și fiind un hatchback pătrățos și spațios cu cinci uși, nici nu prea lasă impresia că ar fi bun pentru „liniuțe”. Însă ce se întâmplă atunci când pornești de pe loc împingând puternic pedala de accelerație până în podea e ceva… demn de testat și cu adevărat impresionant. Spun doar atât: de la 0 la 100 km/h în 7, 4 secunde.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Vin poneii electrici

Dar poneii celor de la Pony Car Sharing nu sunt pentru curse de viteză, ci pentru uz comun, moderat și responsabil. Ideea a devenit realitate la Cluj în luna octombrie a anului trecut  și de atunci cifrele cresc, iar afacerea se bucură de succes. Parcul auto este format în prezent din 50 de mașini din modele Volkswagern Up! și Smart ForTwo, iar clujenii au „aderat” rapid la comunitate.

Doar în luna martie au fost înregistrate în cadrul serviciului aproximativ 2.000 de curse plătite, în contextul în care nu sunt luat în calcul cursele gratuite obținute de utilizatorii ce primesc minute gratis în funcție de contribuția în comunitate (de exemplu, recuperează o mașină abandonată sau alimentează un ponei care nu mai are combustibil). Până în prezent, aplicația care permite accesul la mașini are peste 1.700 de utilizatori care fac, zilnic, între 100 și 120 de curse. De asemenea, sunt utilizatori care folosesc Pony și în afara orașului, în deplasări mai lungi și pe durate mai mari de timp, însă, pentru cursele din oraș, durata medie este de 14 minute și, spun reprezentanții Pony, destul de multe curse scurte, semn că pentru clujeni, poneii sunt o soluție excelentă atunci când apare criza de timp.

Și cum pentru Iulian Pădurariu primele mașini din flota Pony erau de fapt doar primul pas spre ideea unui smart city, pasul logic și plănuit de mult timp este completarea flotei cu mașini electrice. Primul BMW i3 (cel testat de noi s-a întors la București pe „picioarele” sale cu doar o singură realimentare pe traseu) vine în aprilie, iar planul spune că la un moment dat Clujul va avea 10 astfel de mașini, aduse de Pony cu ajutorul celor de la Automobile Bavaria. Un pariu mare, în contextul în care prețul de listă al unui BMW i3 Range Extender sare de 40.000 de euro, dar un pariu pe care Clujul îl merită, spune Iulian.

„Dacă tot vorbim despre smart city, vrem să fie nu doar la nivel declarativ, ci să avem un oraș cu adevărat smart. Ideea de car sharing are oricum scopul de aerisi traficul din oraș, în contextul în care o astfel de mașină ține locul a 6 -7 mașini proprietate privată. În plus, trecerea la mașini electrice este mai simplă când pornești de la un sistem de car sharing. Potențialul proprietar poate se gândește la tot felul de bariere cum e problema încărcării mașinii. Ei bine, noi rezolvăm și asta aducând stații de încărcare. Vorbim cu diverşi furnizori de stații și de energie electrică și astfel încercăm să evităm acest cerc vicios în care lumea spune că nu cumpără mașini electrice pentru că nu sunt stații, iar stațiile de încărcare nu sunt pentru că nu există nici multe mașini electrice”, explică Iulian Pădurariu.

Mașinile electrice vor beneficia și de stații de alimentare aduse tot de Pony și partenerii lor, în condițiile în care la Cluj există o singură astfel de stație de alimentare, iar ea se află destul de departe de centrul orașului, ceea ce pune destul de multe probleme având în vedere că o încărcare completă a bateriilor lui BMW i3 Rex durează aproximativ șapte ore. De asemenea, mașinile se vor afla numai la dispoziția utilizatorilor „premium” care au multe minute petrecute cu mașinile Pony și care au demonstrat că pot avea grijă de ele și înțeleg conceptul de car sharing. Un concept aparent înțeles de marea majoritate a utilizatorilor serviciului, dacă e să ne luăm după istoricul de accidente al celor 50 de ponei disponibili acum la Cluj.

„Dacă e să o luăm statistic, noi am avut în total aproximativ 6.000 de curse din octombrie și până acum, din care am avut la mașini trei avarii minore și una gravă. Statistic vorbind e ok, dar am observat că toate incidentele au fost făcute de utilizatori cu vârste între 18 și 21, astfel că vom crește vârsta de la care se pot închiria mașini, la 21 de ani”, explică Iulian.

Concluzia? Pony Car Sharing este un business de succes, poneii sunt peste tot prin Cluj și sunt „înhămați” zilnic, clujenii înțeleg conceptul și răsplătesc ideea prin frecvența utilizării serviciului, astfel că serviciul merge înainte spre ceea ce înseamnă de fapt smart city, dar și viitorul industriei auto: mașinile cu motoare electrice. Pentru că da, e mai mult decât evident că viitorul transportului are roți alimentate de motoare electrice montate pe mașini cu design futurist. Și dacă cumva nu aveați încredere în forța acestei idei, luați-o altfel: gigantul BMW a văzut potențialul și a creat două super-mașini electrice: BMW i3 și BMW i8. Prima vine, în 10 exemplare, la Cluj, prin intermediul Pony Car Sharing.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Ce este Pony Car Sharing și cum funcționează?

PONY Car Sharing este un sistem oarecum asemănător cu cel de bike sharing. Pentru utilizator, lucrurile stau cât se poate de clar: e necesar un smartphone, o aplicație disponibilă în orice magazin online și apoi un cont, în care vor fi introduse datele din buletinul de identitate, dar și dovada că utilizatorul deține un permis de conducere valid. Aplicația constă într-o hartă a orașului Cluj-Napoca pe care pot fi căutate toate mașinile disponibile.

Tot prin intermediul aplicației utilizatorul poate vedea cât carburant mai are mașina în rezervor și, cu ajutorul recenziilor făcute de utilizatorii anteriori, cât de curată este mașina atât în interior, cât și în exterior. Mașina poate fi rezervată timp de 30 de minute și se deschide, mulțumită unui soft special, folosind doar un buton din aplicație, odată ce ai ajuns lângă ea. Apoi utilizatorul va putea începe cursa, care se taxează cu 1 leu/minut. Modelul nu este deloc unul nou, la nivel internațional. În Germania există zeci de flote de mașini care funcționează în baza acelorași principii. Acolo, autoritățile oferă parcare gratuită pentru cei care folosesc „mașinile de împrumut”, iar în Olanda flotele sunt formate din mașini electrice.

Ideea se adresează în principal tinerilor, pentru care mobilitatea este importantă iar mașina nu este nimic mai mult decât un mijloc de transport. Diferența față de sistemele clasice de închirieri de mașini ține în primul rând de faptul că utilizatorul trebuie să alimenteze mașina, dar nu pe banii lui, iar mașina poate fi lăsată în orice loc din oraș.


Publicitate

Postaţi un comentariu