Turda își schimbă înfățișarea

Foto: Dan Bodea
eepurl.com

Municipul Turda a câștigat de curând locul I în cadrul competiției SUMP Awards organizată de Comisia Europeană, declasând orașe precum Milano și Manchester, concurentele cu care orașul de pe Arieș a intrat în finala concursului. Ce presupune exact această reușită, dar și ce proiecte are orașul aflat în ultimele zile pe buzele tuturor, am aflat direct de la primarul municipiului Turda, Cristian Octavian Matei, cel care și-a propus ca Turda să devină în 2030 un adevărat smart city.

Turda a câștigat competiția pentru cel mai bun plan de mobilitate urbană durabilă, la nivel european, fiind apreciată de juriu pentru viziunea de planificare clară și inspirată și pentru o strategie de finanțare bine structurată. Campania EUROPEAN MOBILITY WEEK se desfășoară în perioada 16-22 septembrie în fiecare an, oferind orașelor posibilitatea de a testa alternative de transport durabile. Prin încurajarea cetățenilor de a alege moduri de transport durabile, cum ar fi mersul pe jos și ciclismul, se urmărește scăderea emisiilor de carbon,  îmbunătățirea calitatății aerului și transformarea zonelor urbane în locuri mai plăcute de a trăi și de a lucra. 2017 a fost cea mai de succes ediție a EUROPEAN MOBILITY WEEK până în prezent, cu participarea a peste 2.500 de orașe.

Patru coridoare de mobilitate urbană

Primăria municipiului Turda a depus în anul 2017 cererea de finanțare europeană pentru patru coridoare de mobilitate urbană, proiect care prevede modernizarea completă a arterelor de transport în comun, asfaltarea străzilor principale, achiziționarea de mijloace de transport în comun electrice, modernizarea stațiilor și crearea pistelor de biciclete.

Pentru modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată Turda, în zona centrală a orașului, s-a depus un proiect în valoare de 7,816 milioane de euro, pentru zona de vest a orașului – 8,832 milioane de euro, cea de est – 9,863 de milioane de euro, iar zona industrială – 5,485 milioane de euro.

Bike sharing

Planul de mobilitate urbană este extrem de stufos și conține studii amănunțite vizavi de toate aspectele privind mobilitatea. La finalul acestora, planul vine cu câteva propuneri concrete. Astfel, sistemul de bike sharing propus presupune dezvoltarea  unei rețele de 27 de stații de închiriere automată a bicicletelor (clasice și electrice) și o flotă de 365 biciclete, cu acces pentru localnici și turiști pe baza unei aplicații informatice sau card de acces. Acest sistem va fi complementat cu sistem de transport public în comun, existând un singur sistem de plată al călătoriilor. Pentru stimularea utilizării sistemului, în primii cinci ani accesul utilizatorilor va fi gratuit.

Car pooling

Municipalitatea Turda a decis în luna septembrie reducerea numărului de locuri de parcare în zona centrală și tarifarea ridicată a parcării, pentru stimularea accesului cu alte moduri de transport în zona centrală și descurajarea parcării de lungă durată. În acest context, va fi stimulată utilizarea în comun a autoturismelor de către mai mulți soferi. Sistemul se va baza pe o aplicație informatică în care șoferii „se vor înrola”. Pentru deplasările către zona centrală, dacă patru șoferi vor veni cu o singură mașină, aceștia vor benefia de parcare gratuită în zona centrală. Pentru funcționalitate, aceștia își vor da check-in împreună cu userul șofer și astfel vor putea fi certificați printr-un sistem tip google proximity în momentul în care ajung în parcarea inteligentă din zona centrală, astfel încât tichetul de parcare va fi automat validat ca fiind gratuit. Administrarea și operarea sistemului va fi îndeplinită de compania municipală de administrare a parcărilor, iar finanțarea dezvoltării sistemului va fi făcută din fonduri proprii.

Electric Car Sharing

Muncipalitatea turdeană va invita compania privată care operează electric car-sharing la Cluj-Napoca să vină și la Turda. Investiția va fi susținută de operatorul privat sau poate fi realizată prin ERDF. Vending bike-sharing pentru SMEs și start-ups presupune o inițiativă care să stimuleze eco-mobilitatea produselor locale în municipiu, dar în același timp și susținerea tinerilor care doresc să dezvolte mici afaceri, dar nu au acces la resurse și infrastructură. Municipalitatea va pune la dispoziția potențialilor utilizatori o flotă de 10 vending-bikes, care pot închiria aceste biciclete pe baza unei aplicații informatice. Aceștia se vor deplasa apoi în oraș, în zonele pietonale și zonele cu obiective turistice și vor comercializa produsele proprii realizate local: sucuri, covrigi, hot-dog, înghețată, suvenituri.

„Planul de mobilitate presupune în primul rând, scrierea mai multor proiecte subsecvente. Noi beneficiem de o plajă de evaluare destul de mare. Planul de mobilitate este unul dintre cele mai importante proiecte ale Turzii. Este vorba de suma de 31 milioane de euro care practic va fi accesată până în 2023, urmând ca în funcție de proiectele pe care le vom scrie, să putem tinde spre suma de maxim 127 milioane de euro până în 2030. În prima fază, cei 31 de milioane de euro au reieșit dintr-un studiu de oportunitate combinat ulterior cu un studiu de fezabilitate și presupun achiziția de autobuze electrice care reduc poluarea, care este practic motivația pentru existența acestor planuri de mobilitate și în al doilea rând posibilitatea de găsire de alternative al transportului cu mașina proprie. Din studiu de oportunitate care a fost făcut la Turda a reieșit faptul că undeva la 90% din populația Turzii preferă mașina personală. Prin acest proiect amplu noi încercăm să facem, pe lângă achiziția de autobuze electrice, monitorizarea completă a orașului, refacerea tramei stradale, a tuturor rutelor pe care circulă mijloace de transport în comun în Turda. Este vorba despre 11,2 km de stradă, cea mai mare parte a acestora făcând parte din drumurile naționale”, explică edilul Turzii.

Acesta consideră că fondurile europene pe care le pot opține municipiul ca urmare a acestei reușite este ca un balon de oxigen pentru Turda, care are, în opinia sa un buget mic. „În momentul în care am reușit să iau mandatul de primar, primul lucru pe care l-am făcut a fost să stabilesc care sunt prioritățile Turzii și am căutat să identific resursele materiale, respectiv financiare pentru ca aceste proiecte să fie duse la bun sfârșit. Planul de mobilitate urbană presupune modernizarea a 56 de stații auto și construirea a 18 stații noi pentru transportul public. De asemenea vor fi constriți 9, 56 km de piste de biciclete, vor fi amenajate 24 de stații de bike sharing. Ne dorim să oferim o alternativă la transportul cu mașina proprie și să le oferim turdenilor și spații pietonale noi, prin acest plan”, explică primarul.

Operator propriu de transport

Studiul de oportunitate realizat a scos în evidență, potrivit edilului, faptul că la Turda este nevoie de un operator propriu de transport. „Turda a avut și varianta în care a avut operator propriu de transport, iar din 2010 a existat varianta în care am concesionat serviciile unei companii de transport din Alba Iulia. A fost un contract păgubos. Eu nu sunt încântat deloc și am vrut să se facă acest studiu de oportunitate pentru a se vedea clar din cele două posibilități care ar fi cea optimă pentru Turda. Din cadrul studiului a reieșit foarte clar că e nevoie de un operator propriu care să asigure bunul mers al funcționalității rețelei de transport public Turda. Am aplicat acest lucru, am aprobat în Consiliul local această variantă. Operatorul propriu există, iar sub clauză suspensivă, am ridicat pe SEAP achiziția de autobuze electrice. Pe 11 aprilie e ultima dată la care se pot înscrie ofertele. Între timp se derulează formalitățile de finanțare al acestei subproiect din planul de mobilitate urbană”, spune Cristian Matei.

De asemenea, unul dintre cele patru coridoare de mobilitate vor intra în aplicare la sfârșitul lui august, începutul lui septembrie, mai spune primarul precizând că este vorba cea mai importantă arteră din Turda și anume 22 Decembrie, arteră pe care circulă mijloace de transport grele, care acționează în fosta zonă industrială a orașului și care leagă inelul de autostradă de centrul orașului. „Aceasta este zona în care Planul de mobilitate urbană își va face cel mai repede simțită prezența”, spune Cristian Matei.

Centrul orașului va fi modernizat

Centrul municipiului Turda va îmbraca haine noi. „Din cele patru coridoare de mobilitate, trei se referă la străzi, iar al patrulea coridor se referă la centrul Turzii care va fi renovat complet, inclusiv piețele adiacente centrului. Vor fi folosite materiale deosebite, va fi un regulament de urbanism care va trebui respectat în această zonă și vom avea o zonă pietonală generoasă. O altă zonă pietonală care intră în atenția noastră este cea din cartierul Oprișani, unde avem deja proiectul aprobat. Urmeazăsă accesăm fonduri și pentru această zonă”, mai spune primarul.

Parc pe zona fostei fabrici chimice

Municipalitatea și-a propus ca în viitorul apropiat să se ocupe de  decontaminarea unei zone de zece hectare, pe care a funcționat fosta fabrică chimică din Turda. Terenul este „otrăvit”cu deşeurilor toxice de hexaclorciclohexan. „Este un proiect de 18 milioane de euro. Când zona va fi curățată, se va naște în Turda o zonă interesantă, o zonă civică, peste râul Arieș, unde va funcționa un parc. De asemenea avem un alt proiect care este în prezent la Autoritatea de Management, la București. Urmează să semnez finanțarea acestuia. Este vorba despre reabilitatea și modernizarea completă a parcului unde este situat Obeliscul lui Mihai Viteazul. După cum știm, trupul lui Mihai Viteazu este înmormântat la Turda. Acest parc a aparținut până în acest moment de Romsilva, dar acum, după ce am reușit să îl aducem în patrimoniul Turzii, îl putem renova. Ținând cont că pe 19 august va fi sfințită Mănăstirea Mihai Vodă, copia mănăstirii din București ctitorită de Mihai Viteazul, acolo va fi un punct de atracție deosebit pentru turiști. În planurile de mobilitate am ținut cont și de infrastructură, de logistică a ceea ce înseamnă vizitarea Turzii, drept dovadă am scris un proiect pentru reabilitarea Castrului Roman, Legiunea a-V-a Macedonica, un obiectiv de peste 2.000 de ani, care merită să fie pus în valoare. La fel ca Parcul Dendrologic de la Obeliscul lui Mihai Viteazu, este un proiect de 5 milioane de euro, care urmează să fie semnate atât de Ministrul Fondurilor Europene, cât și de noi”, explică primarul.

Băile Sărate, în vizor

Turda a obținut în noiembrie 2016 statul de stațiune balneoclimaterică de interes național. „Ca urmare al acestui statut putem să accesăm acum, în etapa a doua a proiectului fonduri pentru asflatarea străzilor din cartierul care asigură tranzitul dintre centrul orașului și zona balneoclimaterică, inclusiv Salina Turda, pe  care o cunaoște toată lumea, fiind un obiectiv de talie mondială. Dorim să punem zona Băilor Sărate mai mult în valoare. Avem în plan înființarea unui centru multifuncțional de tratament și agrement în Băile Sărate Turda. Zona este încă una sălbatică și vrem să încercăm să înglobăm lacurile sărate de acolo într-un proiect care să le dea turdenilor, dar nu numai, posibilitatea efectuării tratamentelor. Am hotărât în Consiliul local acordarea unor sume pentru efectuarea unui PUZ la nivelul întregii zone a Băilor Sărate pentru a identifica suprafețe pe care să le putem da în folosință antreprenorilor sau investitorilor care doresc să își ridice acolo hoteluri sau pensiuni. Noi în acest moment avem la Salină peste 600.000 de vizitarori anual și încă spațiile de vizitare sunt insuficiente”, spune primarul.  În prezent, zona arată deplorabil. Tot acolo ar urma să se construiască o grădină zoologică, al cărui proiect este blocat în prezent.

O nouă galerie în Salina Turda

Nici Salina Turda nu este ocolită de proiectele de modernizare. Aici se lucrează în prezent la vechea intrare. „Vom deschide în curând și mina Iosif. Urmează săpăturile, este un proiect superb care ne va ajuta să ajungem la peste un milion de turiști anual”, spune edilul.

„Penru mină vom porni cu fonduri proprii. Acum se renovează vechea intrare în Salina Turda, după care fondurile vor fi dirijate spre această mină. Am discutat acest lucru și cu doamna Corina Crețu pentru a găsi o axă care s-ar preta pentru a termina pe fonduri europene această mină. Este vorba despre circa 9-10 milioane de euro. Nu este o lucrare care se poate termina în câteva luni, ci o investiție de perspectivă, care va aduce un plus mare de  imagine și resurse financiare pe viitor, desigur”, a spus primarul.

Fosta judecătorie situată în centrul orașului se va tranforma în Centru Multifuncțional, ia Teatrul va fi reabilitat complet.

„Avem 68 de proiecte pe care încercăm să le lansăm în funcție de cum se deschid axele europene. Noi le-am pregătit în viziunea noastră de a identifica toate resursele financiare posibile. Din aceste 68 de proiecte, 53 sunt în diverse etape de maturizare. Avem patru finanțate până acum. E foarte multă muncă. Turda a pierdut foarte mult ca imagine în ultimii 20 de ani. Vrem să recuperăm. Vrem să ajungem să fim un smart city în 2030. Am făcut deja demersuri. În momentul în care vom reuși monitorizarea întregului oraș, atunci vom reuși să aplicăm toate tehnologiile”, a mai spus Matei.

Postaţi un comentariu