Transilvania Reporter a testat sistemul de bike sharing: biciclete avem, drumuri ne mai trebuie

Biciclete avem, drumuri ne mai trebuie/ Foto: Dan Bodea

Testarea sistemului de bike sharing a început astăzi, 27 august. 100 de voluntari au fost selectați pentru a testa timp de două luni sistemul ce urmează a fi implementat la Cluj-Napoca în această toamnă. Voluntarilor li s-au pus la dispoziție 240 de biciclete, jumătate din numărul existent în cadrul proiectului și 20 de stații din cele 42 câte vor funcționa în total.

Cardul Bike Sharing va putea fi obținut după încheierea perioadei de testare la sediul central al Primăriei Cluj-Napoca sau la unul dintre sediile de cartier / Foto: Dan Bodea

Cardul Bike Sharing va putea fi obținut după încheierea perioadei de testare la sediul central al Primăriei Cluj-Napoca sau la unul dintre sediile de cartier / Foto: Dan Bodea

Citiți și: Voluntarii clujeni vor testa sistemul de bike sharing care va fi implementat în această toamnă

Aceștia au semnat un contract de voluntariat pe baza căruia au primit un card ce le va permite să testeze sistemul și implicit, starea pistelor din oraș. Voluntarii au la dispoziție un call center unde pot apela de fiecare dată când întâmpină o problemă, fiind încurajați să facă acest lucru în vederea îmbunătățirii sistemului. Sugestiile voluntarilor pot fi comunicate prin intermediul call center-ului, în scris sau online, Primăriei Cluj-Napoca. În timpul perioadei de testare, doar voluntarilor li se va permite să închirieze biciclete.

O stație „verde” / Foto: Dan Bodea

O stație „verde” / Foto: Dan Bodea

Am profitat de ocazie și am decis să testăm și noi mult așteptatul sistem de bike sharing, așa că am pornit la drum. În stația de pe strada Fabricii, de lângă Kauflandul din Mărăști, stație năpădită de buruieni, am găsit o singură bicicletă care aștepta să fie scoasă la plimbare. De precizat este faptul că în această zonă nu există nicio pistă pentru bicicliști, aceștia circulând pe partea dreaptă a carosabilului, sau pe cele două trotuare, unde se simt mai în siguranță.

01IMG_0243

„Ce cool sunt bicicletele!” / Foto: Dan Bodea

Poți ridica o bicicletă în mai puțin de două minute, sistemul funcționează perfectt/ Foto: Dan Bodea

Poți ridica o bicicletă în mai puțin de două minute, sistemul funcționează perfectt/ Foto: Dan Bodea

În stația din Piața Mihai Viteazul am găsit zece biciclete, dar și patru copii extrem de entuziasmați care nu s-au abținut să nu le „încerce”. Au râs și s-au distrat, pedalând în gol. Unii chiar au dorit să fie fotografiați în prezența noilor biciclete. Un copil, ceva mai mare de această dată a încercat să ia o bicicletă, trăgând puțin de aceasta, dar văzând că nu are nicio șansă de izbândă, a renunțat. Pe de altă parte, trecătorii s-au arătat interesați de sistemul de bike sharing, întrebând când anume va deveni acesta funcțional și cum pot intra în posesia unui card. „În sfâșit va fi implementat? Până trece perioada de testare, vine toamna!”, a spus un trecător dezamăgit.

01IMG_0249

Așa arată meniul automatelor/ Foto: Dan Bodea

Nu am întâmpinat nicio problemă când am dorit să iau o bicicletă. Am scanat cardul, am introdus codul PIN din patru cifre primit pe mail în urma semnării contractului, după care am avut la dispoziție 10 minute pentru a ridica o bicicletă. În dreptul bicicletei dorite, am scanat din nou cardul, iar acesta a devenit disponibilă. Putem folosi bicicleta o oră, în mod gratuit. După aceea, va trebui să plătim o taxă, în funcție de timpul utilizării.

lista preturi ike sharing

Odată ce am intrat în posesia bicicletei, am pornit, cu groază, recunosc, la drum. Bicicleta aleasă era puțin prăfuită și zgâriată pe alocuri, dar aceste aspecte puteau fi observate doar de un ochi foarte critic. Ca jurnalist, am văzut acest aspect, ca voluntar, m-a interesat ca bicicleta să fie funcțională. La acest aspect nu m-a dezamăgit.

01IMG_0254

Dacă unele biciclete sunt puțin prăfuite după lunga perioadă pe care au petrecut-o în depozit, altele arată impecabil / Foto: Dan Bodea

Nu același lucru pot spune despre drumurile din oraș pline de gropi sau săpături arheologice. În ceea ce privește pistele, unde există sunt de bun augur, dar nu prea există. De exemplu, pe Bulevardul Eroilor se poate circula perfect, dar și aici, în momentul în care se întâlnesc doi bicicliști, unul iese instinctiv de pe pistă pentru a-i face loc celuilalt.

01IMG_0497

Aici e o adevărată plăcere să te deplasezi cu bicicleta/ Foto: Dan Bodea

Pe str. Memorandumului îți trebuie curaj pentru a circula pe carosabil. Piste nu există, iar pe trotuar e cam dificil, fiind o stradă bine „populată” de pietoni. De asemenea, pe Calea Moților îți trebuie atenție maximă pentru a nu cădea în tranșee. Aici, în schimb, se poate circula pe trotuar (dar numai pe cel din partea dreaptă a direcției de mers), deși poliția nu recomandă acest lucru. Cei curajoși se încumetă pe șosea, virând fără frică printre autobuze și autoturisme, alții, mai puțin îndrăzneți, preferă să ferească pietonii și să circule pe trotuar. Acolo unde acestea există, bineînțeles.

01IMG_0316

Cine mai are nevoie de sală? / Foto: Dan Bodea

01IMG_0405

Un voluntar curajos/ Foto: Dan Bodea

01IMG_0451

Pe Cale Moților traficul e infernal/ Foto: Dan Bodea

În stația amplasată lângă sediul Primăriei de pe Calea Moților am găsit din nou biciclete aliniate frumos și mai mulți curioși, care văzând-mă cu bicicleta, mi-au pus mai multe întrebări. „Eu cum pot lua o astfel de bicicletă? Cum obțin un card? Pot pleca la munte cu ea? Doar o oră o pot folosi? O pot lăsa în orice stație vreau sau trebuie să o aduc înapoi de unde am luat-o? Cât mă costă un card?”, acestea fiind doar câteva dintre curiozitățile clujenilor. De asemenea, am întâlnit și persoane informate, în special cicliști, care știau exact ce presupune acest proiect. „Deci până la urmă s-a rămas la o oră gratis, așa? În sfârșit se mișcă lucrurile!”, a precizat un ciclist.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Stația de pe strada Mihail Kogălniceanu a fost și ea pregătită pentru perioada de testare, regăsindu-se aici 12 biciclete.

01IMG_0544

O astfel de bicicletă costă 650 de lei / Foto: Dan Bodea

Pentru a preda bicicleta se scanează cardul în dreptul locului în care dorești să o lași, după care se pune efectiv la loc. Luminița din dreptul bicicletei trebuie să fie verde la final.

01IMG_0532

În cazul în care nu scanați cardul, nu veți putea pune bicicleta la loc/ Foto: Dan Bodea

După perioada de testare, clujenii vor putea folosi bicicletele doar pe baza cardului nominal emis de Municipiul Cluj-Napoca la unul din sediile Primăriilor de cartier sau la Sediul Primăriei Centrale, în urma semnării unui contract între părți. Persoanele cu vârsta de sub 18 ani pot obține cardul doar cu acordul părinților, iar persoanele care nu au împlinit 14 ani nu vor putea obține un astfel de card. Mai multe detalii și întregul regulament, AICI.

Citiți și: Radu Mititean, director executiv CCN: „Nicio pistă din Cluj-Napoca nu respecta standardele și bunele practici în domeniu”

Începând cu data de 12 august, regulamentul cu privire la Bike Sharing se află în dezbatere publică urmând să fie aprobat de Consiliul local în perioada următoare.

01IMG_0435

Foto: Dan Bodea

01IMG_0391

Puțină veselie nu strică / Foto: Dan Bodea

Proiectul finanţat prin Programul Operaţional Regional 2007-2013 a debutat în 2011 şi de atunci a trecut prin tot felul de amânări şi modificări. Acesta presupunea amenajarea a 50 de stații self-service pe raza muncipiului Cluj-Napoca, respectiv în comunele Florești și Apahida, de unde orice clujean să poată împrumuta, în mod gratuit, timp de o oră, o bicicletă din cele 540 puse la dispoziție de municipalitate.


Publicitate

Postaţi un comentariu