Stadiul autostrăzilor conform CNADNR: aproape toate şantierele cu probleme

Foto: Dan Bodea

În majoritatea timpului scurs în cei 11 ani de la inaugurarea şantierului, absenţa lucrărilor a fost caracteristica principală a  iluzoriului proiect Autostrada Transilvania.  Odată cu darea în lucru a tronsonului care leagă şi face celebre localităţile Gilău şi Nădăşel, proiectul se redefineşte pe calea sensului propriu al termenilor. Nu peste multă vreme, când lucrările se vor fi încheiat, autostrada denumită profetic Transilvania o va lua literalmente prin pădure.

Pe cei 8, 7 kilometri ai tronsonului care le va da posibilitatea locuitorilor din cele două aşezări rurale să se cunoască mai bine se lucrează intens. S-au dislocat dealuri, altele au fost ridicate, apare ca o lucrare impresionantă care a antrenat un volum de excavaţii zilnice de cinci ori mai mare decât în perioada Bechtel. Problema e că, acum când şi-a făcut apariţia pe şantierul autostrăzii, efortul depus e în zadar.

La kilometrul cinci, autostrada care va fi în curând finalizată dă peste o pădure şi, deoarece nu există avize de la Ministerul Mediului, se opreşte acolo. După un segment de un kilometru în care se transformă în potecă, autostrada îşi revine şi îşi continuă înaintarea pe patru benzi până la Nădăşelu, un sat încântător populat de 300 de locuitori. E bine de ştiut că nu doar traversarea pădurii va crea dificultăţi şoferilor care se vor aventura pe autostradă. Ca să ajungă pe traseul acesteia, ei vor trebui să-şi echipeze autoturismele cu elemente flotante, pentru că vor avea de trecut Someşul prin albie. Podul peste Someş care ar trebui să lege tronsonul de autostradă aflat spre finalizare cu cel deja circulabil nu a fost nici măcar licitat.

Ridicolul tronsonului Gilău-Nădăşel, care debutează în albia unui râu şi este apoi întretăiat de o pădure, iliustrează incapacitatea cronică a statului român în materie de construcţie de autostrăzi. În 25 de ani,   costuri imense, s-au construit câteva sute de kilometri. Iar cel puţin în ce priveşte Clujul, 2016 nu va aduce îmbunătăţiri. Nici un kilometru de autostradă nu va fi dat în folosinţă, cu toate că mai multe segmente au termen de finalizare anul viitor.


Error: Your Requested widget "Easy Related Posts " is not in the widget list.
  • [do_widget_area footer_1]
    • [do_widget id="text-7"]
  • [do_widget_area footer_2]
    • [do_widget id="search-2"]
  • [do_widget_area footer_3]
    • [do_widget id="archives-2"]
  • [do_widget_area footer_4]
    • [do_widget_area homepage]
      • [do_widget id="wpzoom-widget-cat-15"]
      • [do_widget id="text-10"]
      • [do_widget id="wpzoom-widget-cat-14"]
      • [do_widget id="text-11"]
      • [do_widget id="wpzoom-widget-cat-19"]
      • [do_widget id="wpzoom-widget-cat-16"]
      • [do_widget id="wpzoom-widget-cat-21"]
      • [do_widget id="wpzoom-widget-cat-20"]
      • [do_widget id="wpzoom-widget-cat-17"]
    • [do_widget_area side-left]
      • [do_widget_area side-right]
        • [do_widget id="text-7"]
      • [do_widget_area sidebar]
        • [do_widget id="text-16"]
        • [do_widget id="wpzoom-feature-posts-13"]
        • [do_widget id="oio-widget-11"]
        • [do_widget id="text-14"]
        • [do_widget id="rssimport-2"]
        • [do_widget id="oio-widget-13"]
        • [do_widget id="wpzoom-feature-posts-2"]
        • [do_widget id="rpwe_widget-5"]
        • [do_widget id="wpzoom-feature-posts-8"]
        • [do_widget id="oio-widget-18"]
        • [do_widget id="wpzoom-feature-posts-7"]
        • [do_widget id="oio-widget-19"]
        • [do_widget id="rss-2"]
        • [do_widget id="oio-widget-14"]
        • [do_widget id="wpzoom-feature-posts-11"]
        • [do_widget id="oio-widget-15"]
        • [do_widget id="rpwe_widget-3"]
        • [do_widget id="oio-widget-16"]
        • [do_widget id="text-13"]
        • [do_widget id="oio-widget-17"]
        • [do_widget id="wpp-6"]
      • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
        • [do_widget_area wp_inactive_widgets]

          Transilvania Reporter a obţinut în urma unei cereri oficiale ultimele informaţii de la CNADNR privind stadiul lucrărilor la autostrăzile  care trec prin Transilvania şi care ar putea lega Clujul de restul ţării. Cele mai noi date privind situaţia contractuală a unor tronsoane de autostradă aflate în execuţie arată că situaţia lucrărilor este departe de finalizare şi că la aproape toate există probleme, obstacole în faţa cărora proiectele stau pe loc.  Vă redăm aici informarea primită în forma ei oficială, pe care nu s-a intervenit  deloc, tocmai pentru ca dumneavoastră să trageţi singuri concluziile.

          Tronsonul Gilău – Nădășelu: contract – Proiectarea şi execuţia autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Secţiunea 3A1 (Gilău – Nădașelu), km 0+000 – km 8+700

          Stadiul actual: Contractul a fost semnat în data de 22.04.2013 cu Asocierea S.C. Spedition UMB – S.C. Tehnostrade S.R.L. În prezent contractul este în perioada de execuție, progresul fizic înregistrat fiind de 63, 54%, iar progresul financiar de 43, 78%.

          În ce priveşte problemele apărute în cadrul contractului, precizăm următoarele:

          • Scoaterea definitivă din fondul forestier a zonei de pădure de pe acest sector va putea fi efectuată după actualizarea Acordului de Mediu existent (Acord de Mediu nr. 5/16.06.2004). În scopul obținerii acordului de mediu actualizat pentru proiectul “Construirea Autostrăzii Brașov-Oradea, Sector Ogra-Borș”, CNADNR SA prin DRDP Cluj, a încheiat un contract cu un prestator specializat, și anume cu Unitatea de Suport pentru Integrare. Termenul estimat pentru actualizarea Acordului de Mediu este ianuarie 2015.
          • Exproprierile suplimentare necesare realizării nodului rutier Nădășelu – Proiectul de Hotărâre de Guvern privind exproprierile suplimentare va fi promovat în Sedința de Guvern în perioada imediat urmatoare.

          Autostrada Sebeș – Turda

          Contract Progres Fizic Progres Financiar
          Proiectare și execuție Autostrada Sebeș-Turda, Lot 1 km 0+000 – km 17+000 10, 07% 15, 00%
          Proiectare și execuție Autostrada Sebeș-Turda, Lot 2 km 17+000 – km 41+250 7, 14% 16, 19%
          Proiectare și execuție Autostrada Sebeș-Turda, Lot 3 km 41+250 – km 53+700 41, 00% 18, 00%
          Proiectare și execuție Autostrada Sebeș-Turda, Lot 4 km 53+700 – km 70+000 39, 60% 20, 89%

          Probleme existente:

          • Acordul de Mediu – În data de 31.10.2013 a fost emis Acordul de Mediu RO-ANPM nr. 01 revizuit pentru obiectivul „Autostrada Sebeș – Turda”. Din cauza modificării de către Antreprenori (care conform contractului de lucrări au și calitatea de Proiectant), în faza de elaborare și avizare a Declarațiilor de Proiectare (premergătoare elaborării și avizării Proiectului Tehnic), a soluțiilor tehnice prevazute în Studiul de Fezabilitate,  a devenit necesară revizuirea Acordului de Mediu. În acest sens, în data de 11.03.2015 și 16.07.2015 au fost emise Anexele la Acordul de Mediu, care conțin modificările tehnice din cadrul contractelor.
          • Autorizaţia de Construire – În data de 17.03.2015 a fost obținută Autorizația de Construire pentru Sectorul 5 aferent Lotului 4 al autostrăzii, iar în data de 01.09.2015 a fost obținută Autorizația de Construire pentru Sectoarele 1, 2, 3, 4 și 6 aferente Lotului 4. De asemenea, în data de 14.09.2015 a fost obținută Autorizația de Construire pentru Sectorul 1 aferent Lotului 2 al autostrăzii.

          Întârzierea emiterii Autorizațiilor de Construire pentru sectoarele sus menționate, cât și pentru restul sectoarelor, este cauzată de necesitatea revizuirii Acordului de Mediu din cauza modificării de către Antreprenori a soluțiilor tehnice, de obținerea cu dificultate a avizelor necesare (utilități, certificate de descărcare arheologică etc.), fie de întârzieri în finalizarea proiectării și depunerii D.T.A.C. de către Antreprenori.

          Tronsonul Câmpia Turzii – Târgu Mureș – 5 loturi, nicio execuţie:

          • Execuția Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Secțiunea 1C, Lot 1: Tg. Mureş – Ungheni (km 0+000 – km 4+500) + drum de legătură. Stadiul actual: Contractul a fost semnat cu Asocierea LEMACONS – VEGA 93 – ARCADA COMPANY în data de 11.03.2015.
          • Execuția Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Secțiunea 1C, Lot 2: Ungheni – Ogra  (km 4+500 – km 14+605). Stadiul actual: Contract semnat cu Asocierea JV SC STRABAG SRL – SC STRACO GRUP SRL în data de 24.02.2015.
          • Proiectarea şi execuţia autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Secţiunea 2A, Ogra – Câmpia Turzii, Lotul 1: Ogra – Iernut (km 0+000 – km 3+600). Stadiul actual: Contract semnat cu Asocierea SC GEIGER TRANSILVANIA SRL – WILHELM GEIGER  GmbH &Co.KG în data de 16.02.2015.
          • Proiectarea şi execuţia autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Secţiunea 2A, Ogra – Câmpia Turzii, Lotul 2: Iernut – Chețani (km 3+600 – km 21+500). Stadiul actual: Procedura a fost contestă de către un Ofertant la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, apoi la Curtea de Apel București. După ce ofertele au fost reevaluate un alt Ofertant a contestat procedura la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
          • Proiectarea şi execuţia autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Secţiunea 2A, Ogra – Câmpia Turzii, Lotul 3:  Chețani – Câmpia Turzii (km 21+500 – km 37+191). Stadiul actual: Contract semnat cu Asocierea SC STRACO GRUP SRL – SC SPECIALIST CONSULTING SRL – SC TOTAL ROAD SRL în data de 19.02.2015.

          În ceea ce priveşte problemele aferente actor loturi de autostradă, menţionăm că Beneficiarul nu a emis Ordinul de Începere deoarece nu au fost finalizate procedurile de expropriere pentru terenurile necesare execuției lucrărilor. Contractele vor fi finanțate integral din POIM 2014-2020.

          Tronsonul Suplacu de Barcău – Borș (km 4+200 – 64+450)

          • Finalizarea Autostrăzii Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3C: Suplacu de Barcău – Borș (km 4+200 – 64+450). Stadiul actual: Contractul a fost semnat în data de 14.05.2015 cu Asocierea CORSAN SA – CORVIAM CONSTRUCCION SA & SC CONSINIT SRL & SC ROAD CONSULTING & DESIGN SOLUTION SRL & SC VIA DESIGN SRL. În prezent contractul se află în perioada de proiectare.

          În cadrul contractului au aparut probleme între membrii Asocierii, iar C.N.A.D.N.R. a solicitat Antreprenorului să prezinte o soluție unanim acceptată de toți membrii asocierii pentru rezolvarea problemei.


          Publicitate

          Postaţi un comentariu