Șerban Petre, administrator Clima&Confort Taxi: „Uber profită de lipsa de calitate a serviciilor de taximetrie din orașele în care ei ajung”

Foto: Dan Bodea

Ofensiva Uber în Cluj-Napoca a trezit reacții dintre cele mai aprige din partea taximetriștilor clujeni și s-a lăsat cu flagrante organizate de taximetriști și poliție și sancțiuni de câte 25.000 de lei, urmate de sancționarea unor șoferi Uber cu confiscarea certificatelor de înmatriculare și a plăcuțelor. Problemele sunt însă ceva mai profunde, așa cum Șerban Petre, administrator al firmei Clima&Confort Taxi, a declarat într-un interviu acordat Transilvania Reporter.

Disputa dintre taximetriștii clujeni și Uber a depășit în unele situații limitele legii, ajungându-se la agresiuni fizice și verbale, așa cum unii șoferi Uber au declarat. Problemele sunt însă ceva mai complexe. Uber are succes și potențial de reușită la Cluj din cauza calității slabe a serviciilor de taxmetrie din oraș. O spune chiar administratorul firmei de Taxi Clima&Confort Taxi, Șerban Petre.

„Vorbim aici despre transport public în regim de taxi și este normal să fie atât de reglementat. Suntem supuși unor reguli pe care trebuie să le respectăm și de aici vine până la urmă și conflictul cu Uber, care este reglementat doar printr-o firmă privată. Seamănă oarecum cu practicile de acum câțiva ani când se făcea taxi, la „ia-mă nene” de la Apahida la Cluj-Napoca. Ei reglementează într-un mediu online mersul la ocazie, cu precizarea că banii se iau de pe card. Este un sistem simplu și de la înființare au fost concurență pentru taximetrie”, explică el.

Chiar dacă, paradoxal, serviciile de taximetrie sunt sisteme relativ închise, în care firmelor ce operează le este permis să aibă aceleași prețuri, firmele de taxi nu se bucură de succes la adevăratul potențial pe care l-ar putea avea.  Una dintre probleme o reprezintă și forța de muncă. Multe firme încă au mașini în care îți e teamă să urci, dar și șoferi ceertați cu amabilitatea.

„La noi, sistemul este închis, care dacă nu are concurență nu evoluează. Firmele de taximetrie nu sunt motivate să aibă mașini mai bune și șoferi mai civilizați din moment ce le lipsește concurența. Uber are succes în primul rând în orașele în care taximetria este slabă calitativ. Eu am tot spus că dacă nu ne reformăm și lăsăm în continuare șoferi care conduc în maieu. Mașini care miros urât sau tot felul de alte situații, o să ne ia alții fața. Cererea este mai mare decât oferta noastră. Noi experimentăm și o lipsă a forței de muncă. Noi, ca firme, pe de altă parte nici nu am știut să ne promovăm serviciile și firmele pentru a atrage oameni spre noi. E cumva paradoxal să nu reușești să ai succes într-un sistem în care este închis. Noi nu avem același preț, dar în rest sunt aceleași prețuri. Oicum ar fi, nu facem față”, explică administratorul firmei.

Șerban Petre consideră că dincolo de cearta cu Uber, depinde de firmele de taxi dacă vor rezista pe piață în contextul în care tot mai multe alternative apar pentru clienți. Pony Car Sharing este unul dintre acestea, iar flota de 50 de mașini s-a bucurat de succes în perioada festivalului Untold, în care o comandă la taxi era preluată după zeci de minute de așteptare.

Compania de car sharing Pony Car Sharing, care funcţionează în Cluj-Napoca cu o flotă de 50 de maşini disponibile pentru închiriere prin intermediul unei aplicaţii mobile, a înregistrat creşteri semnificative în ce piveşte numărul de curse, dar şi durata acestora în perioada festivalului.

“Numărul de înrolări nu a crescut peste medie, probabil pentru că cei veniţi din afara Clujului nu ştiau atât de multe despre serviciul Pony, însă consumul localnicilor a crescut destul de mult. Precizăm că toţi cei care s-au înrolat în această perioadă au primit 30 de minute gratuite pe aplicaţie. Am avut maşini ocupate chiar şi 400 de minute pe zi, iar media per maşină a fost de peste 120 de minute, în condiţiile în care în mod normal era undeva între 60-80 de minute. În perioada Untold s-au efectuat peste 1.000 de curse, asta deşi primăria nu ne-a dat voie să setăm staţii speciale în zona festivalului unde utilizatorii Pony să poată lăsa maşinile la o distanţă mai mică de intrare, deşi iniţial ne-au promis cinci astfel de locuri. La toate festivalurile de amploare din lume, operatorii de car sharing au locuri de parcare la zona VIP, la Cluj însă nu s-a putut”, a declarat Iulian Pădurariu, co-fondator al serviciului Pony Car Sharing.

„Ar trebui să ne uităm fiecare firmă în curțile noastre și să vedem de ce Uber are succes. Nu am luat măsurile din timp și să fie probleme, dar poate reușim să facem ceva. Uber în sine profită de lipsa de calitate a serviciilor de taximetrie din orașele în care ei ajung”, spune Șerban Petre.

Acesta spune și că succesul pe viitor al firmelor de taxi ține de capacitatea lor de a se moderniza, iar dzvoltarea aplicațiilor mobile care să transforme comandarea unui taxi întrun proces mai simplu și la îndemână ar putea fi un prim pas.

„Partea cu dezvoltarea de aplicații nu a venit neapărat târziu, dar cred că de fapt nu sunt bine puse la punct acele aplicații. Avem cerere mare și ofertă mică pentru că nu este forță de muncă. Până și Uber a adus oameni din București. Dar oricum, noi avem un om pe mașină când legea spune că ar trebui să fie patru. Ar fi bine să fie măcar doi. Dar nu sunt oameni cu care să lucrezi. Asta ca să nu mai vorbim despre educația angajaților. Studenții și tinerii nu vor să lucreze în domeniu, eu insist să am șoferi care tot timpul sunt la cămașă și mașinile să arate ok. Dar încep să nu mai am cui să impun aceste reguli pentru că nu există forță de muncă pe piață”, mai spune Șerban Petre.

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. Gigi says:

    Nu o sa dati faliment sau asa ceva. Dar o sa fie alternative si foarte bine. Modernizati-va si o sa fie mai bine.

    • Antonescu says:

      Pe cand se “modernizeaza” si clientul ? Sa invete sa urce in spate, sa nu se ridice din sanț si sa stea pe bancheta, spatele scaunului din fata nu e bun de curatat papucii, in taximetru nu se mananca (valabil si ptr soferi)!

    • Misu says:

      Din nefericire clima și confort nu mai primește licențe de la primărie deși au o flota mult peste ce are Clujul din punct de vedere calitativ.. Primii șoferi cu madini mai noi de 2008 și cravata. Sper sa se retraga acei ciobani cu maiouri și sa lase loc calitatii

    • Sebastian says:

      Foarte bine ca sa introdus Uber…. acuma am fost în România nu de mult… nașpa sa aștepți după taxiuri și mai dai și de unu nepoliticos ca la taxi nu este rating ca la Uber…. doamne da sa intre și Lift…

  2. Mona says:

    Este adevărat ca dacă nu exista concurenta firmele de taximetrie fac ce vor. Am o reclamație la NOVA Taxi făcută in Martie 2015 pentru mașina si șoferul . Era un logan fără chedere in interior cu bătăi la “bucsaraie” si multe altele . Nici in ziua de azi nu am primit un telefon de la ei . Acum când e cazul folosesc Uber Los Angeles unde nu își permit șoferii sa aibă mașina murdara Cei de la Uber nu te înregistrează dacă ai mașina veche E adevărat ca nu știu toate condițiile dar e ceva de genu . In plus fac curse si de 3 dolari !

  3. Gogu says:

    Nu ocoliți esențialul. Uber taxează cu 25% din cifra de afaceri transportul de taxi din România și transferă banii într-un paradis fiscal pentru a nu fi impozitați. Derulează afaceri în România dar nu plătește taxe aici. Un taximetrist plătește taxe în România, adică banii aia din care ne plătim medicii, profesorii, polițiștii. Nu mai vorbim de concurență neloială și alte.

Postaţi un comentariu