Sâmbătă seara, Carmen a murit în Piața Unirii din Cluj

Foto: Dan Bodea

Peste 3.000 de spectatori, spun autoritățile, au venit în Piața Unirii din Cluj Napoca pentru spectacolul de operă „Carmen” de Bizet, pus în scenă pentru prima oară în aer liber.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Sub cerul ușor înorat, publicul s-a strâns încet-încet, cu ore bune înainte de începerea spectacolul, astfel încât, cu o jumătate de oră înainte de debut, toate scaunele erau ocupate. Porumbeii pluteau stoluri pe deasupra mulțimii, surprinși și ei că nu mai au loc.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Dar clujenii și-au luat Piața în stăpânire și s-au așezat pe jos, pe bordurile de la fantânile arteziene sau pe gardul bisericii. Nimic nu i-a împiedicat să se bucure de spectacolul oferit chiar în mijlocul orașului lor. Au venit cu copiii, cu cățeii, bicicletele și rolele au venit cu mic cu mare. Emilia, o fetiță de șase ani, așezată în cârca mamei, de unde să poată vedea mai bine, întreba din cinci în cinci minute când vine scena cu Carmen, iar Matei, de doar trei ani, făcea „balet” pe platforma de sticlă de deasupra ruinelor romane. S-ar putea spune că în seara zilei de sâmbătă, 27 iunie, în Piața Unirii, și artiștii și spectatorii au dat fiecare spectacolul lor, spectacolul vieții.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Emil Strugaru a semnat regia artistică a spectacolului de operă, iar distribuția completă îi cuprinde pe soliștii: Iulia Merca (Carmen), Cristian Mogoșan (Don José), Zoltan Nagy – invitat (Escamillo), Narcisa Brumar – invitată (Micaȅla), Daniela Tricu, Liliana Neciu, Bogdan Nistor, Sergiu Coltan – invitat, Simonfi Sandor și Cristian Hodrea, acompaniați de soliștii balerini Gabriela Sima, Dorina Lucaciu, Adelina Filipaș, Mircea Barițchi și Valentin Mihăilă. Orchestra se va afla sub bagheta dirijorului Adrian Morar, evenimentul bucurându-se și de prezența Corului de copii „Junior VIP”, aflat sub conducerea muzicală a dirijoarei Anca Mona Mariaș.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Înaintea spectacolului, principala îngrijorare a regizorului era sonorizarea, dar de data aceasta se pare că a fost o reușită. „La noi e o mare problemă cu sunetul, nu atât pentru că n-am avea aparatură, că avem, este la nivel tehnic foarte bun, dar nu avem sunetiști pricepuți pentru acest gen de spectatole. Pentru Carmen noi am adus un sunetist din București”, ne-a declarat regizorul Emil Strugaru.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

„Nu joc de două ori la fel, nu sunt aceeași Carmen în două spectacole consecutive și pentru cel din stradă voi fi alta, nu mă pot imita pe mine”, ne-a mărturisit mezosoprana Iulia Merca, avertizându-ne că va surprinde. Și așa a fost. Deși scena s-a dovedit mică pentru amploarea spectacolului și dimensiunea Pieței, Carmen a ieșit cu vocea ei în afara „cutiei” și s-a jucat cu muzica mai mult decât cu actoria.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Deși astăzi „Carmen” este una dintre preferatele îndrăgostiților de opera, premiera a fost un eșec total. Dezamăgit de insucces, Bizet avea să moară trei luni mai târziu, fără să știe că ultima sa creație avea să reziste trecerii timpului. La puțin timp după moartea compozitorului, publicul va aprecia povestea care se desfășoară într-o Spanie romantica și ireală. Aici, tânăra Carmen, o frumoasă țigancă, vânzătoare de țigări, îl tachinează și atrage pe caporalul Don Jose cu farmecele sale exuberante.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Nici măcar Micaela, care îl iubește din tot sufletul pe Don Jose, nu poate să rupă această vrajă. Caporalul renunță repede la orice împotrivire și, gata de orice pentru Carmen, o urmează în munți. Dar frumoasa țigancă se pedepsește repede de noul ei iubit și nu ezită să îl părăsească, plecând cu frumosul matador Escamillo. Și aceasta chiar dacă în cărțile cu care ghicea își prezisese singură moartea apropiată. Caporalul nu renunță și promite că se va răzbuna pentru această tradare.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Când Escamillo este din nou triumfător în arenă, Carmen se întâlnește cu Don Jose pe o alee întunecată din apropiere, și de această dată îndrazneala și farmecul nu o mai pot salva de răzbunarea iubitului înșelat.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

O ucide cu un cuțit și finalul însângerat și întunecat a fost încă un motiv pentru opera să fie huiduită la debut de public și de critică. Doar Ceaikovski, aflat întâmplător în sală, ar fi spus că în zece ani o să ajungă cea mai cântă operă din lume. Și a avut dreptate .


Publicitate

Postaţi un comentariu