Să v-amintiți cu drag de campania care nu a existat

Când legea electorală s-a schimbat și a luat din mâinile candidaților gălețile, sticlele de ulei, brichetele sau afișele lipite pe fiecare tomberon din localitate, pețitorii funcțiilor de primari sau consilieri au mai rămas cu o singură armă. Într-o lume normală am fi putut spune că armele rămase în luptă, în lipsa micilor atenții, sunt dezbaterea electorală și proiectele îndrăznețe, dar realizabile, din care să ne dăm seama cine o fi mai bun.

Dar pentru că nu este cazul să ne hazardăm în speranțe la normalitate și pentru că poate ar fi un șoc prea mare pentru noi, cei obișnuiți încă să auzim programe electorale prin megafoane și de pe scene învăluite în fum de grătare, candidați au lăsat deoparte lumea materială a campaniei electorale și au trecut în online, acolo unde Facebook, cu ale lui reguli laxe, a permis manifestări dintre cele mai diverse.

Actuala campanie a mai însemnat în lumea reală doar câteva ieșiri ale candidaților pe străzile orașului. Fiecare a mers prin parcuri, a împărțit pliante, a vorbit cu cetățenii chestiuni banale și, indiferent de rezultate, a imortalizat momentele în poze urcate cu heirupul în online și în principal pe Facebook. S-a mers pe fotografii „din popor”, realizate cu telefonul mobil în care important era să se distingă figura candidatului și, obligatoriu, faptul că acesta a coborât între oameni și a vorbit cu ei. O performanță, e drept, greu accesibilă muritorilor de rând.

Emil Boc, la pas, prin campania electorală

Campania primarului în exercițiu, Emil Boc, s-a desfășurat pe trei paliere, unul mai simplu decât celălalt: câteva afișe postate prin vitrinele magazinelor din centru, prin oraș la câteva discuții cu locuitorii din cartierele clujene și, evident, pe Facebook, prin poze și postări. Abia în a treia săptămână de campanie, Emil Boc a ajuns și la o televiziune locală, la o dezbatere electorală cu candidatul independent Octavian Buzoianu. O dezbatere din care nu s-a ales nimic, dar care a fost urmată la câteva zile de prezentarea unui plan care a reușit să mai aducă zâmbete într-o campanie altfel teribil de anostă a candidatului PNL. „Vrem să facem Cluj Shopping City. Mulţi mi-au spus că merg la Parndorf la cumpărături, pentru că acolo găsesc produse de calitate la preţuri mai mici”, a spus Emil Boc.

Designer Outlet Parndorf din Viena este unul dintre cele mai mari și mai cunoscute centre comerciale din Europa, cu o suprafață totală de peste 42.000 de metri pătrați și 160 de magazine ale unor designeri celebri de pe mapamond. Adică exact genul de promisiune care ar putea fi onorată într-un oraș în care încă nu funcționează automatele de bilete ale Companiei de Transport Public. Altfel, Emil Boc s-a întreținut cu electoratul pe Facebook în ample și repetitive discuții derulate pe structura „Sunt x, locuiesc pe strada y și vreau să știu când o să avem asfalt”, din partea cetățeanului, și un clasic „Mi-am notat, avem în vedere această problemă și ne vom ocupa în cel mai scurt timp”, din partea primarului. Dincolo de online, Emil Boc nu și-a umflat prea tare mușchii cultivați în cele patru mandate, în contextul în care nici concurenții electorali nu i-au prea întrebuințat în vreun fel.

Candidatul unui milion de postări pe Facebook

Octavian Buzoianu este candidatul independent susținut de alianța politică formată din PSD, ALDE, PNȚCD și UNPR. Încă de la începutul campaniei, când a prezentat un proiect cu orizont de realizare de 40 de ani, Octavian Buzoianu a lăsat impresia că nu se prea înțelege cu presa. A fost protagonistul unui scandal în care a fost acuzat de două clujence, prin intermediul unui video uploadat pe internet, că „a îngropat” fabricile Ursus și Feleacul, dar cum miza era atât de mică, aproape nimeni nu a mai observat că, la un moment dat, cele două protagoniste ale clipului au apărut alături de Buzoianu și au prezentat scuze publice pentru ceea ce ele au catalogat ca fiind un mesaj înțeles greșit. În rest, Octavian Buzoianu a explicat aproape zilnic în stradă că este un candidat independent, avându-i aproape de fiecare dată alături pe unul sau chiar pe ambii președinți ai filialelor locale ale PSD și ALDE. În online, cu greu se poate găsi un candidat mai activ pe rețelele sociale. Alături de fiul său și de soție, Octavian Buzoianu a avut grijă să fie prezent în orice colțișor al Facebook. Ba chiar a pătruns și pe Instagram, promovând imaginea cartierului Mănăștur printr-o serie de poze editate amatoricește în care candidatul independent se recomandă a fi „Straight outta Mănăștur”, o sintagmă ce parafrazează titlul albumului și al filmului realizat de către artistul hip-hop Dr. Dre. În linii mari „Straight outta Compton”, prezintă drumul spre Hall of Fame-ul industriei muzicale americane al unor staruri ca Easy-E, Ice Cube sau Dr. Dre, pornind de pe străzile rău famate ale cartierului Compton din L.A, California. Multe felicitări celor care reușesc să găsească măcar o legătură între viața lui Dr. Dre în Compton și viața candidatului Octavian Buzoianu la Cluj-Napoca.

Ce nu duce strada, duce internetul

În lupta dintre presa ziarelor print și presa online, cea de-a doua entitate are de câștigat prin faptul că „duce orice și oricât”. Internetul nu are limitări de spațiu, astfel că aici poate fi loc pentru oricine, în orice fel de cantitate. Ideea este funcțională și pentru campania electorală, care odată mutată în online, oferă un cadru ideal pentru orice remarcă, de orice fel. Candidatul Mișcării Liberale, Liviu Alexa, cu siguranță a profitat de toate binefacerile online-ului, mitraliind zilnic candidații adverși cu articole în care erau prezentate „adevăruri ascunse”. Folosindu-se de propriul ziar, Alexa a publicat o serie de articole în care erau prezentate realizări ale lui Emil Boc, precum telegondola, metroul pe ruta ClujNapoca – Florești sau Someșul navigabil. Multe ironii, fotografii editate în feluri ce s-au dorit a fi amuzante și chiar scurte poezioare au constituit în final campania electorală așa cum Liviu Alexa a înțeles-o.

Ceilalți candidați? Activitatea lor va rămâne cel mai probabil un mister total. Adrian Gurzău s-a remarcat doar în primele zile de campanie, când alături de activul de partid a ieșit la alergare prin oraș folosind pista de biciclete, în timp ce restul și-au împărțit anonimitatea frățește. Cu toții au așteptat parcă un deznodământ anticipat după o lună de non-combat electoral, în care candidații au arătat că, pe de-o parte nu au motive să iasă în față cu proiecte, fiind siguri de victorie, cazul Emil Boc, și pe de altă parte, că nu au avut resursele necesare pentru a părăsi zona gri și atât de insipidă a campaniei.


Publicitate

Postaţi un comentariu