Rodion, „Regele vinilurilor”

Foto: Pan Ioan Photography

Rodion Ladislau Roșca, sau Rodion AG, așa cum este cunoscut în lumea muzicii electronice, este legenda vie a muzicii electronice din România. A fost supranumit ”Părintele muzicii electronice”, ”Tatăl muzicii electronice și al curentului New Wave”, geniu, nebun etc. Adjectivele par insuficiente pentru a descrie ”calitățile” cu care este înzestrat muzicianul clujean care a pus bazele muzicii electronice încă din anii ’70. Absolvent al Liceului de Muzică din Cluj, Rodion, așa cum îi spune toată lumea, se autointitulează ”Regele vinilurilor” din anii 1970. Uitat pe nedrept de noua generația a promotorilor muzicii electronice, Rodion mărturisește sincer că a ”tras niște sfori” ca să poată performa anul acesta la cele mai importante festivaluri de gen din Cluj – Electric Castle și Untold.

Rodion: „Trebuia să fiu invitat”

Mai avangardistă ca niciodată, muzica lui Rodion Roșca, în mare parte compusă încă de la jumătatea anilor ’70, a avut un efect ”electrizant” în rândul participanților la ediția din acest an a Electric Castle. Artistul nu este la prima apariție pe afișul festivalului, dar este pentru prima oară când organizatorii i-au recunoscut valoarea și meritele pe care acesta le are în evoluția muzicii electronice. ”Și în 2013 m-au invitat organizatorii să particip la festival, doar că m-au încadrat la secțiunea <<Mistery artist>>, nu mi-au trecut numele pe afiș. Au vrut, cred, să fie o surpriză pentru participanți, dar mi-au făcut și mie o mare surpriză, neplăcută. Orice artist vrea să-și vadă numele pe afiș. În fine, a venit lume puțină, pentru că nimeni nu știa că eu o să pun muzică. Eu nu sunt deloc modest, pentru că îmi cunosc valoarea, iar dacă organizatorii anunțau oamenii cine o să fie pe scenă, impactul ar fi fost mai mare, adică eu nu sunt chiar un mister. Au fost drăguți, dar n-au fost inspirați”, povestește Rodion. Îi dăm dreptate. În fond, Rodion Ladislau Roșca este inventatorul secvenţelor, ceea ce astăzi DJ-ii profesioniști numesc sampler-uri (mostre, sunete preînregistrate, n.a.), dar este şi părintele supraimprimărilor, practic e ”Omul-Oechestră”. Au mai trecut trei ani și Rodion AG a revenit în sfârșit în lumina reflectoarelor, la el acasă.

„Până la urmă m-au invitat și trebuie să-i mulțumesc pe această cale lui Edmond Lenarth, unul dintre organizatorii festivalului. Toată lumea spune despre mine că sunt părintele muzicii electronice, dar abia acum la 62 de ani m-au invitat, probabil pentru aerul meu părintesc”, spune amuzat Rodion. Artistul a mărturisit că a ”forțat” puțin lucrurile pentru a fi inclus pe lista artiștilor. ”Nu sunt ipocrit să spun că nu mi-am dorit să fiu pe scena de la Electric Castle. Chiar am tras niște sfori, ca să zic așa. Am tot zis, ba pe la ziare, ba pe la radiouri, că nu mă invită nimeni, că toată lumea vorbește despre mine ca despre o legendă, numai la festivaluri de acest gen nu mă invită nimeni, în România. Până la urmă m-au chemat”, explică Rodion.

Artistul a performat în chiar Day 0 (ziua zero, n.a.), miercuri, înainte de începerea oficială a Electric Castle. ”Înseamnă tare mult pentru mine, sincer. Mai ales acum, în starea în care mă aflu (Rodion Roșca a fost diagnosticat cu ciroză), orice ban contează. Eu am fost regele vinilurilor, trebuia să fiu invitat”, a adăugat Rodion.

rodion-060313-download

„Ei acum învață mersul pe jos”

Încă din startul dialogului cu Rodion Roșca înțelegi că omul chiar este conștient de valoarea lui. Vorbește cu patos despre muzică și despre compozițiile sale. Rememorează cu mare drag frânturi din articole apărute în presa de specialitate, din Anglia, Ungaria, Germania, chiar Statele Unite. Deși a făcut o pauză de mai bine de un sfert de secol, până să se reapuce de compus muzică, Rodion AG este considerat și în 2016 un ”monstru sacru” al Wave-ului mondial. ”Eu chiar am compus muzică. Eu am înregistrat instrumente, am suprapus sunete, am supraimprimat, am căutat un sound care să mă definească. Și astăzi despre mine se spune că sunt unic, că muzica mea este dincolo de ce se face în momentul de față, dar este în același timp actuală și foarte la modă. DJ-ii din ziua de azi învață mersul pe jos și orice sunet preînregistrat li se pare deosebit. Și eu am fost așa, dar ceea ce se face acum nu pot să zic că-mi place. Toți artiștii sunt la fel”, este caracterizarea fără menajamente a lui Rodion, față de ”colegii de scenă”.

Artiștii care l-au inspirat, încă de la primele tentative de compoziții, au fost Rolling Stones, The Beatles și femeile frumoase. ”Orice artist, că recunoaște sau nu, compune pentru sexul opus. Toată creativitatea și arta se învârte în jurul femeilor. Mie îmi plac amândouă, și muzica și femeile, mai ales blondele”, chicotește Rodion. În anul 2014, cea mai importantă revistă de rock din S.U.A., “Mojo Magazine” l-a plasat pe clujeanul Rodion Roşca pe locul cinci, în topul mondial „Mind blower”, cu piesa „Citadela”, care datează din anii ’80.

Geniu, nebunie, draci și poezie

Fascinanta aventură a lui Rodion Roşca în lumea sunetelor a început în anii ’70, iar prima formulă oficială, ca trupă, a apărut în 1977, alături de Gicu Fărcaş – chitară bas și Adrian Căpraru – chitară. Pornind de la această formulă s-a născut și numele formației – Rodion AG. Ulterior, trupei i s-au alăturat Vasile Rus – tobe şi Petrică Şovăială – orgă, sintetizator. Sufletul conceptului a fost însă, din prima clipă Rodion Roșca. ”Mie îmi place să fac muzică monumentală, epică. Mai întâi compuneam muzica, care mă arunca într-o stare ce-mi trimitea în minte un cuvânt, două de la care pornea restul versurilor. Mai scria și Gicu <<Gicu Fărcaș, bass-istul trupei, n.a.>>, mai împrumutam și de la poeți. Dar cea mai importantă era muzica, de aceea am și multe piese instrumentale. Îmi plăcea să mă joc cu sunetele cât mai neconvențional, voiam să fac din ele o poveste, ceva ce nu s-a mai făcut până atunci.

Compuneam piesele cu ce aveam la îndemână. Lumea credea ca am cele mai grozave sintetizatoare din țară, dar adevărul e că acele sunete au fost făcute cu chitară distorsionată cu flanger și ecou și cu o orgă rusească de jucărie. Cel mai puternic sintetizator a fost capul meu. Aproape toate vocile au fost ale mele, făcute cu supraimprimări. Muzica mea era și este și azi nebună. Să-ți dau câteva exemple. Poate tu nici nu ai auzit piesele de care îți vorbesc eu. În <<Cântec Fulger>> beat-ul este cumva în batjocură, de dans macabru, iar vocea mea parcă e o interjecție de cioară. În <<Doctorul>> am folosit sunete ca de mitralieră. În <<Isabella>> am folosit plânsete de-ale fiicei mele la vârsta de două luni, iar pe<<Citadella>>, care are sunete de trompete făcute de fapt dintr-o clapă difuză, zici că dansează dracii.

rodion-12

Nu depune „armele”

Rodion Roșca s-a retras la țară. Continuă să participe la festivaluri de muzică electronică, mai mult pe afară, Ungaria, Germania, Danemarca. În România este considerat o legendă, dar prea puțină lume îl include pe lista ”invitaților„ la evenimentele de profil. ”Te rog să mulțumești din partea mea organizatorilor Electric Castle și Untold <<Rodion va mixa și la Untold, în ultima zi a festivalului, 7 august, n.a.>>, mi-ai face un mare serviciu”, spune Rodion. Anul acesta, după 27 de ani de pauză totală, Rodion a compus primele piese noi. Nu se mai bazează doar pe magnetoafoanele vechi. Din banii câștigați din onorariile încasate în Ungaria, sau Danemarca și-a cumpărat scule noi. Recunoaște că încă nu le stăpânește prea bine, dar geniul creator nu l-a părăsit. ”Am compus cinci piese noi, dar eu am material pentru mai multe discuri, numai să vrea cineva să le scoată pe piață. Până una alta rămân cu cele trei albume scose între 2013 și 2014.

Criticile sunt pozitive, iar specialiștii continuă să spună despre muzica mea că este actuală și unică în același timp. Mulți consideră că e ușor să faci muzică, mai ales azi când iei sunete preînregistrate, dar muzica devine operă și capodoperă, atunci când o dezvolți. Ceea ce DJ-ii mixează azi nu poate fi încadrat în categoria <<operă>>. Eu chiar fac muzică modernă, complexă și am păstrat același sound unic, pe care l-am inventat în anii șaptezeci”, adaugă Rodion. Până să urce pe scena Untold, compozitorul clujean va participa la un eveniment similar la Budapesta, în perioada 3-4 august, dar așteaptă în continuare invitații la festivalurile dedicate genului electro. ”Am discutat cu un impresar din București și-mi spunea: <<Rodion, tu nu ai nevoie de impresar>>. Așa spun toți, dar organizatorii, în marea lor majoritate tineri și foarte tineri, mă consideră doar un bătrânel simpatic și mă <<ocolesc>>. Nu știu dacă anul viitor voi mai trăi, dar cât încă sunt viu, nu depun armele”, își încheie povestea Rodion Ladislau Roșca, părintele muzicii electronice din România.

„Festivalurile din zilele noastre sunt organizate strict comercial. Totul e comerț, mai puțin artă. E bine că sunt multe festivaluri, vine lumea, se frig micii, toată lumea se distrează. E frumos acolo unde e muzică și voie bună”, Rodion Roșca, muzician clujean, considerat părintele muzicii electronice din România

 


Publicitate

Postaţi un comentariu